May 31, 2002
Det verkar ha blivit fel på min yamaha-brännare
som jag köpte därifrån för ca ett och ett halvt år sedan.
Nu är det ju så att man har två års reklamationsrätt
enligt konsumentköplagen (om det nu inte var ett år på elektronik?) 😕
Har precis för mig att dbmannen (anställd på datorbutiken.com)
som härjar på sweclockers skrev att man hade rätt att kräva det
av butiken i fråga. Det var dock länge sedan och jag känner mig
inte säker. Vad tror ni?
January 12, 2001
dbmannen har hittat sig hit också 🙂
Jag inte bara tror utan vet att det är så - det gör sig gällande i Konsumentköplagen. Om du mailar mig: [email]dbmannen@datorbutiken.com[/email] kan jag ge dig länken och exakta paragrafen. Vi och alla andra företag har att hålla sig till detta - fel skall åtgärdas utan kostnad för kund och hit hör även eventuella fraktkostnader, de skall du ej behöva betala.
FarsanEdde wrote: Det verkar ha blivit fel på min yamaha-brännare
som jag köpte därifrån för ca ett och ett halvt år sedan.
Nu är det ju så att man har två års reklamationsrätt
enligt konsumentköplagen (om det nu inte var ett år på elektronik?) 😕Har precis för mig att dbmannen (anställd på datorbutiken.com)
som härjar på sweclockers skrev att man hade rätt att kräva det
av butiken i fråga. Det var dock länge sedan och jag känner mig
inte säker. Vad tror ni?
April 8, 2001
Jag ska skicka in mitt radeon i morgon.
Anmäl Retur så får du ett mail om du beviljas eller inte.
Instruktioner.
1) Bifoga en kopia på RMA-godkännandet i paketet.
2) Försäkra dig om att du packar produkten stöt- och antistatskyddat*! Med
stötdämpat menas att varan ska vara skyddad från stötar på samtliga sidor och
sedan förpackas i en kartong.
3) Märk paketet tydligt med alla RMA nummer. Försändelser skickade utan
RMA-nummer kommer att bli försenade i behandlingen då vi måste undersöka vad som
gäller för returen.
4) Skicka paketet till adressen nedan. På grund av typen av gods så
rekommenderar vi att det skickas med postpaket, företagspaket eller annat sätt
som är sökbart och där du får ett kvitto på inlämnandet.
5) Tänk på att du får lägga ut för frakten till vi har testat produkten defekt
och därefter så kan du få pengarna återbetalda för fraktkostnaden. Vi måste dock
ha ett kvitto på frakten samt ett bankkontonummer för insättning av pengarna.
6) När vi mottagit returen så testar vi den enligt felbeskrivningen i
RMA-ansökan. Sedan reparerar vi, eller om nödvändigt byter ut varan mot en ny
likvärdig produkt. Vi förbehåller oss rätten att själva bestämma om
ersättningsvaran är likvärdig eller inte.
7) *Datorkomponenter är känsliga för statisk elektricitet. Om en vara ankommer
till oss utan antistatpåse kommer varan returneras mot kostnad för returfrakt
och produktens garanti vara förbrukad. Saknar ni antistatpåse så hör av er, så
sänder vi en kostnadsfritt.
8) OBS! Om en vara är testad utan fel hos oss enligt den felbeskrivning ni
bifogat debiteras en hanteringskostnad på 200 + moms samt frakt tillbaka. Mer
information rörande fel när en retur redan blivit färdigbehandlad ger inte
tillbaka eventuella hanteringskostnader, då detta är en tjänst som redan blivit
utförd.
9) Returer som inte täcks av garanti, såsom handhavandefel, oaktsamhet samt
felaktigt/otillräckligt packade returer returneras till kund mot fraktkostnad
samt hanteringskostnad på 200:- + moms.
10) När returen är färdigbehandlad kommer den att returneras till den
ursprungliga leveransadressen, om inte annat avtalats i er ansökan.
11) Om det är en Komplett-PC som ni sänder in till oss och fel ej kan
konstateras eller det föreligger ett handhavandefel tillkommer en
hanteringskostnad på 400:- ink moms.
1 Guest(s)