Hur fungerar andrahands garanti?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur fungerar andrahands garanti?
camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 1, 2007 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Jag letar ny mobil begagnat och tror att jag har hittat en. Det finns garanti kvar på telefonen men han som jag ska köpa den av sa att det inte gäller i andra hand. Så jag läste vidare på internet och det verkade stämma. Men jag gick ändå in på katshing.se (där den är köpt) och chattade med deras support. Då sa han att det bara var att lämna in den som vanligt. Det skulle alltså inte vara några problem bara för att jag har telefonen i andra hand.

Men eftersom jag läst lite överallt att det inte fungerar, att det endast är reklamationsrätten som hänger kvar blir jag ju väldigt osäker.

Någon som har bra koll på detta får vääldigt gärna dela med sig 🙂
För garanti känns väldigt viktigt med dagen telefoner.. vissa krånglar ju nått så in i h-vette 😉

tacksam för svar!!

Mvh Erik

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1149936
August 1, 2007 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

be om att få med kvittot, så brukar det inte vara några problem.

frågar du så var det ju du som köpte telefonen direkt ur butik 🙂

camrige
Siktar mot toppen
Medlem
1149937
August 1, 2007 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Kvittot är elektroniskt, men han skulle maila över det.

Jo självklart är det ju isf "jag" som köpt den, men antar att det står namn å bös på kvittot :/

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1149989
August 1, 2007 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Satt och forskade på det för ca 1 år sedan och vad jag förstod var att det är garanti på telefonen, sedan spelar det ingen roll vem som har köpt den.

Skicka ett mail till konsumentverket, de borde kunna svara direkt.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1149999
August 1, 2007 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Satt och forskade på det för ca 1 år sedan och vad jag förstod var att det är garanti på telefonen, sedan spelar det ingen roll vem som har köpt den.

Skicka ett mail till konsumentverket, de borde kunna svara direkt.

Det kan vara så, ja. Men garanti är helt frivilligt att lämna, återförsäljaren kan då göra egna villkor. När det gäller reklamationsrätten så tror jag att är den kopplad till en vara, och påverkas inte så länge man kan visa att varan är köpt i en viss affär (oavsett ägare).

Jag kan säga att jag bråkade en hel del med Komplett om det för ett tag sedan; jag trodde att garantin gått ut och ville lösa det utan att prata med första ägaren "bara för att", det var lite principsak (jag tyckte att en kille på Komplett spydde ur sig ren bullcrap, men precis när jag bett en jurist jag känner att kolla på konsumentköplagen, så upptäckte jag att det var garanti kvar och pratade med första ägaren för att använda den). Det var egentligen reklamationsrätten jag ville använda, men när det var garanti kvar så känns det inte värt att bråka för att få sämre möjligheter att lämna tillbaka kortet 😉

camrige
Siktar mot toppen
Medlem
1150080
August 2, 2007 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

okeyokey.. Låter ju som om det borde fungera med garantin då. Men ett mail till konsumentverket är väl ingen dum ide 🙂

Kan lägga ut svaret här senare! om jag får något ;P

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 241
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL