March 10, 2004

Jag ska köpa en bärbar dator och undrar vilken jag ska välja.
Den Ska ha trådlöst nätverk med 54MBIT och minst 4 timmar batteritid.
Där får gärna vara dvd brännare i den också.
Sen undrar jag om shg gör bra bärbara datorer?
[Core 2 Duo 6600] [Asus P5B D] [Corsair 6400 2* 1024] [PowerColor x1900xt] [Seagate 160Gb, 300Gb, 320Gb] [Playstation Portable]
November 22, 2001

Centrino-processor är nog enda valet om du ska så mycket batteritid.
Sen får du ju utgå från vad du behöver/vill ha.
Går det bra med ett integrerat grafikkort eller ska det vara ett med eget minne? Ska det vara snabbt? (Radeon kort finns från 9000/9200 upp till 9800 nu)
osv.
Widescreen skärm eller vanlig?
Ska den klara höga upplösningar?
Dell kan väl vara värt att spana på, där kan man skräddarsy ganska mycket.
Dock osäker på om de fixar den batteritiden.
October 7, 2002

Json_81 wrote: Centrino-processor är nog enda valet om du ska så mycket batteritid.
Om han/hon inte har krav på att det ska vara just en PC så uppfyller iBook G4 det kravet också. 6 h enligt spec, ca 4 i praktiken. Prisvärd är den också...
November 22, 2001

TERdON wrote: [quote=Json_81]Centrino-processor är nog enda valet om du ska så mycket batteritid.
Om han/hon inte har krav på att det ska vara just en PC så uppfyller iBook G4 det kravet också. 6 h enligt spec, ca 4 i praktiken. Prisvärd är den också...
Just det, tänker aldrig på den, inbiten pc-användare 🙂
Men en polare har en sådan, han är väldigt nöjd med den.
Personligen tyckte jag den var lite för liten och så va det ju det där med spel.
October 7, 2002

Json_81 wrote: Personligen tyckte jag den var lite för liten
Nåväl, smaken är som baken! 🙂
och så va det ju det där med spel.
I sin prisklass (nu räknar jag bort alla "släpbara" datorer, dvs P4-mobile) så är den nästan bäst - av de billiga laptopsen på PC-sidan är det nästan ingen som har ens ett ok grafikkort utan endast 2D-grafik. Och då går det i alla fall inte att spela. 🙂 För övrigt försöker jag spela lite häftigare spel på den stationära ändå.
November 22, 2001

TERdON wrote: [quote=Json_81]Personligen tyckte jag den var lite för liten
Nåväl, smaken är som baken! 🙂
och så va det ju det där med spel.
I sin prisklass (nu räknar jag bort alla "släpbara" datorer, dvs P4-mobile) så är den nästan bäst - av de billiga laptopsen på PC-sidan är det nästan ingen som har ens ett ok grafikkort utan endast 2D-grafik. Och då går det i alla fall inte att spela. 🙂 För övrigt försöker jag spela lite häftigare spel på den stationära ändå.
Det finns pc-laptops med centrino och 9600/9700 för runt 14k har jag sett.
Vet dock inte vikt o storlek på dem, men tror det e 15" skärm så de är väl lite större än mac'en.
Fast ibooken e snygg, det ska den ha creds för 🙂
October 7, 2002

14k? Så mycket kostar inte en iBook, jag betalade 12600:- för min med allt godis utom extra minne (köpte separat senare, räkna med en tusenlapp för att öka till 768 MB som är "lagom") och inbyggt bluetooth. Visserligen var det studentpris, men ändå. Känns som det är lite mer lull-lull i en iBook, exempelvis är det trevligt med 54 Mbps WLAN. 🙂 Dessutom gör ju smidigheten sitt till.
Surfade faktiskt in lite på Dells sida (för att jämföra vad jag hade att argumentera mot), deras 8600c är faktiskt även den riktigt intressant. Den säljer de från 12000:- numera faktiskt och dessutom utan fraktkostnad fram till den 6:e (utan lull-lull dock, räkna med ytterligare några tusenlappar om du ska ha mer minne, bättre hd, bättre grafikkort om man ska spela, snabbare WLAN osv). Verkar faktiskt vara ett riktigt sjysst erbjudande, hade jag inte redan haft min iBook eller om jag hade haft råd att ha två bärbara hade det varit en grym bärbar spelburk.
November 22, 2001

TERdON wrote: 14k? Så mycket kostar inte en iBook, jag betalade 12600:- för min med allt godis utom extra minne (köpte separat senare, räkna med en tusenlapp för att öka till 768 MB som är "lagom") och inbyggt bluetooth. Visserligen var det studentpris, men ändå. Känns som det är lite mer lull-lull i en iBook, exempelvis är det trevligt med 54 Mbps WLAN. 🙂 Dessutom gör ju smidigheten sitt till.
Surfade faktiskt in lite på Dells sida (för att jämföra vad jag hade att argumentera mot), deras 8600c är faktiskt även den riktigt intressant. Den säljer de från 12000:- numera faktiskt och dessutom utan fraktkostnad fram till den 6:e (utan lull-lull dock, räkna med ytterligare några tusenlappar om du ska ha mer minne, bättre hd, bättre grafikkort om man ska spela, snabbare WLAN osv). Verkar faktiskt vara ett riktigt sjysst erbjudande, hade jag inte redan haft min iBook eller om jag hade haft råd att ha två bärbara hade det varit en grym bärbar spelburk.
Den jag såg hade oxå wlan. Du kan inte räkna studentpris, det är aningen orättvist. Dessutom var det 512 ram, ibooken har väl bara 256 i standarduförande va? Så jag tror det kan vara jämförbart ganska rakt över.
October 7, 2002

Jepp, den är rätt jämförbar, och angående minnet har du rätt. Däremot är WLAN:et inte jämförbart. På iBooken är det 802.11g, inte 802.11b.
Dessutom var det allt godis på iBooken som jag sa. Det innebär även 60 GB hårddisk och en väska. Att lägga till det hos Dell kostar drygt 1500.
Att köpa iBooken utan studentrabatt plussar på cirka 10% på priset. Blir ca 14000 där, lite mindre än Dellen om man även byter till likvärdigt vad gäller WLAN. Samtidigt så är det som du skriver mer minne. Dessutom ska nog Dellens grafikkort vara aningen värre.
Sen så är ju iBooken mycket lätt och smidig, vilket för en del (mig) är viktigt. Ska du ner i samma storlek på PC kostar det mycket stålars... Fast många Centrino är inte så långt från ändå.
Precis som du skriver blir det nog i slutändan en smaksak (om man inte är student och ska ha en iPod också, den som är student och beställer bägge samtidigt kan få 2000 kr tillbakabetalat just nu). Vill man ha en lite mindre och smidigare dator, eller vill man ha något som är lite större (bättre skärm förmodligen, har inte sett Dellen i verkligheten men iBooken har en svag punkt där, som vi inte jämfört). Dessutom beror ju mycket på vilken konfiguration man vill ha - iBooken har inte riktigt samma konfigurationsmöjligheter. Exempelvis går det inte att välja annan processor eller häftigare grafikkort i iBooken. Speciellt om man vill spela mycket är ett 9200 som sitter i iBooken tveksamt. Äldre spel funkar, även nästan alla nyare, men inte på höga kvalitetsinställningar. Dessutom finns det ju fler spel till PC. Samtidigt är iBook en helt underbar "surfburk". Nåja.
November 22, 2001

TERdON wrote: Jepp, den är rätt jämförbar, och angående minnet har du rätt. Däremot är WLAN:et inte jämförbart. På iBooken är det 802.11g, inte 802.11b.
Dessutom var det allt godis på iBooken som jag sa. Det innebär även 60 GB hårddisk och en väska. Att lägga till det hos Dell kostar drygt 1500.
Att köpa iBooken utan studentrabatt plussar på cirka 10% på priset. Blir ca 14000 där, lite mindre än Dellen om man även byter till likvärdigt vad gäller WLAN. Samtidigt så är det som du skriver mer minne. Dessutom ska nog Dellens grafikkort vara aningen värre.
Sen så är ju iBooken mycket lätt och smidig, vilket för en del (mig) är viktigt. Ska du ner i samma storlek på PC kostar det mycket stålars... Fast många Centrino är inte så långt från ändå.
Precis som du skriver blir det nog i slutändan en smaksak (om man inte är student och ska ha en iPod också, den som är student och beställer bägge samtidigt kan få 2000 kr tillbakabetalat just nu). Vill man ha en lite mindre och smidigare dator, eller vill man ha något som är lite större (bättre skärm förmodligen, har inte sett Dellen i verkligheten men iBooken har en svag punkt där, som vi inte jämfört). Dessutom beror ju mycket på vilken konfiguration man vill ha - iBooken har inte riktigt samma konfigurationsmöjligheter. Exempelvis går det inte att välja annan processor eller häftigare grafikkort i iBooken. Speciellt om man vill spela mycket är ett 9200 som sitter i iBooken tveksamt. Äldre spel funkar, även nästan alla nyare, men inte på höga kvalitetsinställningar. Dessutom finns det ju fler spel till PC. Samtidigt är iBook en helt underbar "surfburk". Nåja.
Tillägger bara att det var inte dell jag tänkte på utan någon annan tillverkare som jag såg på en nät-butiks hemsida (kommer inte ihåg var).
Kommer inte ihåg om det var 40 eller 60gb hårddisk men är nästan säker på att det var 54Mbit wlan.
Dock inte lika smidig/snygg som ibooken.
October 7, 2002

Json_81 wrote: Tillägger bara att det var inte dell jag tänkte på utan någon annan tillverkare som jag såg på en nät-butiks hemsida (kommer inte ihåg var).
Kommer inte ihåg om det var 40 eller 60gb hårddisk men är nästan säker på att det var 54Mbit wlan.
Dock inte lika smidig/snygg som ibooken.
Nja, det var mest så att jag vet att Dell har sjyssta erbjudanden så jag kollade dem först. 🙂 Sen så är det kanske inte så konstigt att iBooken börjar släpa efter lite, det var ändå snart bortåt halvåret sedan den lanserades i nuvarande form. Hur som helst så är det ju mycket en smaksak. Mjukvaran gör faktiskt sitt till också - det är bara om jag vill spela som jag föredrar en Wintel-burk framför en Mac (och när jag ska betala för dem, PC är billigare i inköp)...
October 7, 2002

Rebootade för första gången den senaste månaden igår. Då hade Sim City låst sig så skärmen var alldeles svart, och jag hade inte tillgång till någon annan dator för att ssh:a in och döda processen. Så jag rebootade. Innan dess minns jag inte när jag bootade om pga krångel...
1 Guest(s)