February 17, 2004
Tänkte skaffa mig en ny bilstereo då min nuvarande är helt kass. Jag vet vilken jag vill ha. Frågan är om den är kompatibel med min bil? Jag har laddat ner manualen till stereon, se:
http://images.kenwood.eu/files.....1U(EN).pdf
Jag har en strömkontakt i bilen (hona) som jag har kopplat min 4 år gamla bilstereo i. Hur vet jag om den nya bilstereon kommer att passa?Har kontakterna förändrats på 13 år? Min bil är en Opel Astra Combi 95.
Uppskattar all hjälp!
//dani
February 17, 2004
Snorch wrote: Det brukar vara så kallade iso-kontakter både i bilen och på stereon och är det så i bilen är det bara koppla ihop som det passar. Annars kan du nog köpa någon adapter som passar eller dra kablarna "förhand".
Tackar för svaret.
Fick också höra detta av en arbetskamrat. Passar det inte finns adaptrar som du nämde, på biltema. Det här låter lovande :).
February 17, 2004
Har nu tagit loss stereon i bilen. Kontakten i bilen är en hona med 16 kontakthål. Den kopplas in direkt till min nuvarande stereo med en kontakt (hane). Den verkar se ut som kontakten på bilstereon i manualen, se sid 19. Sen verkar det finnas en adapterkabel (accessory 1) kanske för nya bilar, men inte säker. Stämmer det att jag troligtvis kopplar in kabeln(hona) från bilen direkt in på den nya bilstereon?
På äldre bilar verkar allt vara integrerat i samma kabel i bilen och inte uppdelat i en ljudkabel och en strömkabel som i moderna bilar.
2 Guest(s)