January 29, 2002
Tjo,
tänkte skaffa mig en liten server. Servern ska mest användas som CS- , ventrilo-, proxy- och HLTV server.
Datorn ska vara relativt billig, runt 3k.
Jag har redan: Skärm, tangentbord, mus, grafikkort, hårddisk, diskettenhet, cdrom och allt. Så det behöver jag inte.
Det jag tänkte köpa är:
Processor:
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
Processorfläkt:
Thermaltake A1889 Silent Boost 21dBA cpu-cooler SocketA (max XP3400+)
Moderkort:
ASRock K7S8X SIS746FX 3DDR-DIMM 6PCI 1AGP8X Audio LAN SocketA ATX
Minnen:
TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
Chassi:
SuperCase Miditower White/Silver 300W ATX
Alla dessa produkter hitta jag på datorbutiken.se
Tillsammans går det på 2941 kr.
Det jag undrar är, finns det något annat med högre prestande som jag kan få för samma pris eller lägre.
Och ifall dessa delar fungerar bra ihop.
Tacksam över alla relevanta svar! 😀
October 18, 2001
x-per wrote: drotz2000 celeron är det mest sugiga som någonsin har spottats ut ur INTEL!
P4 ör inte så jättedyr heller men den prollen han har valt är inte helt fel heller till det ändamålet!
Sugiga? ja det är la ingen vrålprestanda på den.
MEN den går kallt och en celly på 2.4 räcker MER än väl för en server.
January 18, 2003
drotz2000 wrote: Tycker du ska satsa på intel.
Ska du ha en server så är inte amd så bra med tanke på värmeutvecklingen.
Satsa på ett celeron system med 1gb i ram så har du en schysst server.
*suck*....Kan ju vara roligt om servern orkar med tvåsiffrigt antal spelare, Celeron orkar ju inte med alls, vanlig P4 är sådär till CS-server, Barton-kärna är den bästa. Steam har ökat hårdvarukraven till löjligt höga nivåer, och det blir värre och värre för varje release :/
Administrerar en Dual AMD-server, kan inte påstå att det är några som helst problem med värmeutvecklingen och då är ju det med två stycken processorer (överklockade 1700+, servern går 24/7/365)
Tycker det där verkar vara ett vettigt paket för den pengen, du blir nog inte missnöjd 🙂
August 14, 2002
January 29, 2002
Tack för alla svar. Har bestämt för mig för att köra på det jag nämnde. Kan även tillläga att servern får ett Radeon9800PRO som såldes ut på komplett för 2100kr, extremt billigt!
Kommer använda datorn till andra ändamål än bara server (Rendering av filmer, 3d, bilder osv).
November 15, 2002
Skulle valt ett moderkort med nforce2-kretsen istället. Det moderkortet du valt är förvisso billigt, men nordbyggekretsen är slö. Lägg till 300kr och få ett moderkort som är bra mycket rappare samt gör det enkelt att överklocka din XP2500+ till en XP3200+.
Se bara till att du har 2x256MB (vid köp av nforce2), medför att du kan nyttja dual DDR-funktionen.
October 7, 2002
drotz2000 wrote: [quote=x-per]drotz2000 celeron är det mest sugiga som någonsin har spottats ut ur INTEL!
P4 ör inte så jättedyr heller men den prollen han har valt är inte helt fel heller till det ändamålet!
Sugiga? ja det är la ingen vrålprestanda på den.
MEN den går kallt och en celly på 2.4 räcker MER än väl för en server.
Då är det smartare att skaffa en Duron. Går även den kallt och fint, lägre pris och högre prestanda än Celeronen.
1 Guest(s)