November 22, 2003
En gammal klasskompis ska köpa en bärbar dator och hon frågade mig om jag kunde hitta någon bra. Då jag inte är så insatt i bland dom bärbara, vad som är bra osv, så vänder jag mig nu till eliten på nh.
Hennes krav på datorn är bland annat att det ska gå att syssla lite med filmredigering och föra över foton från digitalkamera.
Riktpriset är 13000kr men det finns möjlighet att lägga på lite till.
October 7, 2002
Generellt när det gäller bärbara så gäller att du måste välja bort något av:
storlek/vikt
batteritid
prestanda
pris
Väljer du dessutom en högpresterande dator är risken stor att ljudnivån är hög.
Det din kompis får fundera på lite är vad som är viktigast. En dator som är lätt att ta med sig, en som presterar (ovanligt bra), om den ska kunna ha bra batteritid, eller om hon vill ha alla tre, om hon kan höja budgeten.
Jag rekommenderar som vanligt för datorer i ungefär den prisklasen en iBook. Kostar 9500 (8500 för studenter via mecenat.se), men då kan det vara bra att lägga till en större hårddisk samt kanske bluetooth och en trådlös mus. Dessutom minst 512 MB extra minne (men inte från Apple, de tar lite väl bra betalt. Är det 1 gig som gäller (bra för filmredigering) fanns det i alla fall stickor på JME Data för 2500:-).
Se till att vänta med beställningen till iLife '05 är ute också - iPhoto '05 och iMovie '05 ska innehålla en massa förbättringar och det kan ju vara trevligt om det är sådant hon tänkt pyssla med.
November 22, 2003
iBook, det är Apple eller något sånt va?
Frågade filmläraren idag på skolan, han var också inne på Apple. Dessvärre så vill hon ha Windows och Premiere.
Storleken/vikten bryr hon sig inte så mycket om. Batteritiden kvittar också, då hon kommer ha tillgång till eluttag.
Hårddisk kom vi underfull med att det räcker med 40/60GB och sen köper hon en hårddiskkabinett och en vanlig hårddisk när hon har mer pengar.
Kort och gott, hon vill ha en bärbar prestanda som är billig/prisvärd.
2 Guest(s)