October 13, 2002
Jag håller på och bygger/skissar på en lösning för det område där jag bor (90 lägenheter i Stockholm) gällande ett datornätverk som sedan skall kopplas mot en isp.
Problemet jag har är att hitta ett företag som kan sköta borrningen, uppskruvningen, dragning av tp-kabel. Bla kommer det krävas en utomhus tp kabel som skall gå mellan två byggnader (det finns redan idag en sådan upphängning där kabel-tvn går :P).
Så jag letar just nu efter folk som kan tipsa mig om företag som kan utföra sådan installation (gärna om ni har egna erfarenheter av aktuella företaget).
Det är alltså inte den tekniska lösningen jag behöver hjälp med (eftersom den är redan klar, bla kommer vi själva köpa in switcharna) utan det är själva snördragningen som är problemet. Visst jag kan börja sätta upp det här själv men då kommer det ta ett tag 😛
Tack på förhand!
April 10, 2001
Är ju bara att ringa till en håltagarfirma för genomföringen.
I sthlm heter väl en av de större firmorna "håltagarna" finns i Sundbyberg om jag inte minns fel.
larm, tele och datamontörer brukar ju kunna köra själva dragningen och plintningen.
Ett hett tips är telefonkatalogens gula sidor, som numera finns på internet.
🙂 🙂
July 27, 2001
Svenska Datanätverkarna har jag flera års erfarenhet av. De fixar det mesta. Dessutom hade de iallafall för något år sedan ett fast pris/uttag, då blir det lätt att beräkna kostnaden.
De kan kontaktas genom http://www.nlpartner.se
July 11, 2002
Biblo wrote: Varför inte satsa på 54Mbits Wlan istället?
Det MÅSTE ju bli billigare än all kabel och därtill som måste dras hihOdit!
En basstaion i vart hus och så...eller kanske inte går till 90 användare?
Har nån erfarenhet av Wlan till så stora grupper?
Men motagare kostar ju en hel del ju också..
undrar om alla i huser har råd att köpa en sådan.
jag tror att Apachez försöker få ned månadskostnaden till en liten summa för varje person 50-100 kr .. det är billigt sedan är det bara att lana och dela filer! :bgrin:
October 13, 2002
Vem har sagt nåt om 90 portars switch ?
I min skiss (även med tanke på avstånden) kommer det bli ett antal korskopplingsrum där switcharna kommer befinna sig där uplinken går mot serverrummet där även gatewayen samt linan från ispen kommer vara placerad. På detta sätt kan jag använda mig av 24 portarsswitchar (tex netgear) och hålla nere kostnaderna. Genom att hålla nere konstnaderna kan man när priset sjunkit på gigabitutrustningen enkelt byta ut switcharna mot gbitswitchar om ett par år när mer bandbredd efterfrågas samtidigt som priset på bandbredden sjunkit.
Wlan är inte heller något val främst med tanke på säkerheten men även för att 54 mbit gäller per accesspunkt. Om vi antar att jag använder lika många accesspunkter som switchar kommer man hamna på 33.6 nivå gällande bandbredden med tanke på mängden betong, tegel och armerad stål som finns i byggnaderna =) (samtidigt som det blir ännu dyrare för att varje lägenhetsinnehavare skall införskaffa wlanutrustning).
August 24, 2002
Ja, du gör helt rätt! Men tanke på IPtelefoni och troligen tv också kommar att sändas över tp i framtiden så! Tänker du med cat6 kabel?
Vad beräknas allt kosta?
phust, vadå landet, det är ju framtaget för att ersätta kablar i vanligt ethernet! Räkvidden är ca densamma!
Ville bara prata lite om wlan 🙂
1 Guest(s)