Kablar, kablar och åter kablar...|Page 2|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kablar, kablar och åter kablar...
Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
sp_UserOfflineSmall Offline
589356
April 5, 2004 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju högtalar-kablar de förklarar för dig om, det är iaf vad jag ser när jag -läser- texten

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
589699
April 5, 2004 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg några kablar som skulle ha nån större betydelse vad som dämpas frekvens och hur mycket så kan jag säga hur mycket man ska bry sig.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
590191
April 6, 2004 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, gå till en seriös hifi-butik. Bor du i GBG finns det en hel del. Radiolagret, Ågrens HIFI, HIFI-stället... o.s.v. Du kan ju fråga dom där, "Är det nån skillnad på kablar?". Dom kommer skratta åt dig och säga att om du inte tror det är nån skillnad på kablar så kan du lika gärna handla vanlig strömkabel. Trots att jag kör med billiga kablar ~75kr/m hör jag enorm skillnad mot en enklare kabel. Har även bytt det interna kablaget i högtalarna vilket gjort en STOR skillnad.

Ge mig mätutrustning så kan jag visa på induktans. Eller så kan du ta Fysik för gymnasiet böcker och läsa om hur induktans funkar och vad som händer. Det finns en anledning till att man många gånger tvinnar ett flertal ledare runt varandra. INDUKTANS! Supra lägger dom platt mot varandra, samma anledning annat tillvägagångsätt. Vet du varför man ofta rekommenderar kablar med små kabelareor till diskanter om man kan bi/triwira? INDUKTANS! Givetvis finns det MYCKET mer faktorer än induktans men det är en av dom. Därav kan man härleda hur kabelarean påverkar ljudet. Ja jag hittar bara på... för inte lägger väl tillverkarna och köparna enorma summor pengar på kablar? Det finns kablar för samma pris som nya småbilar, men det e väl samma skit som skosnörena på SIBA. Och JA jag har pratat om högtalarkablar och INTE signalkablar. Vad du fick det från förstår inte jag och inte någon annan heller verkar det som.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
590203
April 6, 2004 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Lite länkar där det verkar stå en hel del vettigt för er som tror att kabelarea och watt är det viktigaste som finns. Men det är nog bara påhitt för induktans finns väl inte?
http://hem.bredband.net/b10092.....oenor.html
http://www.minhembio.com/artik.....asp?aid=33
http://www.drkrupp.se/hifi/kla.....kabel.html

Pojo
Member
Medlem
590450
April 6, 2004 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske jag kan lite mera el än du men du menade jag så om induktansen dämpar så du inte kommer högre än till 18kHz vad gör det då dina högtalre och öron inte klarar något högre ändå... Klart man inte ska använde den billigaste men knappast så hör man så stor skillnad på måttligt bra kablar.

Pojo
Member
Medlem
590456
April 6, 2004 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Som sagt, gå till en seriös hifi-butik. Bor du i GBG finns det en hel del. Radiolagret, Ågrens HIFI, HIFI-stället... o.s.v. Du kan ju fråga dom där, "Är det nån skillnad på kablar?". Dom kommer skratta åt dig och säga att om du inte tror det är nån skillnad på kablar så kan du lika gärna handla vanlig strömkabel. Trots att jag kör med billiga kablar ~75kr/m hör jag enorm skillnad mot en enklare kabel. Har även bytt det interna kablaget i högtalarna vilket gjort en STOR skillnad.

Ge mig mätutrustning så kan jag visa på induktans. Eller så kan du ta Fysik för gymnasiet böcker och läsa om hur induktans funkar och vad som händer. Det finns en anledning till att man många gånger tvinnar ett flertal ledare runt varandra. INDUKTANS! Supra lägger dom platt mot varandra, samma anledning annat tillvägagångsätt. Vet du varför man ofta rekommenderar kablar med små kabelareor till diskanter om man kan bi/triwira? INDUKTANS! Givetvis finns det MYCKET mer faktorer än induktans men det är en av dom. Därav kan man härleda hur kabelarean påverkar ljudet. Ja jag hittar bara på... för inte lägger väl tillverkarna och köparna enorma summor pengar på kablar? Det finns kablar för samma pris som nya småbilar, men det e väl samma skit som skosnörena på SIBA. Och JA jag har pratat om högtalarkablar och INTE signalkablar. Vad du fick det från förstår inte jag och inte någon annan heller verkar det som.

Sen är det mesta bullshit då örat/högtalarna/förstärkarna inte är så perfekta i en normal utrustning.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
591786
April 7, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du visste något om HIFI och hur människan fungerade så hade du vetat att även en frekvens på t.ex. 30KHz påverkar upplevelsen i högsta grad. Vad har du för utbildningn inom el? Vad har du för erfarenhet av HIFI?

Om inte annat så klarar i princip alla HIFI av MINST 20KHz. Nyare prylar med stöd för SACD, DVD-Audio klarar betydligt högre frekvenser. Fast dom kanske bara hittar på, egentligen så klarar dom max 10KHz?

Pojo
Member
Medlem
591802
April 7, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Om du visste något om HIFI och hur människan fungerade så hade du vetat att även en frekvens på t.ex. 30KHz påverkar upplevelsen i högsta grad. Vad har du för utbildningn inom el? Vad har du för erfarenhet av HIFI?

Om inte annat så klarar i princip alla HIFI av MINST 20KHz. Nyare prylar med stöd för SACD, DVD-Audio klarar betydligt högre frekvenser. Fast dom kanske bara hittar på, egentligen så klarar dom max 10KHz?

Vad kan du som kan säga imot mig 30KHz skulle påverka upplevelsen alldrig hört?

Eftersom du tror blankt på att nån utrustning skulle klara 20-20000Hz med max 3db dämpning. Det är skillnad på frekvensomfång och vad f-3db punkterna ligger på.

För det första säg en människa som ens hör ända upp till 20KHz.

Andra om du vet nåt om HIFI så vet du att allt som sägs i en vanlig butik och som kommer fram i specen är till 90 % att inte bry sig i.

Sen KAN du INGET om HIFI DVD-audio kör väl flera kanaler och man kör inte musik i femkanalers system man skulle då måsta dämpa rummet annars tar akustiken i rummet ut ljudet så man kännar inte direkt nåt på det.

Var det nåt mer?

Pojo
Member
Medlem
591809
April 7, 2004 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Och om du endast tror dig veta kan du ju lägga ner så jag slipper lära dig ALLT.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
592271
April 8, 2004 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, vad har du för utbildningn inom el och vad har du för erfarenhet av HIFI?

1. Kroppen uppfattar MYCKET högre frekvenser än 20KHz. Hur skulle annars ett högfrekvent ljud kunna ge t.ex huvudvärk för vissa människor?

2. Jag har aldrig påsått att en någon utrustning mäter med spikrak frekvensgång över hela sitt register. Jag sa att Det börjar bli vanliga och vanligare med utrustning anpassad för SACD och DVD-Audio som kräver högre frekvenser än 20KHz. Således tappar man än mera om man får dämpning av höga frekvenser.

3. Jag går INTE efter specar, jag har ett intresse av HIFI och läser således en hel del HIFI relaterade tidningar. I dom så går man inte efter specar utan efter vad man själva mätt upp och hur man upplever ljudet.

4. DVD-Audio måste INTE köras i flera kanaler, men man har den möjligheten om man vill. Fler kanaler ger inte större krav på rummets akustik. Dessa krav finns till lika stor utsträckning vid 2 kanal. För övrigt så har man börjat att spela in musik med 5.1 ljud så visst kör man musik i 6kanals system. Det kommer mera och mera.

Så jag återkommer till det här: Vad har du för utbildning inom el och vad har du för erfarenhet av HIFI? Du borde anpassa din attytid efter ditt kunnande. En annan fråga, hur gammal är du? 15-16 är inte helt fel va?

Pojo
Member
Medlem
592311
April 8, 2004 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Som sagt, vad har du för utbildningn inom el och vad har du för erfarenhet av HIFI?

1. Kroppen uppfattar MYCKET högre frekvenser än 20KHz. Hur skulle annars ett högfrekvent ljud kunna ge t.ex huvudvärk för vissa människor?

2. Jag har aldrig påsått att en någon utrustning mäter med spikrak frekvensgång över hela sitt register. Jag sa att Det börjar bli vanliga och vanligare med utrustning anpassad för SACD och DVD-Audio som kräver högre frekvenser än 20KHz. Således tappar man än mera om man får dämpning av höga frekvenser.

3. Jag går INTE efter specar, jag har ett intresse av HIFI och läser således en hel del HIFI relaterade tidningar. I dom så går man inte efter specar utan efter vad man själva mätt upp och hur man upplever ljudet.

4. DVD-Audio måste INTE köras i flera kanaler, men man har den möjligheten om man vill. Fler kanaler ger inte större krav på rummets akustik. Dessa krav finns till lika stor utsträckning vid 2 kanal. För övrigt så har man börjat att spela in musik med 5.1 ljud så visst kör man musik i 6kanals system. Det kommer mera och mera.

Så jag återkommer till det här: Vad har du för utbildning inom el och vad har du för erfarenhet av HIFI? Du borde anpassa din attytid efter ditt kunnande. En annan fråga, hur gammal är du? 15-16 är inte helt fel va?

Är inte färdigt urbildad men går på nåt som du inte vet om handlar om elektronik och kommunikation.

1. Ska säga dig jag har alldrig sätt nåt som skulle ge nåt att spela över 20KHz eftersom hörseln ändå går max upp till 18 på en vanlig människa. Att man påverkas av dem då men gäller väl för det mesta lägre frekvenser.

2. Du blandar väl inte ihop det med de digitala hastighets frekvenserna. För som sagt man hör inte högt i frekvens sen finns det ju inte mycket intressant ljud på nån högre frekvens människoröster är ju under 10 KHz på normala människor.

3. Ok. Läst nåt vettigt då?

4. Att det kommer mer och mer betyder inte det är bäst. Jag ska förklara bättre Man skulle behöva dämpa väggarna för att ljudet kommer från flera håll det skappas reflektioner från "alla" väggar. I en studio har du två kanaler så därför är bakväggen dämpad. Anledningen till att de spelar in musik i flera kanaler är att möjligt att det låter bättre men funkar inte riktigt för musiklyssning.

Det sista med att anpassa attityden till kunnadet och ålder passa dig du talar ju om dig själv.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
592527
April 8, 2004 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Var hemma hos en polare, när han skaffat sina nya värstinggrejor. Han hade en musik-CD, dvs som går ifrån 20-20000hz, och en DVD-A med samma låtar på (samma inspelning). Kan ju säga att det låter fan så mycket bättre med bredare frekvensomfång (DVD-A) än med CD. Dåligt exempel, ja, eftersom mer spelar roll. MEN. Att säga att ljuid övre 18-20khz inte spelar roll på ljudupplevelsen... pff, det spelar EXTREMT stor roll. It might make or break the music/audio.

Pojo
Member
Medlem
592625
April 8, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu vill jag ha en förklaring på hur ni kan höra ljud över 20 KHz och hur ni vet att ni hör dem vad ni spelar som ni vet har ljud över det...

Ska meddela några forskare/vetenskapsmen om ni kan redogöra hur.

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
592771
April 8, 2004 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen har sagt HÖRA, men som jag tidigare sagt säkert fler än EN gång så uppfattar kroppen höga frekvenser. Det är inget mumbojumbo överhuvudtaget utan rena klara fakta som hitills ingen varken vetenskapsman eller annat har ifrågasatt. DU är den ende som inte tror på det.

Vad är det du läser då? Universitet/högskola? Hur många poäng? Eller är det som jag tror, du läser EL på gymnasiet 1:a året?

Det finns MYCKET material som spelas in numera långt över 20KHz, att du inte har sett det hänger nog mera på att DU inte har kollat efter det.

Det finns MYCKET intressant över 20KHz.

Som sagt, det spelar ingen roll om du har 1kanal eller 30kanal. Du måste likförbaskat dämpa alla väggarna. Har du någonsin sett en studio med endast dämpad bakvägg och sidoväggar av frigolit?

Kolla på sony´s hemsida så lär du hitta MYCKET om SACD. Det mesta av deras HIFI utrustning dom säljer klarar långt över 20KHz.

Flerkanal funkar alldeles utmärkt för musik. Är det inspelat på rätt sett så har det många fördelar.

Btw... Fackamato, tack för ditt inlägg. Jag verkar ha lite svårt att nå fram med det som i princip hela hifi-branschen hävdar.

Hur gammal var du då? Du svarade aldrig.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
592772
April 8, 2004 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Höra? Vadå höra? Jag kan inte höra ljud över 18200hz, har provat själv. Känslan däremot. Ljudet känns bättre...

Bullshit? Tja, då är du väl ingen finsmakare. 😉

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
592906
April 9, 2004 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Ingen har sagt HÖRA, men som jag tidigare sagt säkert fler än EN gång så uppfattar kroppen höga frekvenser. Det är inget mumbojumbo överhuvudtaget utan rena klara fakta som hitills ingen varken vetenskapsman eller annat har ifrågasatt. DU är den ende som inte tror på det.

Vad är det du läser då? Universitet/högskola? Hur många poäng? Eller är det som jag tror, du läser EL på gymnasiet 1:a året?

Det finns MYCKET material som spelas in numera långt över 20KHz, att du inte har sett det hänger nog mera på att DU inte har kollat efter det.

Som sagt, det spelar ingen roll om du har 1kanal eller 30kanal. Du måste likförbaskat dämpa alla väggarna. Har du någonsin sett en studio med endast dämpad bakvägg och sidoväggar av frigolit?

Kolla på sony´s hemsida så lär du hitta MYCKET om SACD. Det mesta av deras HIFI utrustning dom säljer klarar långt över 20KHz.

Flerkanal funkar alldeles utmärkt för musik. Är det inspelat på rätt sett så har det många fördelar.

Btw... Fackamato, tack för ditt inlägg. Jag verkar ha lite svårt att nå fram med det som i princip hela hifi-branschen hävdar.

instämmer
Pojo: Menar du att denna kabel inte är bättre än en för 100kr?
http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|251|251|774|pdetail

Pojo
Member
Medlem
592977
April 9, 2004 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

picks2 wrote: [quote=gilgo]Ingen har sagt HÖRA, men som jag tidigare sagt säkert fler än EN gång så uppfattar kroppen höga frekvenser. Det är inget mumbojumbo överhuvudtaget utan rena klara fakta som hitills ingen varken vetenskapsman eller annat har ifrågasatt. DU är den ende som inte tror på det.

instämmer
Pojo: Menar du att denna kabel inte är bättre än en för 100kr?
http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|251|251|774|pdetail

Det ser ju ut att vara en koaxialkabel, MEN märk väl att jag skrev på normala kablar inte de som kostar många tusen.
Den du länka till är ju inget för vanligt dödliga jag menade att de som inte skiljer så mycket i pris är det inte nån mäskligt märkbar skillnad på krävs ganska mycket innan det blir nån direkt skillnad.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
592983
April 9, 2004 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

som gilgo skrivit har det inte heller varit 500 kr saker där det varit skillnad

Pojo
Member
Medlem
592985
April 9, 2004 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

gilgo wrote: Ingen har sagt HÖRA, men som jag tidigare sagt säkert fler än EN gång så uppfattar kroppen höga frekvenser. Det är inget mumbojumbo överhuvudtaget utan rena klara fakta som hitills ingen varken vetenskapsman eller annat har ifrågasatt. DU är den ende som inte tror på det.

Ja men dämpar ju hela studion men det är bakväggen som får den mesta dämpningen för därifrån kommer de mesta reflektionerna.

Och gärna nån länk till nåt som visar nåt att tro på nån som frågar efter ålder hela tiden på en höjer inte trovärdigheten och dra inte in specialsaker vi talar vanliga saker efter som killen i tråden ville ha kabel till vanligt ljudsystem inget superduper så försöker jag förklara hur det ligger till. Så hur högt i frekven går en vanlig CD?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 195
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL