September 17, 2001
Jag tycker du skall satsa på en 512MB DDR minnesmodul istället. Sen i framtiden köpa ett till sådant. Visst, kostar en hel del mer, men det är det värt!
Disken på 80GB verkar bra, om du nu skulle komma att köra den i RAID senare.
Mycket snack om ditt graffeval med... tycker att ett GF4 Ti4400 verkar vara helt rätt! Inte "för" kraftigt, och inte heller klent ... Klocka det sedan till samma frekvenser som ett GF4 Ti4600. Om det behövs, släng på en av dina 80 mm fläktar som du köper, eller varför inte två av dem? En fram och en bak ! Kanon faktiskt! Fixar minnet.
Angående chassit... alu, hmm visst skönt... men man e la inte klen eller? Sen flyttar man ju inte direkt chassit hela tiden heller, även om du e en omkringfarande LAN-man! Satsa på ett vanligt, lite billigare chassi med ungefär samma prestanda.
4 st fläktar? Hmm, behöver det verkligen vara så högljutt!? Nja, inte om du inte skall klocka! 2 räcker gött och väl, en utsug och en inblås. En fram och en bak! Om du nu itne skulle göra som jag sade och slänga på två av 80mm fläktarna på graffet, vid klockning!
Lycka till och hoppas jag gett dig några goda råd. Ha nu en fin sommar :grin:!
April 1, 2001
Jag tycker nog att det är rätt att betala ca 500:- extra för ett aluminium chassi. Det är ju snyggt och bra så det räcker. Chassi och skärm är såna saker man kan lägga mycket pengar på, eftersom det är saker man inte behöver byta ut så ofta. Det chassit skulle man kunna ha ändra tills ATX standarden inte existerar längre, fast det lär ju inte ske i första taget 😀
256MB minne räcker rätt bra. Jag bytte ner mig från 512 till 256MB nyss och märkte ingen skilnad i Windows XP.
April 16, 2002
En sak du bör ha i åtanke är att dataindustrin hela tiden forskar fram nya saker.
Om du vill ha riktigt krut föreslår jag att vänta på Opteron.
Ha inte för bråttom att köpa saker, men du verkar ha forskat i det hela. (eftersom du köper grejer från flera olika ställen)
Men om du absolut måste köpa nu så varsågod.
Om jag hade haft 10lök själv så hade jag inte köpt Dator, jag hade köpt HiFi. (får lön i Juli, så då blir det åka av) 😀 Smaken är som baken........
September 22, 2001
On 2002-06-18 15:41, DaLook wrote:
En sak du bör ha i åtanke är att dataindustrin hela tiden forskar fram nya saker.
Om du vill ha riktigt krut föreslår jag att vänta på Opteron.
Ha inte för bråttom att köpa saker, men du verkar ha forskat i det hela. (eftersom du köper grejer från flera olika ställen)
Men om du absolut måste köpa nu så varsågod.Om jag hade haft 10lök själv så hade jag inte köpt Dator, jag hade köpt HiFi. (får lön i Juli, så då blir det åka av) 😀 Smaken är som baken........
Hehe väntat har jag gjort hog av! (bestämde mig förra sommaren att köpa datorn till jul, sköt upp det till sportlovet...sedan till posklovet sedan till innan skolavslutningen och nu är innan juli mitt mål) Anledningen att jag inte vill vänta är att jag sitter på en Compaq 400Mhz 4Mb graffe 192Mb RAM.
Kan man köra Opteron på dagens moderkort??? I så fall är det ju bara att uppgradera senare...Processorn kostar ju ändå bara 1200...
Och Iceman tack för svaret... Chassin kan man ju ha länge men det jag är rädd för är att utvecklingen på den marknaden ska fortsätt som den gör nu och att mitt Chassie ska bli omordärnt snabbt...
Finns det något annat liknande (aluminium) Chassie i samma prisklass???
September 22, 2001
En sita fråga angående frakt och sånt:
Sakerna som jag har valt finns på Datorbutiken.com (allt uton kylningen) Komplett.se (fläktarna) och Kylning.com (kylflänsen)
Hur mycket kostar frakt och sånt om man bara betäller en kylfläns (AX-7)? (från kylning) annars kan jag ju köpa en Alpha från datorbutiken istället (154kr dyrare)
Och fläktarna (5st) är billigast på komplett.se 135kr (db 169kr, kylning 165kr)
Hur och var ska jag köpa detta för att få det billigast (inkl. frakt och sånt) tror ni? Antar att det är onödigt att köpa en sak från varje butik... Ska jag köpa allt från db och inte krångla så mycket (alpha istället för AX-7) 324kr dyrare prismässigt (varav 154 kr dyrare kylfläns)
[ Detta Inlägg ändrades av: Xtreme-G den 2002-06-19 14:21 ]
September 22, 2001
Det var inte så jag menade...
Priserna på fläktarna är från komplett där de är billigast... Frågan var då om jag skulle tjäna på att köpa enbart fläktarna på komlpett 150 kr billigare, eller om det skulle bli dyrare när frakt och sånt kommer till??? I så fall köper jag ju inte enbart fläkteran från komplett...
För tillfället tror jag att jag köper AX-7:an + 5 fläktar på Kylning.com
April 16, 2002
Grundfrakten i Sverige är 79:- inkl postförskott.
Och 49:- bara för frakten om jag inte minns fel. (paket)
Skickar dom grejerna i vadderade kuvert blir det ännu billigare.
Så prisskillnaden blir 50-150:-
Inget att fundera/bråka över.
Kör för h*****e och fundera inte över 100:- 😛
1 Guest(s)