July 1, 2003
Hejsan.
Vill göra min dator tystare och lite snabbare. Har idag 2st seagate 250GB hårddiskar som är ungefär 2år gamla. Så fundera på att byta ut de två mot en 500GB hårdisk från samsung. Det är väl samsung som gör de tystaste hårddiskarna nu va ? Tror ni att man kommer märkar någon skillnad i ljudnivån och någon prestanda skillnad om man skulle byta de två hårddiskarna ?
Sen vill jag byta mitt grafikkort som är ett 6600gt 128mb till ett 8600gt 256mb. Främst för att kunna spela upp hd filmer. Men tror ni att man även kommer att märka prestandad ökning i spel ? Spelar nångång ibland cs:source och då flyter det inte så bra med det systemet jag har idag.
Värt att göra något mer ?
Har ett fläktlös nätagg och processor fläkten är nog ganska tyst. Köpte en såndär zalman 120mm fläkt när jag byggde dator för två år sen. Sen sitter det en orginal fläkt från Antec Sonata 2 i chassit (120) och en annan fläkt jag köpte till. Tror de båda ligger runt 19-21 decibel.
Nu är frågan om det finns något mer som kan vara värt att ändra på datorn ljudmässigt. Typ ännu tystare chassi fläktar eller en helt passiv processor kylning ? Finns väl även dämpningsmatrial som man kan fästa i burken. Några tips ?
/mvh kRiLLo
August 16, 2003
Samsungs 500GB disk rekomenderar jag starkt (undvik Seagate 7200.10 500GB)
som enskild disk är den snabbare än 1 av dina gamla diskar, men om du läser på ena av dina diskar och skriver på den andra eller läser på båda samtidigt så blir det mycket snabbare än om du läser och skriver eller läser på flera ställen samtidigt på 1 disk, samt att när "armen" (vet inte vad det kallas) i hårddisken måste flytta sig fort fram och tillbaka vilket den behöver göra om den ska vara på flera ställen samtidigt så ökar ljudnivån.
om du har plats för en till chassifläkt så skulle det nog vara bra för ljuvnivån att få dit en med låg dbA för att bättra på luftflödet, och då kan du sänka dina 19-21 dbA fläktar och få lägre ljudnivå.
8600GT är i stort sett dubbelt så bra som 6600GT.
http://www.tomshardware.se/gra.....;chart=318
så mer spelprestanda får du helt klart, är dock lite tveksam till om det skulle hjälpa dig så jättemycket med HD-filmer, kanske 1080p, jag har 6200 i min HTPC (integrerat) 😀
May 8, 2001
Vet inte hur det är med Sonata II men i mitt Sonata (I) så låter chassifläkten en hel del. Jag har helt kopplat ur den då mina komponenter inte blir så varma ändå. CPU-fläkten kan jag ställa in hastighet på i bios på mitt moderkort, kanske du kan också? Min orginalfläkt blev mkt tyst på detta sätt.
Annars är det väl bara att lyssna vad det är som låter mest? Stanna fläktarna, dra ur strömmen eller stoppa rent fysiskt med fingrarna (vet inte om det sistnämnda är bra men så gör jag). Då märker du snabbt vad som låter mest. För min del har jag kommit så långt att det är hårddiskarna som låter mest (vid icke 3D). Ska byta ut min ena disk (Seagate) mot ytterligare en samsung vid nästa ominstallation. Dock är det inte så stor skillnad i ljud mellan dessa så jag tror att håddiskarna fortfarande kommer att väsnas mest. Grafikkortet har jag bytt fläkt på samt ställt ner varvtalet i 2D mha RivaTuner. Utan rivatuner är det grafikkortet det som låter mest mest i mitt system.
Det var mina fattigmanstips!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
kRiLLo wrote: Tack för svaren. Låter som jag kommer skaffa en ny hdisk. Men att 8600gt inte skulle göra mycket på hd uppspelning, kan det verkligen stämma ? Det grafikkortet ska väl ha hårdvarustöd för det?
Om du har en OK processor så kan den ta hand om avkodningen men den får jobba ganska hårt! Med ett grafikkort som stödjer detta avlastar man processorn. Fördelen med grafikkortslösningen (även om man har en CPU som orkar med) är ju att man inte behöver lika mkt kylning vilket kan vara viktigt tex i ett litet HTPC-chassi.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
July 1, 2003
jonaz wrote: [quote=kRiLLo]Tack för svaren. Låter som jag kommer skaffa en ny hdisk. Men att 8600gt inte skulle göra mycket på hd uppspelning, kan det verkligen stämma ? Det grafikkortet ska väl ha hårdvarustöd för det?
Om du har en OK processor så kan den ta hand om avkodningen men den får jobba ganska hårt! Med ett grafikkort som stödjer detta avlastar man processorn. Fördelen med grafikkortslösningen (även om man har en CPU som orkar med) är ju att man inte behöver lika mkt kylning vilket kan vara viktigt tex i ett litet HTPC-chassi.
Tack för tipsen. Den datorn jag har är den i sign. Och sen när jag installerade vista så orkar inte datorn redigt med att spela upp högupplöst matrial. Det hackar och man får knappt fram någon bild. Hoppas att det ska bli bättre med ett 8600gt kort.
July 1, 2003
ok. Då kanske ett ati kort är bättre. Synd att vista ska vara så jäkla slött. Fast nu när man lagt ut 1000kr på det vill man ju inte gå tillbaks till xp igen 🙂
Vad tror ni om en sån här hårddisk dämpare ? http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=333425
Tror ni att den dämpar ljudet något?
May 8, 2001
kRiLLo wrote: ok. Då kanske ett ati kort är bättre. Synd att vista ska vara så jäkla slött. Fast nu när man lagt ut 1000kr på det vill man ju inte gå tillbaks till xp igen 🙂
Vad tror ni om en sån här hårddisk dämpare ? http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=333425
Tror ni att den dämpar ljudet något?
Ang hårddisk-dämparen:
http://www.elitebastards.com/c.....;Itemid=27
May 8, 2001
Snorch wrote: 8600GT kommer inte hjälpa dig vid avkodning av HD-material. Enda vettiga kort för det om man nu måste använda sig av det är Ati 2400 och 2600 kort.
Klart att det kommer att hjälpa! Lite kass på VC-1 men ganska bra på H.264. Dock tycker jag också att ATI's kort verkar bättre!
Äldre test med både 8600GT och 8600GTS:
http://anandtech.com/video/sho.....7&p=4
Nyare men med 8600GTS och 2600XT
http://www.anandtech.com/video.....7&p=4
May 8, 2001
kRiLLo wrote: Vad är VC-1 för något ?
March 14, 2001
jonaz wrote: [quote=Snorch]8600GT kommer inte hjälpa dig vid avkodning av HD-material. Enda vettiga kort för det om man nu måste använda sig av det är Ati 2400 och 2600 kort.
Klart att det kommer att hjälpa! Lite kass på VC-1 men ganska bra på H.264. Dock tycker jag också att ATI's kort verkar bättre!
Äldre test med både 8600GT och 8600GTS:
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2977&p=4
Nyare men med 8600GTS och 2600XT
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3047&p=4
Jo där hade jag nog lite fel, måste ha tänkt på något annat kort än just 8600.
Men hur som helst så är atis kort att föredra, allt från lägre strömförbrukning till att man slipper specific codec som Purevideo.
edit: Fast själv kör jag helt utan hårdvaruaccelerering, ser ingen anledning till att skaffa ett grafikkort bara för den saken när processorn sköter det hela så bra, om inte bättre när man kan köra med de codec man vill, i mitt fall ffdshow try-outs.
När det kommer mindre och kanske t.o.m integrerade kretsar för avkodning av hd i moderkorten/onboard grafikkort som drar några watt, istället för ett grafikkort som är betydligt mycket större och drar en massa ström, så börjar det bli intressant. Även ett litet expansionskort till pci-e är intressant och det finns ju redan kretsar för detta men inte i handel än vad jag vet.
May 8, 2001
Kanske kommer AMD före med sin Fusion? Kanske kan vara något att stoppa i en HTPC. Dock vet man ju för lite om vilket segment de kommer att rikta in sig på men det låter intressant.
March 14, 2001
Ja vem vet, men broadcoms avkodningskrets finns ju redan och är eller kommer att bli en väldigt liten och billig lösning. Man skulle kunna få plats med allt på ett lite mini-pci kort t.ex för en kostnad av gissningsvis 200-300kr.
Det gäller ju bara att den kommer ut på marknaden och börjar användas lite mer, gärna integrerad i moderkort m.m. eller som ett litet expansionskort. För som det är nu finns det ju knappt nå vettiga grafikkort som är mindre (low profile) som sköter avkodning av hd helt själv, och ett fullstort grafikkort har inget att göra i en htpc om man inte använder fullstora chassin men hur snyggt är det.
May 8, 2001
Snorch wrote: Ja vem vet, men broadcoms avkodningskrets finns ju redan och är eller kommer att bli en väldigt liten och billig lösning. Man skulle kunna få plats med allt på ett lite mini-pci kort t.ex för en kostnad av gissningsvis 200-300kr.
Det gäller ju bara att den kommer ut på marknaden och börjar användas lite mer, gärna integrerad i moderkort m.m. eller som ett litet expansionskort. För som det är nu finns det ju knappt nå vettiga grafikkort som är mindre (low profile) som sköter avkodning av hd helt själv, och ett fullstort grafikkort har inget att göra i en htpc om man inte använder fullstora chassin men hur snyggt är det.
Har helt missat att det existerade men detta ska jag absolut hålla koll på! Nice att kunna köra med moderkortets grafikkort!
EDIT: "Kräver" ju att man DVI eller HDMI på moderkortet då men för min del är det inte inköpt än så det får man väl se till att det har! Antar att kortet du pratar om inte har några utgångar?
March 14, 2001
jonaz wrote: [quote=Snorch]Ja vem vet, men broadcoms avkodningskrets finns ju redan och är eller kommer att bli en väldigt liten och billig lösning. Man skulle kunna få plats med allt på ett lite mini-pci kort t.ex för en kostnad av gissningsvis 200-300kr.
Har helt missat att det existerade men detta ska jag absolut hålla koll på! Nice att kunna köra med moderkortets grafikkort!
EDIT: "Kräver" ju att man DVI eller HDMI på moderkortet då men för min del är det inte inköpt än så det får man väl se till att det har! Antar att kortet du pratar om inte har några utgångar?
Jo det var flera månader sedan jag läste om att det lanserats, men om det är ute på markande än vet jag ej. Korten har inga utgångar utan fungerar endast som hjälp vid avkodningen. Som det verkar så kommer det finnas till lite olika grännsnitt så som pci-e, mini-pcie och expresscard.
Det krävs att man redan har ett grafikkort, men som jag skrev tidigare så för min del finns det inget vettigt alternativ förutom integrerat grafikkort i moderkortet då det helt enkelt tar alldeles för stor plats samt helt onödigt då jag inte har användning av dess hd-avkodningsfunktion. Men denna lösning skulle ju både kunna bli liten, billig och strömsnål/sval.
Kretsarna heter BCM70010 och BCM70012
2 Guest(s)