September 22, 2006
Jag ska nu för första gången bygga dator själv (med hjälp av en kompis).
Eftersom jag läser datateknik vill jag ha ett mycket bra system och det ska också hålla i ett antal år. Det ska helst vara framtidskompatibelt med det mesta, till exempel Vista, Blu-ray, hdtv, direct-x10 och allt vad det nu heter och även vara lätt att uppgradera vid behov.
Datorn ska bland annat användas till film, tv-tittande, spel, video- och bildredigering, surfning och massa annat skoj.
Det är viktigt att systemet är väldigt tyst eftersom det ska stå igång dygnet runt i min lilla lägenhet.
Jag har satt ihop följande system, inklusive surroundanläggning
http://www.komplett.se/k/shopl.....56DF2582F2
Jag behöver alla råd jag kan få för att förbättra detta system. Är alla delar kompatibla med varandra?
Skulle man kunna ta bort fläkten på grafikkortet eftersom chassit redan har tre inbyggda fläktar och det borde väl räcka.
Jag funderar annars på att byta ut grafikkortet mot ett Geforce 7600gt silent men då behöver jag byta moderkort för att eventuellt i framtiden kunna köra sli. Och jag hittar inget sådant moderkort som jag tyckte var bra.
Jag behöver även en skärm och tycker den här känns intressant:
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010098317
Det sägs att denna skärm eventuellt skulle ha brister i färåtergivning och betraktningsvinklar. Stämmer det och kommer det att i så fall att märkas tydligt. Det viktigaste med skärmen är film och tv-tittande men den måste också gå att spela bra på. Det sägs att alla skärmar idag är kompromisser, men finns det någon skärm som skulle passa mig för under 5 000?
Tack på förhand
March 23, 2003
Första små tankar:
Vill du ha ett tyst system så är det inte rekommenderat att köra med stockkylning på grafikkortet, processorfläkten brukar va lugnt.
Sen så släpps ju dx10 "snart" (vad nu det betyder) och då får du ju köpa nytt grafikkort som stödjer det, så du kanske klarar dig med ett billigare grafikkort nu?
Annars är det där systemet snarlikt nåt jag skulle satt ihop idag, kanske bortsätt från att jag hellre skulle valt 2 mindre hdds o kört RAID-0.
1 Guest(s)