November 13, 2002
Hej jag ska byta till en laptop så jag undrar kommer jag att fölora i prestanda eller??
Den gammla datorn
Amd 64 x2 4200+1,5gb pc 3200ram ,Nvidia GeForce 7800 gtx,MS-7125,2.Sata II 500g,Sound Blaster X-Fi Fatal1ty,UPC 8/8
Den nya
Amilo Xi 1526
Bildskärm 17" TFT Crystal View Bredbildspanel WXGA 1440 x 900
Moderkort Intel® 945PM+ICH7-M (stöd för RAID 0 eller 1)
Processor Intel® Core2Duo T7200 (2.0GHz, 667 MHz, 4MB L2 cache)
Internminne 2048 MB PC2-4200S (2x1024MB, DDR2 SDRAM, 533MHz)
Hårddisk 240 GB SATA (2 x 120 GB HDD, 5400rpm)
Grafik nVidia GeForce GO 7600 Go (256MB/0M, DDR2, DVI-I)
Ljudkort Azalia codec (7.1 SPDIF)
May 8, 2001
Trisk3lon wrote: lite på grafiken men resten e ju mycket bättre
Inte så lite heller utan det kommer att bli en rejäl prestandaförlust när det gäller spel trots den snabbare processorn! Dessutom är ju disken långsammare men det är nog ingen större fara i de flesta fall. Tror nog att du kommer att bli nöjd om den inte primärt ska användas till spel.
EDIT: Såg nu att det var två diskar i raid! Mao kan du nog glömma det jag sa om att de är långsammare (förutom accesstiden då gissar jag). Coolt!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 14, 2001
Kör de verkligen raid-0?
Om de nu gör det så kan det ju inte bli mycket sämre, raid-0 är redan rätt dåligt förutom vid ren filöverföring av större filer, men så fort det blir lite mindre filer och där man vill ha snabb åtkomst är det ju värdelöst, och sen på 2.5" diskar där åtkomsttiden redan är seg blir det ju, ja värdelöst..
November 13, 2002
jonaz wrote: [quote=Trisk3lon]lite på grafiken men resten e ju mycket bättre
Inte så lite heller utan det kommer att bli en rejäl prestandaförlust när det gäller spel trots den snabbare processorn! Dessutom är ju disken långsammare men det är nog ingen större fara i de flesta fall. Tror nog att du kommer att bli nöjd om den inte primärt ska användas till spel.
EDIT: Såg nu att det var två diskar i raid! Mao kan du nog glömma det jag sa om att de är långsammare (förutom accesstiden då gissar jag). Coolt!
Dom spelen jag kommer att spela är tex wow,Command and Conquer 3 Tiberium Wars,warhammer online (när det kommer)
May 8, 2001
Snorch wrote: Kör de verkligen raid-0?
Om de nu gör det så kan det ju inte bli mycket sämre, raid-0 är redan rätt dåligt förutom vid ren filöverföring av större filer, men så fort det blir lite mindre filer och där man vill ha snabb åtkomst är det ju värdelöst, och sen på 2.5" diskar där åtkomsttiden redan är seg blir det ju, ja värdelöst..
Du har säkert rätt men borde inte skrivhastigheten bli ganska mkt bättre? Dessutom har jag för att mig att i de tester jag läst (för ett bra tag sedan) så startade Windows snabbare med RAID 0? Borde inte det betyda att accesstiden ändå inte är SÅ dålig? Jag körde RAID 0 för många år sedan och upplevde prestandan som bättre men man kan ju bli påverkad av förväntade resultat... Dock mätte jag överföringshastigheten och den var ju som du säger bättre.
OBS! Mina erfarenheter kommer endast från 3.5" diskar och de tester jag läst ang uppstartshastighet ska tas med en nypa salt då det var ett bra tag sedan jag läste dem och jag minnas fel...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 14, 2001
jonaz wrote: [quote=Snorch]Kör de verkligen raid-0?
Du har säkert rätt men borde inte skrivhastigheten bli ganska mkt bättre? Dessutom har jag för att mig att i de tester jag läst (för ett bra tag sedan) så startade Windows snabbare med RAID 0? Borde inte det betyda att accesstiden ändå inte är SÅ dålig? Jag körde RAID 0 för många år sedan och upplevde prestandan som bättre men man kan ju bli påverkad av förväntade resultat... Dock mätte jag överföringshastigheten och den var ju som du säger bättre.
OBS! Mina erfarenheter kommer endast från 3.5" diskar och de tester jag läst ang uppstartshastighet ska tas med en nypa salt då det var ett bra tag sedan jag läste dem och jag minnas fel...
Jo läs och skrivhastigheten blir ju högre vid rena läs/skrivningar, men så fort det kommer till läs/skrivning av mindre filer så tjänar man inget längre..
Kan hända att man kan få windows att starta snabbare men vette fan, åtkomsttiden blir ju teoretiskt den dubbla vid raid-0 och det är ju inte så trevligt alla gånger.
I en dator där man flyttar stora mängder data mellan olika diskar kan man tjäna på att ha raid-0 om man har fler än en (1st) array, alltså två arrayer med raid-0 och flyttar data från den ena arrayen till den andra, då tjänar man men hur många kör så egentligen?
Tex uppackning av ett stort rar-akriv är ju sämre på en raid-0 array då man packar upp från och till samma disk(array) än om man packar om från en enkel disk till den annan enkel disk då läsning sker från den ena disken och skrivning på den andra. Samma med ren filöverföring.
November 13, 2002
November 13, 2002
Snorch wrote: Troligen, men knappast med så höga upplösningar m.m..
Ta och sök på datorn i fråga eller grafikkortet så kommer du säkerligen hitta en recension där de möjligen testar dessa spel..
Mm hittar ingen recension på grafikkortet eller så är det jag som söker dåligt
March 14, 2001
Första träffen på google, en recension av hela datorn:
http://www.notebookreview.com/.....Amilo+1526
Här har du lite siffror du kan jämför med ditt nuvarande kort:
http://www.notebookcheck.net/N.....144.0.html
November 13, 2002
Snorch wrote: Första träffen på google, en recension av hela datorn:
http://www.notebookreview.com/.....Amilo+1526Här har du lite siffror du kan jämför med ditt nuvarande kort:
http://www.notebookcheck.net/N.....144.0.html
mm vad säger man min sökning suger
men den verkar funka bra till spel
2 Guest(s)