August 22, 2005
Hej.
Jag funderar på att köpa en ny bärbar dator och undrar lite allmänt vad man ska tänka när man köper en. Vilka märken rekommenderas och ska man se upp med? Jag tänkte skaffa mig en ganska billig variant och köpa mig en extern hårddisk och kanske också extern cd-brännare. Några kommentarer på en sådan lösning? Som ni ser är mina planer ganska nya så alla kommentarer kring ämnet bärbar dator är välkomna.
Tacksam för svar.
January 30, 2002
Fick hem min Compaq EVO 1020V i förra veckan och är väldigt nöjd!
Kostade dock ca 15 000 hos jme data men jag tog den, delvis, med studentlån så, den dagen den sorgen 😀
Hur som helst så är jag nöjd med den än så länge. P4 1.8GHz Mobil, 30GB h-disk, 256MB DDR, DVD och CD-RW.
Personligen tycker jag att det inte är ngn stor idé att köpa det allra billigaste (även om min inte direkt är ngt monster) eftersom möjligeheterna att uppgradera är begränsade.
January 30, 2002
sulman wrote: [quote=Cyberhawk]bygg en egen på db så får du vad du vill 🙂
Någon som har erfarenhet av dessa?
Har inte någon erfarenhet av att bygga ihop bärbart själv, såg dock att man även kan bygga ihop själv hos JME data.
Fast jag funderar lite på om det inte är bäst att köpa en färdigbyggd?! Blir det fel (dålig prestanda) grejer så är det ju inte så enkelt att bara byta ut och uppgradera.
August 22, 2005
jan-e wrote: [quote=sulman][quote=Cyberhawk]bygg en egen på db så får du vad du vill 🙂
Har inte någon erfarenhet av att bygga ihop bärbart själv, såg dock att man även kan bygga ihop själv hos JME data.
Fast jag funderar lite på om det inte är bäst att köpa en färdigbyggd?! Blir det fel (dålig prestanda) grejer så är det ju inte så enkelt att bara byta ut och uppgradera.
Nu kanske jag är dum men är det inte lättare/billigare att uppgradera och byta ut delar när man väljer standard komponenter?
January 30, 2002
sulman wrote: [quote=jan-e][quote=sulman][quote=Cyberhawk]bygg en egen på db så får du vad du vill 🙂
Nu kanske jag är dum men är det inte lättare/billigare att uppgradera och byta ut delar när man väljer standard komponenter?
Nja... vet inte om jag har så stor lust att börja skruva i en bärbar dator. Är fortfarande fascinerad (efter ett par veckor) över att man kan bygga så små datorer med så pass bra prestanda!
Vet inte hur komponeterna sitter i den och om det är så enkelt att skruva med den, och det tänker jag nog inte ta reda på förens garantin går ut heller 😀
September 15, 2002
wiero wrote: Kolla på dells hemsida, jag tycker det är väldigt prisvärda. Vänta en månad till så kan du köpa radeon9600 mobillity med en 2,4m Ghz, för cirka 25k
Jag tycker också Dell verkar vara ett bra alternativ om man ska ha bärbart, funderar själv på att köpa en därifrån.
Inspiron8500 lutar det åt. Läste ett test när någon testade en sådan med widescreen skärmen den fich 9.5p/10p. Och en stor fördel är att det mesta går att uppgradera på den, det stod at cpun inte var fastlödd (visste själv inte att det brukade vara så), minnerna satt lättåtkomligt och även grafikkortet gick byta. Det är viktigt tycker jag. Fast jag vill vänta på 9600 mobility innan jag beställer.
Tycker att 2.4Ghz är för dyrt, 5000:- kr mer än 2.0Ghz är det inte värt
October 15, 2001
Danne980 wrote: [quote=wiero]Kolla på dells hemsida, jag tycker det är väldigt prisvärda. Vänta en månad till så kan du köpa radeon9600 mobillity med en 2,4m Ghz, för cirka 25k
Jag tycker också Dell verkar vara ett bra alternativ om man ska ha bärbart, funderar själv på att köpa en därifrån.
Inspiron8500 lutar det åt. Läste ett test när någon testade en sådan med widescreen skärmen den fich 9.5p/10p. Och en stor fördel är att det mesta går att uppgradera på den, det stod at cpun inte var fastlödd (visste själv inte att det brukade vara så), minnerna satt lättåtkomligt och även grafikkortet gick byta. Det är viktigt tycker jag. Fast jag vill vänta på 9600 mobility innan jag beställer.
Tycker att 2.4Ghz är för dyrt, 5000:- kr mer än 2.0Ghz är det inte värt
mobility 9600 verkar kanon, man verkar kunna få en hyfsad speldator flera år framöver.
1 Guest(s)