December 7, 2009
Skulle behövas en beräkningsdator till jobbet och som hw nörd vart jag förstås intresserad. Nån här med erfarenhet av just ansys? Själv är jag inte sådär jättehaj på det (aldrig använt det) men delarna som ska beräknas är ca 1-10 m långa, ibland stora assemblys från ProE. Ansys har själva nån form av mall för enkel, medium och über dator för sitt program. Det känns rimligt att sikta på medium prestandan. Det som ansys rekommenderar, väldigt grovt:
Quad core cpu
16GB ram
2x 15k rpm SAS 300GB raid 0
Quadro gfx
IT-ansvarige kikar just nu på färdiga datorer från HP för 70k vilket känns brutalt bortslösat, spec med tanke på vad man får. Well antagligen blir det så iaf, men mest för nöjes skull vore det skoj att se vad man kan plocka ihop själv. Förslag uppskattas.
March 10, 2003
Fördelen med färdiga paket för företag är väl just suport biten, som oftast ingår i det priset. Googlade lite snabbt och ser ut som ett program som simulerar verkligheten i en CAD miljö det lilla jag såg. Kanske missuppfattat. Men Quadrokorten brukar sticka iväg i pris, sedan är nog systemet som avses för 70k med Xeon och ECC minnen. SAS diskar brukar vara dyra i övrigt jämnfört med vanliga konsument dittos. Men prestandan och tillförlitligheten brukar vara bättre.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 7, 2009
Programmet används för att kolla att produkterna håller ihop vid säg högt inre tryck tryck, dynamisk belastning från fläktmotorer och statisk last från egenvikt.
Ja det är väl just supporten man betalar för. Kan lätt tänka mig ett mysigt X79 paket som jag misstänker skulle klara av det här, för runt 10-12k + quadro dårå. Nåja...
2 Guest(s)