March 11, 2003
Är det någon mer grafikkortsgalning än jag som saknar Hercules? Varför skulle just dem sluta med grafikkort?
Jag har haft en flock av deras kort, ja, jag har faktiskt kvar flera stycken av dem fortfarande, och även om de i stort sett har presterat som motsvarnade kretsar från andra tillverkare, så har alltid Hercules ingivit en viss kvalitetskänsla. Och det är faktiskten viss skillnad. Av de 6 stycken grafikkort av märket Hercules jag äger, så fungerar 5 ypperligt. Det sjätte har jag precis RMA:at, och fick på två dagar besked om att det bara var att skicka in det. Inga frågor om kvitton. Inget gnäll om serienummer. Modellbeteckning, och inte mer med det.
Och då sysslar inte ens företaget med grafikkort längre! Det är fasen vad jag kallar service!
Jämför med Gainward som har "slutat med garantiärenden mot slutkund". Sicket jävla mygel. Bara för att de har lyckats klanta till det med en hel del kort på sista tiden, så bestämmer de sig för att inte längre uppfylla sina garantiåtaganden. Man kan fråga sig om rättvisan i att vi fortfarande har Gainward på marknaden, men Hercules är borta. Det skulle ju kunna ha något att göra med att det är dyrt att ha bra kundrelationer.
Och ja, jag har haft en del Gainwardkort också. Bara hälften av dem har pajjat.....
January 20, 2003
Det var just pga att Hercules var så lika andra tillverkare iom att chiptillverkarna (ATi, nVidia osv) inte lät dem modifiera dem, det sa de iallafall offentligt.
Kände också att det var en viss kvalité i Hercules, dock var det under en tid då man hade lite pengar och valde typ Club3d eller nåt istället men var avundsjuk på polaren som hade ett Hercules som hade coola kylflänsar och bättre prestanda eller liknande 😀
November 5, 2002
Har inte haft erfarenheten av grafikkorten, men jag har fått äran att känna på 2st 15" LCD-skärmar 😀
Rekommenderade den åt morsan när hon ville ha en platt. Ångrar det inte, men egentligen var det ju jag som ville ha den. :S
Har på senare år fått tag på en begagnad åt mig själv 😀 Damn they look great! 😀
May 10, 2003
Grejen var ju den att dem dessutom skulle ha så mycket betalt för sina produkter definitivt mer än de var värda. Visst kanske grafikkorten hade en bättre kylning men det motiverar typ inte ett pris på 20-25% högre. I övrigt har nni ju redan poänterat att det inte skiljer mycket mellan grafikkorten idag då dem inte gör så mycket förutom att ändra på kylnng.
September 20, 2003
Japp, jag tycker att Hercules är bra också. Har ett 9800 NP från dem som jag kört flashat till Pro och uppklockat ännu mer ända sedan jag fick det (ungefär två år sedan). Älskar deras egna kylning! Dock gick fläkten sämre och sämre, så jag bytte ut till en VGA Silencer 🙂 Perfekt ihop med de kopparkylflänsar som redan sitter på.
March 11, 2003
Chris64 wrote: Grejen var ju den att dem dessutom skulle ha så mycket betalt för sina produkter definitivt mer än de var värda. Visst kanske grafikkorten hade en bättre kylning men det motiverar typ inte ett pris på 20-25% högre. I övrigt har nni ju redan poänterat att det inte skiljer mycket mellan grafikkorten idag då dem inte gör så mycket förutom att ändra på kylnng.
Det finns ju märken kvar idag, som gör precis samma sak som Hercules gjorde, men mycket sämre. Jag nämde Gainward, då de har gått från att ha varit ett ganska roligt märke, till att ha blivit en dussinleverantör med överdriven prisättning,tveksam kvalite och medioker service.
De flesta tillverkarna har följt på vad Hercules gjorde. Man byter ut orginalkylningen och tar ett rejält överpris för det. Inget nytt under solen. Skillnaden var att Hercules gjorde det med klass. Snygga kylflänsar, kopparkylare, exklusiva lådor o.s.v. Och bra grejer, verkar det som.
November 27, 2003
BarateaU wrote: Mitt första ATi kort var hercules, Raderon 8500 🙂
Det kortet var bättre en det jag har idag.
Nästan samma för mig. Hade ett Radeon 64 innan 😉
Jag saknar Hercules innerligt jag med. Vart verkligen ledsen när jag fick reda på att de skulle lägga ner grafikkortsdelen.
//Andreas
1 Guest(s)