December 23, 2007
Hej! Just nu ser planen ut så här:
Processor: Athlon64 X2 5200+ 2.6GHz
Minne: Mushkin HP2-5300 2x1024MB
Grafikkort: Asus Extreme GeForce 8600GT SILENT 256MB (eller GTS)
Moderkort: Asus M2N-E
PSU: Cooltek 500W Modular ATX 2.2
Jag har ingen äkta erfarenhet av datorbygge, så jag undrade lite saker. Grafikkortet är jag väldigt osäker över... är det bra eller borde jag byta mot något annat? Samt PSU'n, duger det?
Tack
December 23, 2007
csm101:
Varför AMD? Jo, det valet var väl inte alldeles enkelt, har fått gå efter vad olika folk tycker och läsa lite om båda. Jag tyckte helt enkelt att AMD's processorer verkade dugliga och valde dem.
Och jovisst ska jag ha en HDD och DVD-spelare, jag var lite på latsidan och presenterade bara det viktigaste 😉
Cirap:
Budget... De prylarna jag har nu skulle kosta ca 8000 på datorbutiken, men jag kan väl sträcka mig till 9000 i hårda fall ;P
Minnen kan jag inte så mycket om, tog ett par som moderbordet sade sig kunna klara av. Förslag är välkomna. 😉
Slutligen grafikkortet... Jag borde alltså byta det?:P
January 7, 2006
Byt grafikkortet till 3870 eller 8800GT. Vad jag vet är mushkins minnen dyrare än andra, lika bra minnen. Byt mot några billiga 6400 istället 🙂
Och även jag tycker att Intel är ett bättre val, Intel klockar bättre när du tycker att processorn börjar bli lite väl slö 🙂
December 23, 2007
Ok, nya minnen, vad sägs om Corsair XMS2-6400 (2GB)?
Kollade lite på Intel-moderbord... var lite svårare att hitta bland dem, men hittade ett som verkade hyffsat... Stöder Ram Integrity Check Icke ECC
RAM-egenskaper Ej buffrad, två DDR-kanaler
Så står det i minnessektion av moderkortet, är det bra/dåligt?
December 23, 2007
heh, du har övertygat mig. 😉
Kommer dock vänta till 2 januari, då kommer i bästa fall min budget öka kraftigt, och i värsta fall... öka den lite iallafall.
Förresten, är det inte Core 2 Quad som är sådana där 'fejk-quads', som bara har två stackade duo's?
Samt tack alla och god jul!:D
April 24, 2007
Fres wrote: heh, du har övertygat mig. 😉
Kommer dock vänta till 2 januari, då kommer i bästa fall min budget öka kraftigt, och i värsta fall... öka den lite iallafall.Förresten, är det inte Core 2 Quad som är sådana där 'fejk-quads', som bara har två stackade duo's?
Samt tack alla och god jul!:D
japp dore två Quad är ju en fejk Quad men vem bryr sig? bättre prestanda då man får fler kärnor!
dock inte idag 😉
välkommen till NH
2 Guest(s)