May 31, 2006
Hejsan!
Min stationära dator slog ut min lägenhets elsystem 2 gånger innan nätagget dog helt och hållet. Verkar som det är glapp, sönder, whatever. Kan också vara moderkortet, med tanke på att inte ens lampan lyser när man slår på den med endast mobo och processor i. (då är det väl antingen det ena eller det andra).
Sammanfattningsvis.
Jag behöver en uppgradering. Om det skulle vara moderkortet behöver jag uppgradera hela systemet, på grund av dess ålderdomlighet. (Barton 3000+)
Jag vill gärna återanvända chassit, ett Antec. Dock behöver jag nytt moderkort, en processor samt CPU-fläkt och ett tillhörande PCI-E grafikkort. (Mitt nuvarande är ett AGP 9800 Pro.) Ifall jag inte har en tillräckligt stark PSU som reserv (350W) behöver jag även en ny sådan.
Jag har en Hårddisk (160GB maxtor), Minnen som kommer att passa (2x1024 Corsair ValueRAM PC3200), DVD och även ett PCI-ljudkort (Audigy 2 ZS).
Jag är ute efter maximal prestanda-pris-förhållande. Datorn kommer vara på ganska 24/7 så delarna bör vara tåliga.
Datorn används för spel, så grafikkortet bör vara prestandamässigt kraftigt.
Tacksam för svar ^_^
May 31, 2006
Gilgamesh wrote: Du kan ju börja med att ge oss en budget eller har du tillräckligt? 😛
Tja, jag trodde att frasen pris-prestanda skulle vara tillräckligt, men visst. Det kan ju tolkas på flera olika sätt.
Jag spelar väldigt mycket spel. För tillfället är det Lineage 2 med flera klienter samtidigt, senare blir det Vanguard: SoH. Grafikkortet bör därför klara av spel flytande, men behöver inte vara extreme för att få de där extra 2-3 fpsen.
Uppgraderingen totalt? tja, runt 4-7 tusen hade jag tänkt hamna i slutändan. Men mer eller mindre är inte farligt :).
March 23, 2003
Tja, jag köpte nytt för nån månad sen, va ungefär under samma omständigheter..
Tycker iaf du ska satsa på en X2-processor, alt. Opteron.
Ett 7900GT tycker jag ger bäst prestanda för pengarna.
Tagan gör bra nätagg, är mycket nöjd med mitt.
När det gäller moderkaka kan jag bara säga att försök hitta nån med passiv kylning på nordbryggan.
May 31, 2006
Templar- wrote: Tja, jag köpte nytt för nån månad sen, va ungefär under samma omständigheter..
När det gäller moderkaka kan jag bara säga att försök hitta nån med passiv kylning på nordbryggan.
Kommer spelapplikationer verkligen att dra mycket nytta av den dubbla processorkärnan?
March 23, 2003
Ecarion wrote: [quote=Templar-]Tja, jag köpte nytt för nån månad sen, va ungefär under samma omständigheter..
Kommer spelapplikationer verkligen att dra mycket nytta av den dubbla processorkärnan?
nej, just nu utnyttjar inte spelen de dubbla kärnorna, kanske dom gör det i framtiden?
Men man kan ju iaf spela samtidigt som man kör nåt annat program. Det är mycket smidigt att t.ex. säga åt en applikation att bara använda ena processorkärnan i aktivitetshanteraren.
Sen är inte prisskillnaden så stor, ett par hundralappar..
1 Guest(s)