November 23, 2006
Rawr,
Har tänkt att köpa en chassifläkt men har några små frågor. Jag har kollat lite på PAPST 80mm (19db), får man med allt som behövs? Läste någonstans att man inte fick med skruvar till PAPST-fläktar (i alla fall just den modellen), stämmer det? Om man inte får med skruvar, var kan man då köpa skruvar som passar? Får man med nödvändiga kablar (något liknande det här)?
Tror ni att PAPST-modellen jag har kollat in är ett bra köp eller rekommenderar ni någon annan fläkt (eller någon PAPST med högre luftflöde)?
September 1, 2002
Ofast får man bara själva fläkten. De Papst jag köpt fick jag ej med något. Jag har dock inget för Papst då mina började surra och låta störigt efter bara någon månad. (OBS 6 olika papst dessutom).
Jag tycker du ska satsa på Cooltek. Finns på http://www.gtek.se
Med dessa får du inga skruvar utan gummistropp som dämpar vibrationer.
November 23, 2006
Luftflödet på 80mm Cooltek-fläkten ligger på 16 CFM (11db) medans PAPST-fläkten ligger på 26.5 CFM (19db). Är inte speciellt insatt i fläkter, men betyder inte det att PAPST-fläkten kyler mer? Har endast plats för en 80mm-fläkt.
EDIT:
Delph1 wrote: Nocuas fläktar är riktigt bra om du ska ha tysta och driftsäkra saker.
//Andreas
Antar att du menar Noctua? Kollade lite på 80mm-modellen och den verkar rätt intressant. Tysta ska de vara, men kyler de bra?
February 12, 2003
Med såhärpass tysta fläktar är det piss i havet vad de anger för luftflöde egentligen. Även ljudnivån är oftast helt uppåt väggarna fel.
Själv har jag lyssnat på Coolink/Noctua, och kan inte annat än att säga att de är knäpptysta, men inte fan kan jag påstå att de blåser mycket. 😉
Min 120*38mm Delta blåser mycket, men å andra sidan låter den som ett par jetplan också.
November 27, 2003
mr.bear wrote: EDIT:
[quote=Delph1]Nocuas fläktar är riktigt bra om du ska ha tysta och driftsäkra saker.//Andreas
Antar att du menar Noctua? Kollade lite på 80mm-modellen och den verkar rätt intressant. Tysta ska de vara, men kyler de bra?
Japp, menar Noctua. De har fått top-notch recensioner överallt. Vann det senaste testet hos SilentPCReview om jag inte minns fel.
//Andreas
2 Guest(s)