November 5, 2002
Funderar stark på ny mobil (inkl mp3spelare). Efter letande har jag fastnat i leran.
W800i eller W810i.
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Klicka på bilden för yterligare specifikation
Har läst en del rescenrioner och specifkationer om dem och har uppfattat att de är väldigt lika på de flesta pukter, men detta är några skillnader jag kommit fram till utan att ha hållt i någon av dem.
Kommer kalla dem den vita (w800i) och den svarta (w810i) för att göra det lite enklare när jag skriver, + att det är även typ deras färger.
Storleksmässigt är de lika stora förutom att den svarta är aningen tunnare, och så är den lite lättare. En del av förklaringen kan vara att den i rescensioner upplevs som plastigare, och då för att den ÄR plastigare. Plast väger ju mindre än metall.
Batteritiden är något lägre på den svarta, kan det ha att göra med storleken tro?
Den svarta kan ta bilder med högre upplösning än den vita, men har inget linsskydd som den vita har. Jobbigt om man måste plla bort ludd varje gång en vill fota. Frågan är ju oxå om det finns behov av linsskyddet.
Den svarta har något finare design över knapparna, men har ingen joystick utan knapplatta.
Den vita har aningen mer internminne (34MB mot 20MB), men undrar om det är något en kommer märka av då det ändå medföljer 512MB extra minne.
Den vita är aningen billigare, men tycker att båda ligger så pass i prisklass att det är av mindre betydelse.
Vet du några fler skillnader som är värda att ta upp?
Vilken skulle du föredra av de två?
April 17, 2003
November 27, 2003
Metallskalet är att föredra helt klart om du vill ha någon form av kvalitetskänsla. Joysticken på w800 är klart bättre än på många tidigare modeller också, inte alls lika sladdrig.
Du kan få känna på min under DH om ingen annat 😉
Internminnet är skit samma kan jag säga direkt och upplösningen med för kvalitén på bilderna är inte speciellt bra med någon av dom egentligen. Ok för att vara mobilkamera antar jag, men det är fortfarande riktigt dåligt jämfört med en vettig digitalkamera.
//Andreas
August 25, 2004
Jag skulle nog valt den svarta om de va metall skal på den.. Gillar inte joysticken då varenda SE tele jag haft med joystick har krånglat, samt gillar knappar mer.. 34Mb vs 20Mb e skits samma som sagt.. Enda man möjligtvis använder intern minnet till är ringsignalerna, Tema m.m.. dom tar inte så stor plats.. men som sagt.. känn på dom, "lek" lite med dom.. så känns det vilken av dom som känns bäst för dig..
November 5, 2002
Gillar joystick. Hade länge en T68 som senare blev en T68i. 2ggr inlämnade för fuktskada... Inte för att jag doppade den i vatten eller nåt sånt. Vad jag fick veta var att det blev lättare fuktskada på dessa modeller just för joysticken. Skalet var ju öppet där för att joysticken skulle vara rörlig. Då många har den i fickan där det finns ludd och fukt (Svett från kropp & själ) bidrog det till att det lättare uppstog fuktskada.
Vet inte hur dagens joysticks är, men det kan ju vara bättre på den punkten... eller?
Har en z600 nu och är väl relativt nöjd med den. Borde kanske inte byta, men... Tror ni känner igen situationen :va:
Minns bytet från T28 till T68. Detta med knapplås var ju inte helt trevligt att välja sig vid...
November 5, 2002
Ok. Har jag uppfattat det rätt om jag tror att K750i, W800i och W810i ät typ samma telefoner som endast ser lite olika ut? Är det samma hårdvara för ljud till exempel?
Att de TYP likadana har jag upfattat men vad är det egentligen som skiljer dem åt i praktiken, användandet?
Om det tex är samma hårdvara för ljudet så spelar det typ ingen roll vilken man tar om det nu är ljudet man är ute efter.
W810i är en del finare att titta på (och har ingen joystick vilket jag nästan föredrar), men är det värt ca tusen spänn? (K750i mot W810i. W800i där emellan)
November 5, 2002
Har kollat upp lite av de frågor jag hade och tänkte jag kunde dela med mig om det finns fler som undrar.
W800i och W810i har 512MB externt minne som standard medans med K750i följer det endast med 64MB externt minne.
K750i har inte samma walkman-funktion som de andra, menar alltså att W800i och W810i har ett läge där telefonen är avstängd fast mp3-spelaren går att använda. Praktiskt om man vill ha spelaren på i ett sjukhus eller på flyget. (Hur ofta det nu är)
W810i har ej joystick som de andra 2 har. Den har däremot fler knappar. Som jag uppfattade det så har W810i knappar för spelarfunktioner direkt (där joysticken sitter på de andra) medans de andra behöver gå in i en meny innan. (Har jag uppfattat rätt?)
Har kännt lite på de atrapper som finns ute, och vill nog påstå att W810i inte känns så plastig som jag uppfattat från rescensioner.
Nån som har hållt i "real deal" telefoner av nämnda modeller får gärna uttala sig.
May 6, 2006
Jag har haft bägge.
W800i (vita) åkte in och ut på service ett antal gånger. Två gånger ersatte de hela luren. Jag har alltså haft tre olika.
Framför allt har knappsatsen extremt dålig fysisk respons till och från och joysticken är totalt värdelös i längden.
När jag reklamerat den tredje luren tillräckligt många gånger fick jag en W810i, som fungerade klockrent. Bortsett från att den fungerade som den skulle så är mjukvaran av senaste version, och du har t ex running apps och shortcuts på en vettig snabbknapp. Avsaknaden av joystick är ju inte direkt något man gråter över heller.
Kort och gott, jag har gott om erfaranhet av båda och rekommenderar "den svarta" 🙂
2 Guest(s)