Istället för en dator på On/Off?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Istället för en dator på On/Off?
Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 4, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

En söt flicka har bett mig om råd om en dator hon ska köpa. Hon verkar helst vilja ha en dator från OnOff. Där kan man köpa en dator samtidigt som hon köper kyl och frys och ta allting på avbetalning 15.000 med studentlån osv osv. Det andra alternativet är att köpa en dator på Dell.

Hon är rätt... viljestark för att uttrycka sig snällt 😉 trots att hon villigt erkänner hon inte kan nånting om datorer och jag väl kan... något mer så vägrar hon erkänna det kanske är bra sätta ihop en dator själv.

Har försökt uttrycka att köpa en dator på OnOff är ungefär som... som köpa Kylskåp på bensinmacken? fast jag tror inte hon förstår hurpass mycket det kryper av motvilja.

Jag har försökt sätta ihop en dator på Komplett som möjligen skulle konkurrera pris/prestanda snygghets/tysthets-mässigt mot en OnOffdator men jag vet inte riktigt om jag får till det. Ifall vi glömmer mus,skärm och tangentbord för tillfället (även om det tydligen är viktigt dessa "matchar". Det gör det ju ifall man köper en Dator på DELL minnsann, för att inte tala om OnOff som har så snygga datorer??? *rysa*)

Ah, nåja här är konfigurationen:

• Chenbro Xpider II Miditower, RödUSB2.0, Firewire (Inget nätagg)
    Rött matchar soffa, dataskrivbord och mattan (en stor pluspoäng som gör att jag överhuvudtaget får komma med förslag 😉

NorthQ Strømforsyning 4001EX Silent4001EX, ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA
    (tyst? finns bättre för samma pris? det behöver inte vara kraftfullt)

Hitachi Deskstar 7K250 160GB S-ATA8MB cache 7200RPM
    (Jag kan det mesta om diskar, behöver egentligen inga råd på just detta omr. Hon behöver kunna lagra lite mp3filer, en film kanske ibland temporärt)

EPoX EP-8KDA3J,nForce3 250Gb,Socket-754, ATX, SATA/ATA, GbLAN, LJUD,DDR, AGP8X
    (Har ett 8KDA3+ själv)

AMD Sempron 2800+ 1.6GHz Socket 754,256KB, BOXED m/fläkt
    (Hon ska Surfa, Chatta och Skriva word-dokument, Inget spelande alls)

Microsoft Windows XP Home SP2Programvara Svensk OEM
    Microsoft Office 2003 Student SvenskProgramvara, Retail
    (Jaja, om man vill vara laglig)

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MBUnbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5
    (Samma jag har)

PowerColor Radeon 9250 128MB DDRAGP8X, ATI 9250,DVI-I,TV-Out,LowP,Retail
    (Som sagt inget spelande, ingen fläkt = tyst. Finns andra bättre alternativ... hmm, VGA funkar väl med adapter???)

NEC DVD-brännare ND-3520A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
(Ska man snåla in på detta? köpa en cd-spelare bara för ???:-)

Pris: 7301:-, 2250:- av detta är programvara.

Det man konkurrerar mot är väl typ http://www.onoff.se/online/ono.....tordatorer för 5000:- ?

Vad ska man köpa för moderkort tycker ni om man ska köpa ett med integrerat grafik? Det bär mig emot, men det kanske blir billigare iaf? synpunkter?

Hink
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
868647
April 4, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir ju billigare att med integrerad grafik, och ifall hon inte ska lira något så är det väl bara köra på integrerat? Antar att hon inte ska koppla till TVn och så..
Skulle datorn kosta 15000? Eller skulle allt göra det? Med kyl osv.
Ifall du ska ha en tyst dator så är det väl bättre att ta en Seagate/Samsung spinpoint P80 ?
Och kanske lägga ner en liten extra slant på en tyst kylare till cpun. Brukar ju finnas "3in1" paket med mus,tagentbord,högtalare kanske inte i röd lr vilken färg nu chassit var i, men ändå.. Sen råkar jag veta att Samsung(?) har en röd tft skärm dock väldigt dyr 🙂 5000kr.
Nätagget är ju tyst, och det lär ligga på en låg dba under hela tiden tror jag, eftersom det inte kommer belastas så hårt.
Och på moderkortet sitter det ingen irriterande 40mm fläkt?

Edit: Som vanligt läser jag inte tydligt nog.. Du kan ju dra ner på Hdd, tror inte hon kommer behöva så stor 🙂 Då sparar du lite pengar iallafall..

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
868661
April 4, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta chassit:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
Snyggt och stilrent. Inget hon kommer att tröttna på. Sen finns det många skärmar som är silver.
Likaså skulle jag kunna rekommendera Logitechs tunna, silverfärgade tangentbord. Supersnyggt. Och billigt.
Glöm sedan inte att köpa två hårddiskar för att köra RAID0.....:D

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
868677
April 4, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte vad det är... men har inget förtroende alls för OnOff... visst, storkedjorna behöver inte kunna så mycket, men de på OnOff kan absolut ingenting... råkat ut om försäljare som inte ens vet vad RCA-kontakter är... köpte en telefon där en gång, köpte till en "tecka allt-garanti" som man kunde köra telefonen i kompostkvarnen och lämna in den för å få en ny, när jag köpte den, när jag sen råkat lägga den i vatten 1 vecka (hamnade lite fel i en båt, vid lännsvattenet) å hittade den inte på ett tag så gick jag in med den och sa typ "trasig" vill ha ny, men då gälde försäkringen bara som vanlig garanti, fast förlängd... dock funkade telefonen efter, men såg lite annorlunda ut, oxiderad där det gick typ. Inga bra erfarenheter av On Off iaf... Skulle inte köpa något frivilligt där (så länge det inte var ett väldigt bra erbjudande, och det inte var något man behövde garanti på, typ CD-skivor å så går köpa) aja, kanske lite offtopic, men väldigt mot onoff iaf... hellre en Dell då. om man vill ha paketdator.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
868680
April 4, 2005 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ta detta chassi http://www.shg.biz/link.asp?go.....enr=810665
sempron 2800+
mobo med integrerad grafik ASRock K7S41, SiS741GX, Sokkel A
NEC ND-3520, DVD±RW, Black
Maxtor +9, 80GB, Fluid, ATA133, 7200PRM
Elixir DDR400, 256 MB
pris: 2.839kr + frakt

samma prestanda (likvärdiga komponenter) som på onoff datorn för 5000kr

winxp och office-paketet kan hon ta från sin gamla dator...

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
868682
April 4, 2005 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med denstore ett neutralare skal vore inte fel... sen kolla alternativa källor för mjukvara, man får inte förespråka "warez" här så vad jag menar är att en del lokala datorbutiker eller annons tidningar etc kan ha lagliga mjukvaror till ett behagligare pris.. å ju mindre du behöver lägga på mjukvara dessto mer hårdvara, å vi alla gillar ju hårda paket!! 😀

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
868741
April 5, 2005 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Varför inte ge henne en liten genomgång i RedHat eller Fedora?
Lika enkelt att använda som XP bara man kan grunderna, och hon sparar tusenlappar.

Laglorden
Member
Medlem
868764
April 5, 2005 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Glöm sedan inte att köpa två hårddiskar för att köra RAID0.....:D

*asg* :rollsmile: Nu höll jag på att dekorera den här skärmen och tangentbordet med tefläckar!

Laglorden
Member
Medlem
868773
April 5, 2005 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen alla, ska kolla på moderkort med integrerad grafik. Sockel A som nivaman föreslog vet jag inte om jag vill "sänka" mig till dock. Men visst är det så att man kan alltid kan matcha OnOff datorn på pris genom att använda samma komponenter de troligen gör...

Den låda denstore föreslog var nog den fulaste jag sett på länge 🙂 Neutral, javisst som en kantig server från 90-talet. Positivt dock med gummi-"pluppar" på diskplatserna.

shz.biz lådan ser okej ut. Ska försöka köpa allt på samma ställe dock. Komplett eller Webbhallen kanske...

Ah, det är sånt här med många val och funderingar som är roligt ju liksom att sen få lådan och "mecka" in allt 🙂 Det är sånt tjejer sällan förstår! De vill bara "ha nånting som funkar" på en gång och alla valmöjligheter tycker hon bara är jobbigt. Obegripligt 🙂

Redhat och OpenOffice och sådär i all ära, men jag tror tyvärr det är kört försöka övertala henne om det. Hon hade tydligen kört det och inte lyckats få raka marginaler? Jag kör det själv, men sitter väl och skriver nånting i det en gång om året typ hemma medan hon säkert kommer använda det varje dag nästan så... Föreslog även en minimac, men nää, windows och Word ska det vara. Aja, vi koncentrerar oss på hårdvaran, det är ju ändå det som gäller 🙂

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
868775
April 5, 2005 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: shz.biz lådan ser okej ut. Ska försöka köpa allt på samma ställe dock. Komplett eller Webbhallen kanske...

varför inte köpa allt på shg.biz?
jag upplever dom som billigast "i genomsnitt" för tillfället...
även deras support/RMA är helt ok (dock inte i komplett-klass)...
jag har bla. fått RMA:a en ram-sticka som inte genererade fel i memtest...

Tindy
Member
Medlem
868825
April 5, 2005 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
868844
April 5, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
Den låda denstore föreslog var nog den fulaste jag sett på länge 🙂 Neutral, javisst som en kantig server från 90-talet. Positivt dock med gummi-"pluppar" på diskplatserna.

Smaken är ju bekant som baken, men med tanke på att det är mer eller mindre en rak kopia på Lians PC60, så är det nog rätt många som som anser att det är ett ovanligt snyggt chassi.
Däremot det "spindelmans-chassit" som du hade som förslag är verkligen totalt smaklöst. Nästan skrämmande fult.

Om du sedan kollar på skillnaden i upplevd kvalité, så ger aluminiumchassin en oerhört mycket större känsla än ett plastigt skräpchassi. Men visst, det är ju min åsikt.;)

Tindy
Member
Medlem
868898
April 5, 2005 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Laglorden] Den låda denstore föreslog var nog den fulaste jag sett på länge 🙂 Neutral, javisst som en kantig server från 90-talet. Positivt dock med gummi-"pluppar" på diskplatserna.

Smaken är ju bekant som baken, men med tanke på att det är mer eller mindre en rak kopia på Lians PC60, så är det nog rätt många som som anser att det är ett ovanligt snyggt chassi.
Däremot det "spindelmans-chassit" som du hade som förslag är verkligen totalt smaklöst. Nästan skrämmande fult.

Om du sedan kollar på skillnaden i upplevd kvalité, så ger aluminiumchassin en oerhört mycket större känsla än ett plastigt skräpchassi. Men visst, det är ju min åsikt.;)

Har själv ett sånt chassi (Beantech'et alltså) och kan bara säga att det är helt underbart.
Smidigt som tusan att arbeta med, grymt snyggt och billigt 🙂

Laglorden
Member
Medlem
868924
April 5, 2005 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Smaken är som baken, vissa har större än andra 🙂

Det blir tydligen en Dell Dimension 3000 med celeronprocessor 2,4GHz och inbyggt grafik-kort. (120Gb, 512Mb, 15" skärm, högtalare)

Typ sex papp går det på.

Specade upp samma prylar på Komplett och fick det till sisådär 5.300 +-några 100 och det var utan OS och "works" så man blir inte speciellt "ripped off" iaf och bättre än OnOff är det väl... antar jag 🙂 Motto: det går lika bra med selleri.

Tack för all hjälp och tips ändå.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 354
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL