Konsol|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Konsol
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när skatteåterbäringen snart kommer funderar jag på att kanske köpa en spelkonsol. Är totalt oinsatt i sånt där så jag undrar vad man ska köpa för nått? Beror givetvis på i vilken prisklass jag har tänkt mig så jag antar att nån tusenlapp får man väl lägga om man vill ha nått vettigt. Ska vara en prisvärd maskin med stort spelutbud. Hur funkar det där med moddning å sånt? Något man bör göra och vad kostar sånt?

Berätta nu allt ni vet om spelkonsoler!

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1045781
May 29, 2006 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

vad vill du få ut av din spelkonsoll?

jag rekomenderar en chipad Xbox, Xboxen har hårddisk och kan då lagra mycket mer (går även att byta hårddisken), du kan ha den som HTPC och spelmaskin, installera alla möjliga småspel och program som finns gratis att ladda ner.

ursäkta dagens flummigaste inlägg, men jag är trött 🙁

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
1045788
May 30, 2006 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

ja om du verkligen vill köpa en nu så är det nog antingen en Xbox eller den nya Xbox 360 som gäller beroende på vad du har för krav...

men om du kan tänka dig att vänta lite och lägga ut lite mer pengar så kommer sonys Playstation 3 och nintendos Wii mot hösten/slutet av året, dem kommer nog bli riktigt intressanta med många spännande speltitlar och nya spännade spelsätt med rörelsekännsliga kontroller...

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
1045795
May 30, 2006 - 5:31 am
sp_Permalink sp_Print

Vad har din umgängeskrets för konsoller? Det kan vara vettigt att ha samma typ så att ni kan låna spel av varandra.
Tänk även på vad det finns för exklusiva speltitlar.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1045802
May 30, 2006 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

en ny chippad ps2 slim får du för 2k och den är väldigt prisvärd då den har bättre spelutbud än xbox enligt mej

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1045819
May 30, 2006 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla vilka spel som finns till respektive konsoll.
Fundera över vilka som är roligast.
Det är det enda att gå på om du vill ha en spelkonsoll.
Gå inte på allt snack om att xbox går att använda till så otroligt mycket.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1045846
May 30, 2006 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

bror mkt på vad det är för spel du gillar...

Poontus
Member
Medlem
1045865
May 30, 2006 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Gå inte på allt snack om att xbox går att använda till så otroligt mycket.

huh? förklara.

jag har i alla fall stort sett tröttnat helt på att spela konsol, även om jag har högvis med brända spel som jag inte har testat.
min Xbox används max till 10% för spel 90% till annat

Json_81
Member
Medlem
1045878
May 30, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: [quote=Json_81]Gå inte på allt snack om att xbox går att använda till så otroligt mycket.

huh? förklara.

jag har i alla fall stort sett tröttnat helt på att spela konsol, även om jag har högvis med brända spel som jag inte har testat.
min Xbox används max till 10% för spel 90% till annat

Grejen är att manga xbox-fanatiker argumenterar om hur bra xboxen är pga att man kan göra så mycket. Och det är väl bra, men frågar man efter en spel-konsoll så vill man ju spela spel och bör välja konsoll efter vilka spel man gillar.
Och anledningen till att du bara använder xboxen till spel 10% kanske är pga att det bara finns skitspel till xbox? 😉
(Inget krig nu, xboxen är jättebra om man gillar den sortens spel)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1045884
May 30, 2006 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ska man ha kul och spela skulle jag väl rekommendera PS2 eller GC. GC har väldigt mycket unika spel och om gillar genren med Mario, Zelda och liknande så är det ju rätt givet att köda den, men utbudet till PS2 har ju även det sina riktiga ljuspunkter som Metal Gear Solid och Gran Turismo.

Xbox har sitt plus i modningen, men för att spela? uh .....

GC är klart roligast som förfestmaterial dock. 😉

//Andreas

Poontus
Member
Medlem
1046055
May 30, 2006 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Och anledningen till att du bara använder xboxen till spel 10% kanske är pga att det bara finns skitspel till xbox? 😉

jag tycker att det finns många bra spel, många. så många så att man inte har en chans att spela alla så om någon säger att PS2 har fler spel så är det inte värt något eftersom man ändå aldrig kommer spela mer än någon procent av alla spelen som finns.

sen så är PlayStations handkontroller djävligt kassa, små eländiga saker, man får ju ont i fingrarna efter en liten stund, men inte med Xboxen, jag ahr iof en third party controller...

att jag spelar så lite på Xboxen beror på att jag har en dator!!! jag spelar och gör allt på datorn, ska jag se på film, anime eller vad jag nu vill göra så gör jag det på Xboxen.

visst köper han förmodligen konsollen för att spela på, men när han tröttnar på det så är en PS2 / GC värdelösa, medans Xboxen fortfarande fungerar utmärkt som HTPC

Json_81
Member
Medlem
1046063
May 30, 2006 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: [quote=Json_81]Och anledningen till att du bara använder xboxen till spel 10% kanske är pga att det bara finns skitspel till xbox? 😉

jag tycker att det finns många bra spel, många. så många så att man inte har en chans att spela alla så om någon säger att PS2 har fler spel så är det inte värt något eftersom man ändå aldrig kommer spela mer än någon procent av alla spelen som finns.

sen så är PlayStations handkontroller djävligt kassa, små eländiga saker, man får ju ont i fingrarna efter en liten stund, men inte med Xboxen, jag ahr iof en third party controller...

att jag spelar så lite på Xboxen beror på att jag har en dator!!! jag spelar och gör allt på datorn, ska jag se på film, anime eller vad jag nu vill göra så gör jag det på Xboxen.

visst köper han förmodligen konsollen för att spela på, men när han tröttnar på det så är en PS2 / GC värdelösa, medans Xboxen fortfarande fungerar utmärkt som HTPC

Suck, det var ju det här jag inte ville dra igång. Jag skrev ju att xboxen är jättebra om man gillar den sortens spel.
Samma sak med handkontrollerna. Jag tycker ps2-kontrollen är klart bättre än xbox, men ingen av dem kommer i närheten av GC.
Och jag vet inte hur det är med GC, men en chippad ps2 fungerar utmärkt att spela film med.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1046110
May 30, 2006 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Säga vad man vill om dem olika konsollerna, men enligt min erfarenhet så ligger det ganska mycket mer spelglädje i nintendos konsoll och de tillhörande spelen...

Arny
Member
Medlem
1046247
May 31, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att köpa begagnat istället. Är däremot helt vilse i chipp/modd-djungeln så vad bör man ha och vad bör det kosta? Efter att ha läst disskusionen i tråden tror jag att det lutar åt en PS2.

Poontus
Member
Medlem
1046254
May 31, 2006 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

en PS2 chippar man väl bara för att spela brända spel, men en Xbox chippar man för att "låsa upp" den, en kompis som chippade sin krysslåda samtidigt som mig sa dagen efter att Xboxen hade blivit 300% bättre.

med Xbox så spelar det igentligen ingen större roll vilket chip man har, dom billiga chippen kan ha 1 BIOS, dom bättre/dyrare 8st men man behöver egentligen bara 1 BIOS som fungerar bra, jag gissar på att det är ungefär med PS2 också.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1046259
May 31, 2006 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

dyrt
för att få maximal hållbarhet så köper man en ny ps2 a och chippar den hos ett seriöst företag så har man garanti på chippet och lödningen.

dyrare
annars köper du en ny ps2 hos swemods eller liknade lite dyrare men då ger dom garanti på ps2an + chip + lödning.

oftast billigast
köpper du en begad på blocket så är det inte säkert att chipet är korekt lött och det kan ställa till en hel del problem.

Json_81
Member
Medlem
1046263
May 31, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: en PS2 chippar man väl bara för att spela brända spel, men en Xbox chippar man för att "låsa upp" den, en kompis som chippade sin krysslåda samtidigt som mig sa dagen efter att Xboxen hade blivit 300% bättre.

med Xbox så spelar det igentligen ingen större roll vilket chip man har, dom billiga chippen kan ha 1 BIOS, dom bättre/dyrare 8st men man behöver egentligen bara 1 BIOS som fungerar bra, jag gissar på att det är ungefär med PS2 också.

En ps2 går oxå att använda till att spela film mm. Dock har den ju ingen hårddisk så den är ju mer begränsad än xboxen.
Sen behöver man chippa för att kunna köra importerade spel oxå, inte bara pirat 🙂
Jag vet inte säkert hur det är med ps2-chippen, men förr skilde de sig i funktioner, dvs inte som xboxen att allt beror på biosen.

copulator wrote:
oftast billigast
köpper du en begad på blocket så är det inte säkert att chipet är korekt lött och det kan ställa till en hel del problem.

Man kan köpa en begagnad som är chippad hos en nån affär som lämnade garanti.

Arny
Member
Medlem
1046280
May 31, 2006 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kikade på swemods och både Xboxen och PS2 har ju massa olika chip. Vilket ska man välja där då? Vad är skillnaden?

Poontus
Member
Medlem
1046315
May 31, 2006 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

läs om chippen, så ser du...

olika tillverkare, olika mängd minne, bankar, sätt att välja bankarna på, vissa har till och med eget OS. och som Json_81 sa så har chippen till PS2 olika funktioner, läs dig fram till vad som passar dig.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1046342
May 31, 2006 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: läs om chippen, så ser du...

olika tillverkare, olika mängd minne, bankar, sätt att välja bankarna på, vissa har till och med eget OS. och som Json_81 sa så har chippen till PS2 olika funktioner, läs dig fram till vad som passar dig.

jäpp läs om mig, jag vet allt... (förlåt för mitt såååå dåliga skämt, det ska inte hända igen)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL