October 10, 2002
Har skaffat mig ett par nya högtalare
http://www.netonnet.se/item.as.....?iid=48229
hur stor roll spelar kabeln till ett par sådana?
just nu andvänder jag:
http://www.netonnet.se/item.as.....?iid=51771
tycker den verkar lite klen iaf 😛
någon annan som har likadana högtalare? vad tycker ni isof om dom?
over and out
April 11, 2003
Jag tror det räcker till dom där "billiga" högtalarna. Som jag har läst så ska man typ lägga ut 10% av det man betalat på högtalare, sterio, mm på kablar. Alltså om dina saker kosta tex 1500+2000+1000=4500kr så ska alla dina kablar kosta ~450kr. Om jag inte har helt fel dvs.
October 10, 2002
hur funkar det egentligen med effekten då, dom högtalarna jag köpte klarar 500w short term (kort tid?) och 250w long term (lång tid?)
förstärkaren jag har ger bara ut 100w
antar att det inte är skadligt eller så men hur mycket förlorar jag på dom 150w som man inte andvänder så att säga?
August 27, 2003
Coore wrote: Till sådana högtalare spelar det ingen roll vad du köper för kabel.
Skulle du byta ut den kabeln du har nu mot kabel för kanske 20 000:- skulle du ändå inte märka någon skillnad.
Yeah, en kabel är inte bättre än sina högtalare. Det där är inte så vassa högtalare så det duger gött med vad koppar som helst.
Ligger lite fel också.
*flyttar*
January 8, 2003
Har du bara en stor å tungnätdel så ska förstärkaren klara det galant. Finns många sätt å räkna watt på. Vikt 23 kg väger dom, har ett par 3 vägs högtalare med enkla 10" basar i. Dom väger ca 25 kg och har riktigt feta dubbel magneter ändå är den inte specad mer än för 300W. Så W är inte allt vikten är mer av betydelse. Kablage är som sagt inte av nån betydelse i dom här prisklasserna.
November 13, 2001
1. Watt är en Siba/El-giganten/Exptert bluff.
2. Kabelarea är en Siba/El-giganten/Exptert bluff.
Köp inte watt, tum och m^2, köp ljudkvalitet istället.
Säger som många andra alltså, kabeln spelar ingen roll till dom högtalarna. Effektspecen på högtalare och förstärkare är ointressant. "Effekten" på högtalaren säger bara hur mycket spolen tål innan den brinner upp. D.v.s. det har inte det minsta att göra med hurvida det låter bra eller ej.
December 29, 2003
M0rbid wrote: hur funkar det egentligen med effekten då, dom högtalarna jag köpte klarar 500w short term (kort tid?) och 250w long term (lång tid?)
antar att det inte är skadligt eller så men hur mycket förlorar jag på dom 150w som man inte andvänder så att säga?
Det är lättare att spela sönder högtalare med för svag förstärkare än om man har en som är riktigt stark, högtalarna pajjar oftast av distorsion som en förstärkare ger ut när den inte riktigt klarar att ge ut en ren signal när den går på max eller nära max effekt.
Sen så ska man inte kolla så mycket på watt, mäts så olika, inget alls att lita på.
October 10, 2002
Spinnjonte wrote: [quote=M0rbid]hur funkar det egentligen med effekten då, dom högtalarna jag köpte klarar 500w short term (kort tid?) och 250w long term (lång tid?)
Det är lättare att spela sönder högtalare med för svag förstärkare än om man har en som är riktigt stark, högtalarna pajjar oftast av distorsion som en förstärkare ger ut när den inte riktigt klarar att ge ut en ren signal när den går på max eller nära max effekt.
Sen så ska man inte kolla så mycket på watt, mäts så olika, inget alls att lita på.
max effekt = max volym eller menar du max effekt att den spelar alla 100w den kan ge ?
January 8, 2003
Det beror på vad du menar med max volym, att vrida ratten i botten tål varken förstäkare eller högtalare oavsett märke en längre tid. De flesta enklare förstärkare brukar ge sitt max vid 1 elelr 2 om man tänke sig volymratten som en klocka. Efter det har den inget att tillföra mer än distortion och då börjar saker gå sönder. Man brukar höra när förstärkaren når sitt max men ibland är det svårt därför är det skönt på ha overloadlamor på slutsteget när man använder sina högtalare till PA bruk. Hoppas detta klargjorde lite.
November 4, 2002
Dadde wrote: Det beror på vad du menar med max volym, att vrida ratten i botten tål varken förstäkare eller högtalare oavsett märke en längre tid. De flesta enklare förstärkare brukar ge sitt max vid 1 elelr 2 om man tänke sig volymratten som en klocka. Efter det har den inget att tillföra mer än distortion och då börjar saker gå sönder. Man brukar höra när förstärkaren når sitt max men ibland är det svårt därför är det skönt på ha overloadlamor på slutsteget när man använder sina högtalare till PA bruk. Hoppas detta klargjorde lite.
När ett slutsteg/förstärkare börjar gå för tungt skickar den ut likström. Det är det som pajjar spolen, vet inte hur mycket man har lekt med kassa förstärkare. Men skoj är det.. 😛
En annan kul grej är att köpa billiga pyramid högtalare. Sen kopplar man in dem till ett Crest CA-18 slutsteg på 3000w, då får man en liten rökmaskin. Luktar apa dock..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
2 Guest(s)