Köp av ny säng, att tänka på?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köp av ny säng, att tänka på?
Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 2, 2013 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Ska köpa en ny säng och tänker satsa på nån snygg eller ta en ful och gömma med överkast. Får se hur jag gör.
Har hittat denna men vet inte hur det är att sova i den:

Fyndfirman Dubai 160x200cm.

Enligt dom behöver jag bara en madrass, vad det nu betyder. Tjock madrass eller en tunn bäddmadrass? Går det ens sova utan en resårbotten, fattar inte?

Är väldigt emot de fyrkantiga sängarna som alla säljer nu, de är fula.

Nån som vet om fyndfirman har någon butik att testa sängarna i?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1288371
April 2, 2013 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Om du kan sova i den beror nog på hur trött du är 😉
Skämtosido så hade jag aldrig köpt en säng utan att prova den först och du bör nog ha nån form av madrass ovanpå själva sängen. Fyndfirman verkar inte ha några fysiska butiker, och då är det ju inte så lätt...

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
1288372
April 2, 2013 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1288526 wrote: Om du kan sova i den beror nog på hur trött du är 😉
Skämtosido så hade jag aldrig köpt en säng utan att prova den först och du bör nog ha nån form av madrass ovanpå själva sängen. Fyndfirman verkar inte ha några fysiska butiker, och då är det ju inte så lätt...

tackar för för tipset.

Men frågan är egentligen om jag kan ha en resårbotten + bäddmadrass på den. Osäker om den är byggd för det, den har ju en ribbotten i okänt material. Får fråga om det går att göra så. Förstår inte annars hur det kan bli bekvämt. Isf köper jag bara sängstommen där, resårbotten + bäddmadrass separat.

Försäljarna säger ju att resårbotten står för 85% av bekvämheten och 15% för madrassen.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1288373
April 2, 2013 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är jag ingen säng expert så jag kan nog inte säga för mycket. jag tror att det är mer än 15% som sitter i mdadrassen, men detta kan ju vara nån specialare som gör att det inte behövs nån madrass. Vad vet jag?
Jag skulle ändå prova den innan jag köper. Eller om du kan köpa den med fri frakt tillbaka om du inte är nöjd eller nått.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1288374
April 2, 2013 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det budget segmentet så åk till närmaste ikea. Du kan prova vad du vill ha och personalen brukar gå fint att fråga med. Ikeas sängar är helt okej. Visst de är inga hästens, men priset reflekterar detta med. Fel madrass gör att du kan få problem med sömnen och kroppen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
1288375
April 2, 2013 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gick för Ikeas finest med sängstomme. Mkt nöjd. Rejält tjock och skön bäddmadrass till det.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1288383
April 3, 2013 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Rekomenderar att provliga resåren och bäddmadrassen innan du köper den. Får du fel hårdhet så kommer den att kännas obekväm. Tänk på att du kommer att ha den omkring 15-20 år frammåt. IKEA:s sängar ger precis som hästens 25 års garanti, men för deras pris har du råd att slänga den redan efter 15-20 år och kan förbättra komforten avsevärt med att spara in 5-10 år. En motsvarande från hästens kostar typ 3xIKEAs, vilket kan stå på ett bankkonto i 15 år för en ny säng i stället för att ha pengar förvarade i madrassen. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL