Hörlurstips för glasögonormar sökes (mission complete)|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hörlurstips för glasögonormar sökes (mission complete)
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 27, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå.
Mina befintliga hörlurar gick sönder igår och jag behöver ett par nya således.

Vanligtvis brukar det bli ett himla snack om ljudkvalitet och det är självklart en parameter att ta hänsyn till. Men det jag söker är lite mer speciellt

Det syns kanske inte på min avatar men jag bär glasögon till vardags.
Skalmarna på glasögon, för de som inte burit, löper längs huvudet och ligger sedan och vilar på ovansidan av öronen.
Det är alltså inte särskilt bekvämt med hörlurar som sitter tätt åt och trycker på öronen. Det börjar skava och blir till slut outhärdligt.

Alltså, känner ni till några lurar som uppfyller följande:

Lätta och som inte trycker hårt på öronen.
Sladd som förgrenar sig inuti lurarna, dvs sladden går bara in i ena "örat" på hörlurarna.
Potentiometer (volymreglage) på sladden.
Sladden är minst 2 meter.
Jag skall ha dom när jag sitter framför datorn och roar mig så dom behöver inte vara "portabla".

Det behöver som sagt inte vara något special special med ljudet. Märket spelar inte heller någon roll.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1166577
November 27, 2007 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Dessa kör jag med och jag har glasögon.

http://www.webhallen.com/prod......p?id=70703
Lurarna täcker enbart örat, trycker alltså inte in örat i bågen som går bakom.
Du skrev inte om du ville ha mic eller inte men det är alltid ett plus och det är även bra ljud i båda delar.

Gamblor
Member
Medlem
1166599
November 27, 2007 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, tack för tipset.
Jag tänkte mig kanske lite mer spartanska lurar.
Jag har rätt stor skalle och de lurar sitter skönt på de flesta brukar klämma ganska mycket på mitt stora dum-huvud.

En mikrofon är ju inte så dumt, bara micen går att fälla upp på ett smidigt sätt när man inte använder den.

Lite dumt att inte ta med detta i första inlägget men de lurar jag hade innan (de som gick sönder) såg ut ungefär såhär: http://www.webhallen.com/prod......p?id=64219

Snodde dom från jobbet efter att dom legat och skräpat på samma ställe ett tag. *host*
Ljudmässigt var de kanske inte så mycket att hänga i granen men de var ytterst bekväma.

Hörlurar som jag vet är obekväma för mig är
Koss Porta Pro
AKG K412P http://www.webhallen.com/prod......p?id=79423
Icemat Audio Siberia

Tanken med tråden var väl mer att höra med andra som har glasögon och vilka lurar de har posisitva erfarenheter med. Och att hitta lurar som låter lite bätte än de jag hade innan utan att komforten påverkas.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1166642
November 28, 2007 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Har haft glasögon i cirkus 3 månader nu och det du skriver märkte jag direkt första dagen. Det var riktigt skumt att ha glasögon och hörlur på sig samtidigt.

Jag har ett par Sennheiser HD200 Master som jag även har kvar nu, men jag tycker de är ganska obekväma just då man har glasögon, annars är de okej. Det är jobbigt att det trycker lite samt att man inte kan "fixa till" glasögonen sen när man har hörlurarna på, de håller fast dem rätt mycket. Så jag har också filurat på att köpa en ny sluten hörlur.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1166645
November 28, 2007 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är jag iofs ingen finsmakare, men jag är tämligen nöjd med mina Cosonic CD 610M som kostade lite och ingenting.
[Image Can Not Be Found] Mjuk stoppning i lurarna och inte alltför hårt tryck.
Men som sagt, det är väl inga finsmakarlurar, men jag kan sitta med dom på mej i timmar utan att skalmarna känns centimetertjocka.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1166658
November 28, 2007 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Tror inte du behöver oroa dig för att du har för bred skalle då plasten som går mellan lurarna är extremt böjlig och kan passar utan problem i stort sett alla.

Det jag menar är plasten vill aldrig dra sig ihop något värre så det blir inget tryck på öronen alls.
Själv sitter jag med dessa på mig runt 5-8 tim om dagen när jag sitter vid datorn och märker inte ens att jag har på dem på mig 🙂

Förr körde jag med ett par helslutna koss lurar som var en enorm lidelse när man haft på sig dem över 1 tim.

Tror att de flesta lurar som inte är slutna runt hela örat kommer fungera rätt bra.

Gamblor
Member
Medlem
1166659
November 28, 2007 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

De där såg ju riktigt intressanta ut. Snorbilliga var dom också (under 100). Ljudet lär ju inte vara i världsklass direkt men för det priset har man råd att testa.
De såg sköna ut också.

Gamblor
Member
Medlem
1177433
January 25, 2008 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara bumpa tråden och berätta att jag fann produkten jag sökte efter.

http://www.radars.se/Product/s.....31161.html

Dessa lurar har precis det jag eftersträvade och efter att ha provat dom ikväll (dom anlände idag).
Klar fast lite klen bas, tydligt mellanregister samt en aning oskarpa i diskanten.
Helt ok ljud för budgetgrejer och ergonomin gör dem prisvärda enligt mig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 402
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL