January 6, 2006
Hej
Jag ska uppgradera min burk lite och har mest i åtanke att uppgradera CPU och moderkort. Men jag behöver lite hjälp att välja, det behöver definitivt inte vara en värsting burk, så inga 3000 :- prollar tack.
Både AMD och Intel kommer att släppa nya tekniker vid Juny respektive july. Och jag vill inte köpa grisen i säcken, nu så jag undrar om jag kan få lite råd om vad ni hade gjort.
Jag kommer att ha kvar mitt AGP kort 9600pro tills antingen Nvidias g80 serie kommer ut med fullt DirektX 10 och shader model 4 stöd, eller Ati's liknande.
Så jag funderade på att köpa ett Asrock Dual, så jag kan ha kvar mitt grafikkort och senare uppgradera till ett PCI-e. Problemet är då att jag måste köpa en AMD 64 3200+ för 1595 :- och allt som allt blir då 2313 :-, med frakt.
Men då har jag följande problem, AM2, jag vet att Asrock dual går att uppgradera till AM2, men hur står blir då förlusten i prestanda (jag tycker det måste bli någon förlust då alla beräkningar måste först gå genom ett kort som sedan skickar det till processorn, om jag har förstått det hela rätt). Plus att då kommer jag att sitta kvar på mina DDR minnen, då AM2 hoppar över till DDR2 (detta gör mig inte så mycket då prestanda ökningen blir minimal, i dagsläget vill säga).
Då tänkte jag att jag kanske ska köpa en socket 754 med en billig sempron, då blir priset allt som allt 1440 :-. Och sedan efter sommaren kan jag ju i så fall köpa AM2 då också DDR2 och de nya grafikkretsarna har mognat lite.
Har också hört att Intel ska släppa en billig dual-core processor nu i mars (Pentium D 805) vilket ska kost c:a 1600 kr. Är det kanske ett bra alternativ? Inte så farligt dyrt i mitt tycke.
Vad tror ni blir bäst? Jag lirar inte så mycket spel, det kommer att blir bfme II och kanske Vanguard, men mer tror jag inte att det blir utan sen håller jag mig till mitt köra program Blender.
Om ni har några andra förslag en de som jag har listat är tar jag mer än gärna i mot det. Jag kommer så länge att sitta på en 450 mhz Pentium III med 128 mb ram med Ubuntu, så det går inte speciellt snabbt och jag tror inte att jag kan leva med denna dator tills Juni 🙂
Tack på förhand
P.S
Läste nyss att en Pentium D 805, kan överklockas så att den klår en Pentium D 840 i alla tester.
http://www.hkepc.com/hwdb/pd-805-2.htm
(är det bara jag som ser en massa ?? iställer för text?)
1 Guest(s)