Htpc-bygge???|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Htpc-bygge???
holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 14, 2006 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har börjat fundera på att lägga ner iden om att skaffa mig endast en server.
Nu är tanken att det ska vara en htpc med serverfunktion.
Då jag kommer koppla denna till teve och hemmabioanläggning så vill jag ha ett system som inte laggar, men ändå relativt billigt.
Ge mig tips på vad jag ska köpa för grejer.
Storleken på lådan får vara max H: 23 cm, B: 45 cm, dj: 45 cm. Ska vara inklusive nätdel

Moderkort: Bör finnas inbyggt lan, samt SataII för snabb respons

Grafik: Kommer ej användas för spel, endast filmer, så en väl fungerande tv-ut är ett krav. Har endast scart på teven

Minne: Ja, vad behöver jag här?

Ljudkort: Lediga platser på hemmabioförstärkaren är Multichannel in(Front,surround, center och subbas)Totalt 6 kontakter

Hdd: Ska jag ha en disk för System och en för lagring, eller räcker det med två partitioner på samma disk?? Rek på SataII diskar. Behöver minst 300 gb.

Helst köper jag grejerna och bara monterar hemma. Inte intresserad av att bygga lådan själv.
Så jag är tacksam för köpråd för alla komponenterna. Sätt gärna ihop ett paket hos någon näthandlare 😀
Det ska vara billigt men ändå fungera för ändamålet(Utopi, jag vet)
Obs, jag är ingen audiofil så det behöver inte vara det bästa av det bästa 😀

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1041226
May 14, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vart ska maskineriet vara placerat. Tänker på ljudnivå. Har du tänkt på det?
Om det skall vara något som skall stå framme 24/7 kan det vara stor idé att antingen välja komponenter som bjuder på en tystare driftgång eller bygga sig en ny möbel som kan hålla ljudnivån låg.

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
1041470
May 15, 2006 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Vart ska maskineriet vara placerat. Tänker på ljudnivå. Har du tänkt på det?
Om det skall vara något som skall stå framme 24/7 kan det vara stor idé att antingen välja komponenter som bjuder på en tystare driftgång eller bygga sig en ny möbel som kan hålla ljudnivån låg.

Ja, om burken följer storleken jag skrivit så ställs den in i tevemöbeln. Annars ska den stå bredvid, och då får den gärna vara lite tystare, såklart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL