December 11, 2007
Okej, vissa här har väl redan förstått att jag precis beställt en ny dator, om inte så kan ni läsa tråden "Va tycks?" som även den ligger i kategorin "Köpguiden".
När jag nu får en ny dator så måste min gamla ta vägen någonstans...jag vill inte bara kasta den 🙁
Så jag har tänkt att bygga en server!! 🙂
Jag behöver lite tips och hjälp med vad som behövs för att få den att fungera...men först tittar vi på komponenterna.
Följande komponenter:
Processor
AMD Athlon 2400+ (2,0GHz)
Moderkort
ASUS A7V8X-X
Minnen
Totalt 1024Mb (333Mhz)
Grafikkort
Gainward Geforce 6800 256Mb? [något i den stilen tror jag ;)]
Nätaggregat
350W Nätaggregat med 5 4-pins anslutningar som används för CD/HDD
CD/DVD
Jadu...en CD-Brännare från Nec
Hårddiskar
1x 500Gb Seagate
6x 80Gb Olika märken [Man har väl samlat på sig en del med tiden :D]
Till frågorna...
Först och främst, vem här tror att 350W klarar av att driva totalt 8 enheter (CD/HDD) + resten av datorn såsom moderkort, minnen & grafikkort?
Finns det någon enkel lösning på hur man kan få fler än bara 5 (4-pins) anslutningar på nätaggregatet?
Jag har tänkt köpa ett kontrollerkort så att jag får ytterliggare 4 IDE kontakter så att alla enheter kan bli kopplade. 🙂
I ett senare skede kanske jag lägger upp en tråd i kategorin "Projektloggar" så ni kan följa det där.
Föresten, tror ni att man kan få plats med 7 hårddiskar i ett vanligt Midi-tower? 😀
March 23, 2003
Om inte nätagget orkar med så får du klocka NER lite komponenter, ev. byta ut grafikkortet, så kanske du sparar lite ström..
Med 4-pins-kontakter antar jag att du menar vanliga molex, det finns delare att köpa till såna överallt, nästan så att det finns på ica (nej, men typ clas ohlsons iaf)...
Självklart så får du plats med 7 diskar, finns det hjärterum så finns det stjärterum!
December 11, 2007
Jag är inte jätte sugen på att betala allt för mycket för att få ihop en fungerande server, kontrollerkort är väl ok...men att köpa en ny hårddisk till den..nja 😛
Aja, jag ska testa och se vad som händer...kommer med vidare information om 1-2veckor...(har inte tid innan dess)
1 Guest(s)