March 27, 2003
Hade tänkt att skaffa mig en multimeter, men det skiljer mycket i pris...
Det finns multimetrar från i princip 100 kr upp mot 1000 kr.
Farsan snackar om att felmarginalen ska vara liten. Endast Kjell skriver ut detta och den ligger ungefär på ± 1% oavsett prisklass. Eftersom jag troligtvis endast kommer mäta små spänningar så är väl detta iof helt ok...
Vad har ni för multimetrar? Vad kostade den? Var köptes den? Omdöme?
Tack!
February 1, 2003
Alltså: om man ska mäta små strömmar/spänningar så är det viktigt med en LITEN feltolerans
Om du ska mäta större strömmar/spänningar så speöar feltoleransen mindre roll ...
men ska du inte hålla på med allt för FIN och KÄNSLIG elektronik så duger i princip vilket instrument som helst, då kanske du mer är ute efter ett instrument med mångaolika features kanske kapacitans-mätning, förstärkning i transistorer m.m.
Något jag vill rekomendera dock är att välja ett lite STÖRRE instrument med tanke på displayens storlek, en ORDENTLIG läges/inställnings-ratt är inte heller fel då det är enklare att byta mellan olika mät-lägen
Automatisk inställning av mätområde är väldigt användbart då man slipper fundera "hmmm är det mellan 0.1-2V eller 1-10V jag mäter..."
Vidare så bör man se till så att det är vanliga standard-batterier så man enkelt kan skaffa nya då de gamla tar slut, och då jag ändå är inne på detta området så måste jag nämna att der är VÄLDIGT bra med ett instrument som stänger av sig automatiskt efter 5-15 minuter eller dyl. då det kan skona batterierna från den mänskliga glömskan
Det var nog allt jag hade att säga om ämnet för tillfället ...
hoppas du fått något som är till hjälp
// Daniel Persson
[email]daniel@mounte.net[/email]
http://www.mounte.net
July 27, 2004
Instämmer med mounte.
Jag har ingen privat multimeter, utan har bara köpt i tjänsten.
Använder mest en liten smidig 300:- variant från Elfa, eftersom jag kan ha den med i fickan. Den kan bara mäta spänning och resistans och har fasta elektroder. Precisionen är inte heller särskilt stor, men duger för att kolla om det överhuvudtaget finns någon spänning eller om ett batteri är upp-/urladdat.
De flesta av mina kollegor använder de större och betydligt dyrare Fluke 50 eller 70.
Behövs precisionsmätning använder jag vår Fluke70 som skickas till certifierad kalibrering en gång om året.
/Olle
2 Guest(s)