November 14, 2003
Hej!
Jag har sålt min gamla dator nu, och jag tänkte ta och bygga mig en ny dator nu.
Jag har tittat mycket på vatten kylning kits på eftersom en kompis har byggt ihop ett riktigt bra vatten kylnings kit, och resultaten var mycket positiva.
Jag har dessutom läst mycket positivt på nätet om vatten kylning, och jag har tittat mycket på olicka kit och till och med delar för att bygga ett kit själv.
Jag letar efter någonting som kan överclocka högre än vanlig luft kylning och dessutom låter tystare, Vapochill och Prometeia är lite dyrt för mig eftersom jag inte tänker överclocka super extremt, men jag vill gärna få bra resultat.
Efter att ha läst mycket om att bygga ett eget vatten kylnings kit, så tror jag att det jag söker är ett färdigt kit, jag tänkte köra en 64 bits processor Athlon64, och det ända färdiga kit jag hittar som har block för socket 754 är Waterchill, vad tror ni om detta?
Om någon tycker jag ska byta ut någon komponent eller köra någonting annat, vänligen hjälp till, tack. 🙂
Ursäkta om det blir mycket text att läsa, jag kommer bara att copy/paste från listan jag har, komponenterna jag tänkte köpa är från GTEK, Komplett och Datorbutiken, resten av datorns specifikationer är nedan,
AMD Athlon64 XP3200
Abit KV8-MAX3 Moderkort for Socket 754
Corsair XMS TWINX PRO4000 1024MB
Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb SATA
Hercules 3D Prophet 9800PRO 128MB
Plextor CD-spelare IDE 54x Intern Svart
NEC ND-1300 DVD +RW/R -RW/R Black bulk IDE
Mitsumi Diskettstation Svart 1,44 MB
Logitech Cordless Desktop MX
(Svensk)USB/PS2, tangentbord/mus
Lian Li PC65B, m. fönster, svart
Asetek WaterChill KT12-L20, CPU/VGA/Chip
Zalman 400W nätdel
Arctic Silver 5 kylpasta
fUnc sUrface 1030, svart
2x Papst 80mm fläkt, 12dBa
CoolerMate 4xblå LED-aluminiumfläkt, 20dBa
Okej, det var datorn det. 😛
Det enda jag är riktigt orolig för är att PSU jag ska köpa inte kommer att räcka till.
Jag vet flera stycken personer som kör Vapochill på 400W, men jag ska också ha cathode rör, och med alla andra tillbehören jag ska ha så kanske jag kommer att behöva någonting starkare?
Vad tror ni om färgen på allting, svart?
Jag vill ha någonting som matchar snyggt, om jag köper ett silver chassi så finns det ju inga CD och DVD brännare som matchar inte heller tangentbord och mus, då måste jag ha front till nästan allt.
Allting tillsammans går väl på någonstans mellan 20.000 - 25.000 kr,
tycker ni att jag ska köra på detta eller skaffa mig någonting mer prisvärt?
All hjälp uppskattas, det är väldigt jobbigt precis när man ska beställa delarna, eftersom man vill få bästa möjliga dator utan att det ska kosta en förmogenhet 😉
November 14, 2003
Om jag tog en Athlon64 FX-51 och ett 9800XT istället, så skulle det kosta alldeles för mycket.
Jag vill högst spendera 25.000 kr på min nya dator, skärm och högtalare har jag redan.
Om ett par månader så kanske jag köper en bra LCD skärm ett riktigt bra 5.1 surround paket, men det får vänta just nu 🙁
Kan jag få lite mer feedback om datorn?
Tycker ni att allting är okej, eller ska jag bygga ihop någonting mer prisvärt?
Vad tror ni om Zalman 400W PSU?
Skulle den räcka?
Ytterligare hjälp uppskattas 🙂
November 14, 2003
Tack för hjälpen 🙂
Om någon annan har någonting att tilläga vänligen skriv en rad.
Jag måste gå och handla lite mat nu, eftersom jag ska bjuda över föräldrarna på middag, så dom kan träffa min flicka 😀
Men om någon annan har en åsikt skriv gärna, jag kommer tillbaks lite senare om några timmar, för att kolla om jag har fått några ytterligare svar.
1 Guest(s)