iBook, någon med praktiskt erfarenhet|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
iBook, någon med praktiskt erfarenhet
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 7, 2006 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

iBook 12" 1.33GHz
Combo Drive (DVD/CD-RW)
1GB DDR333 SDRAM (512MB built-in + 512MB SO-DIMM)
40GB Ultra ATA drive

SEK 11.355,00

Vad tror ni om denna? Är den pigg? Fungerar den till sådant trevligt som filtittning och lååånga batteriperioder? Hur är CPUn? 1.33ghz? Trött?

tackar för svar

// Krqagyzzz

Tocky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 240
1021168
March 7, 2006 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört rykten om att den nya ibooken antagligen vid namned macbook kommer att släppas i april. Den kommer du givetvis ha intel processor och jag tror att det är ett bättre köp. Själv skulle jag väldigt gärna ha en macbook, för Mac är bäst när det gäller utbildning.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1021173
March 7, 2006 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ganska nyligen köpt en sådan.
Har dock inte stoppat i 512Mb extra minne än (det ligger i en låda här o väntar).

Jag tycker den är kanon, batteritiden är det bästa jag använt på en bärbar.
1.33 räcker till allt jag testat, spelade t o m lite WoW med den. Låg grafik, men annars funkade det bra.

Vad jag förstått ska den nya lanseras i april, men när den verkligen kommer gå att köpa lär ju vara längre fram. Macbook går väl fortfarande knappt att få tag på?
Dessutom kommer det ha 13" skärm, så den e större.
Plus att den troligen kommer vara mycket dyrare (Macbook kostar 5000 mer än powerbook).

Gillar OSX starkt så här långt.
Scrollfunktionen på touchpaden e grymt praktisk dessutom, fungerar mycket bättre än de jag sett på pc-laptops.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1021205
March 7, 2006 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder den senaste versionen av Powerbook 15" som arbetsdator.

Jag tycker det är en fruktansvärt bra bärbar dator (överlägsen alla andra bärbara jag använt), men jag är lite besviken på prestandan.
I kontorsapplikationer känner man inte av det så värst.
Men pressar man systemet lite hårdare, såsom i spel, Garageband, iMovie och video/audio-konvertering känns datorn riktigt långsam.
Jag gillar att arbeta rappt med tangentbordet och musen och det känns inte som att datorn hänger med när det går för fort.
G4:an och dess tillhörande buss är helt enkelt för slö för att orka med moderna applikationer.
Detta i relation till min arbetstation (se sig.) och inte andra bärbara datorer.

Jag skulle dock inte vilja byta ut datorn mot någon annan bärbar som arbetsdator (ja, kanske en MacBook Pro då, när väl den arkitekturen mognat till sig lite på mjukvarufronten).

Krqagyzzz
Member
Medlem
1021251
March 7, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, spelar gör jag aldrig så det kanske är ett vettigt köp då iaf. Tåls att tänkas på.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1021285
March 7, 2006 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ut att vara ett trevligt köp bortsett från den höga prislappen. En splitterny iBook med liknande spec. bortsett från minnet går på 9.200:- med studentrabatt, begagnade iBooks med större diskar går för ca 8.000:-.

Gamblor
Member
Medlem
1021383
March 8, 2006 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle vilja påpeka att iBook:arna körs med lägre klockfrekvens minnesbussen än PowerBook:arna(133/142 MHz respektive 167 MHz), så prestandan lär vara sämre vid samma CPU-klock.

G4:an som sitter i dessa har 512kB L2-cache. G4:orna i de stationära Powermac:arna har 1MB L2 och dessa prollar är avsevärt mycket snabbare. En 1.25 GHz G4:a med 1MB L2 springer varv runt min Powerbooks 1.67 GHz med 512kB L2, vilket jag finner lite märkligt.

När det gäller batteritid är detta starkt beroende på vad man gör, men min powerbook lever i regel drygt tre timmar vid surf/office med max skärmstyrka och w-lan igång.
Ser man på film (divx/dvd), något som jag inte gjort så mycket så mitt underlag är ganska fattigt, kan man vara glad om batteriet räcker en hel spelfilm.

Krqagyzzz
Member
Medlem
1021385
March 8, 2006 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Skulle vilja påpeka att iBook:arna körs med lägre klockfrekvens minnesbussen än PowerBook:arna(133/142 MHz respektive 167 MHz), så prestandan lär vara sämre vid samma CPU-klock.

G4:an som sitter i dessa har 512kB L2-cache. G4:orna i de stationära Powermac:arna har 1MB L2 och dessa prollar är avsevärt mycket snabbare. En 1.25 GHz G4:a med 1MB L2 springer varv runt min Powerbooks 1.67 GHz med 512kB L2, vilket jag finner lite märkligt.

När det gäller batteritid är detta starkt beroende på vad man gör, men min powerbook lever i regel drygt tre timmar vid surf/office med max skärmstyrka och w-lan igång.
Ser man på film (divx/dvd), något som jag inte gjort så mycket så mitt underlag är ganska fattigt, kan man vara glad om batteriet räcker en hel spelfilm.

hmm, ok. Det kanske är en powerbook man skall ha då istället. Powerbook vs Ibook, hmm svårt val igentligen.

sedan så är det 10% studeranderabat på MAC med, det är bra. 🙂

Json_81
Member
Medlem
1021453
March 8, 2006 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Skulle vilja påpeka att iBook:arna körs med lägre klockfrekvens minnesbussen än PowerBook:arna(133/142 MHz respektive 167 MHz), så prestandan lär vara sämre vid samma CPU-klock.

Powerbooks har ganska mycket sämre batteritid än ibooken.
4-5 timmar räcker min vid surfande med airport.
Skulle nog vilja säga att två filmer inte är några problem om vi pratar om divx. Kan tänka mig att om man kollar på en riktig dvd blir det betydligt sämre då dvdspelaren säkert drar ganska mycket.

Och prestandan, det e ju som vanligt, det beror på vad man ska göra. Jag har inte upplevt att jag skulle behöva mer prestanda i datorn.

En grej jag funderat på i övrigt, det sitter ju ett FX5200 64Mb i powerbooken och ett radeon 9550 32Mb i ibooken. Är inte radeon 9550 en mycket snabbare gpu?

Gamblor
Member
Medlem
1021536
March 8, 2006 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: En grej jag funderat på i övrigt, det sitter ju ett FX5200 64Mb i powerbooken och ett radeon 9550 32Mb i ibooken. Är inte radeon 9550 en mycket snabbare gpu?

Det sitter ett R9700 Mobile i min maskin (då jag har 15"-versionen).

Trevligt att höra om iBook:ens batteritid, imponerande.
Men eftersom det är större skärm, snabbare processor och aningen vassare grafikkort är det kanske inte så konstigt att batteritiden är sämre på den typ av PowerBook som jag har. Jag vet inget om 12"-versionens batteritid då jag aldrig fått testa en.

Det är svårt att ge råd i den här frågan. En 15" PowerBook med extra minne kostar en hel del, nästan det dubbla mot en 12" iBook.
Och om man ser till prisvärdhet är den absolut högre på iBooken enligt mig, speciellt när man jämför 12" iBook mot 12" PowerBook. Hade jag varit tvungen att välja mellan 12"-versionerna och varit prismedveten hade jag definitivt valt iBook.

Jag hade möjlighet att välja bland de större versionerna och då valde jag PowerBook:en på grund av:

• Vassare CPU/Buss
  • Snabbare hårddisk (5400 istället för 4200)
  • Snabbare grafikkort (dumt val då maskinen ändå inte duger för spel enligt mig)
  • 'Äkta' DVI- och S-video-utgångar (man slipper ha en specialadapter)
  • Dual View (och inte bara mirroring som iBooken)
  • Bakgrundsbelyst tangentbord och sensorstyrd bildskärmsljusstyrka (lite töntigt men jag finner det rätt coolt)
  • Powerbooken är snyggare och känns mer 'lyxig', fast detta är helt subjektivt.

Jag råder potentiella köpare att noggrant fråga sig själva vad de tycker är viktiga egenskaper hos en bärbar dator. Det är lätt att bli inspirerad av andra människors motiveringar, men försök så långt det går att utgå från dig själv.

Krqagyzzz
Member
Medlem
1021568
March 8, 2006 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Json_81]En grej jag funderat på i övrigt, det sitter ju ett FX5200 64Mb i powerbooken och ett radeon 9550 32Mb i ibooken. Är inte radeon 9550 en mycket snabbare gpu?

Det sitter ett R9700 Mobile i min maskin (då jag har 15"-versionen).

Men eftersom det är större skärm, snabbare processor och aningen vassare grafikkort är det kanske inte så konstigt att batteritiden är sämre på den typ av PowerBook som jag har. Jag vet inget om 12"-versionens batteritid då jag aldrig fått testa en.

Det är svårt att ge råd i den här frågan. En 15" PowerBook med extra minne kostar en hel del, nästan det dubbla mot en 12" iBook.
Och om man ser till prisvärdhet är den absolut högre på iBooken enligt mig, speciellt när man jämför 12" iBook mot 12" PowerBook. Hade jag varit tvungen att välja mellan 12"-versionerna och varit prismedveten hade jag definitivt valt iBook.

Jag hade möjlighet att välja bland de större versionerna och då valde jag PowerBook:en på grund av:

• Vassare CPU/Buss
  • Snabbare hårddisk (5400 istället för 4200)
  • Snabbare grafikkort (dumt val då maskinen ändå inte duger för spel enligt mig)
  • 'Äkta' DVI- och S-video-utgångar (man slipper ha en specialadapter)
  • Dual View (och inte bara mirroring som iBooken)
  • Bakgrundsbelyst tangentbord och sensorstyrd bildskärmsljusstyrka (lite töntigt men jag finner det rätt coolt)
  • Powerbooken är snyggare och känns mer 'lyxig', fast detta är helt subjektivt.

Jag råder potentiella köpare att noggrant fråga sig själva vad de tycker är viktiga egenskaper hos en bärbar dator. Det är lätt att bli inspirerad av andra människors motiveringar, men försök så långt det går att utgå från dig själv.

exakt. Man skall se vad man själv behöver. Det jag behöver är portabilitet, batteritid samt att datorn orkar med kontorsprogram såsom office, FF samt andra grejer som tex. Photoshop och VLC 🙂

Json_81
Member
Medlem
1021576
March 8, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Json_81]En grej jag funderat på i övrigt, det sitter ju ett FX5200 64Mb i powerbooken och ett radeon 9550 32Mb i ibooken. Är inte radeon 9550 en mycket snabbare gpu?

Även på 12" skiljer det ganska mycket battertid.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 297
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL