January 3, 2008
Hallå alla, min första post detta 🙂
Jag hade tänkt köpa en ny dator som skall funka till dom nyaste spelen, helst en data som kan klara crysis på höga inställningar, hade tänkt mig att den skall kosta runt 7000-10.000kr.
Vill gärna att ni skall ge mig lite råd och tips och en dator i delar som krävs att bygga själv är inga problem bara all hårvara samt chasi följer med.
Hade tänkt mig en intel Q6600 lr nåt liknande, vet nu inte riktigt vilka proccesorer som är bra och så men den skall helst vara 4 kärning som jag uppfattat det och windows vista skall följa med 🙂 i graffik korts vägg så vill jag helst ha en nvida 8800gt lr nåt liknande som presterar bra i spel, 2048 mb ddr2 ram lr nåt sånt.
Jag vill att ni skall försöka hitta dena maskin jag eftersöker med en prislapp runt 7000-10.000 kr somsagt 🙂 och ge mig gärna tips, alla datorer i den prisklassen som presterar bra i spel hade varit bra 🙂
Tack på förhand, mvh Nilco
November 27, 2003
Tittar man på riggarna som användes i Prestanda-SM så var det Q6600 och 8800GT som låg i topp så det känns med andra ord som ett vettigt val 😉
Du verkar inne på rätt spår. Ett vettigt moderkort baserat på P35 och ett par dugliga PC6400-minnen så är du nära sedan.
Nätagg från FSP, Corsair, Tagan, Xilence, Be Quiet, etc. och ett Antec Performance One-chassi så är du hemma sedan 😉
Ska skärm ingå i budgeten?
//Andreas
Annars går det ju att bygga en shysst och billig AMD-rigg också.
Asus M2N-SLI nForce 560 SLI 795:-
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB BLACK EDITION 1480:-
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB 438:- (ev x2 om behov finnes.)
Leadtek GeForce 8800GTS 512MB 2880:-
Chieftec CFT-620A-12S 620W ATX/DualX EPS-12V 895:-
Komplettera med valfri HDD/HDD's efter behov, DVD och ett chassie som faller just dej på läppen, det är ju trots allt du själv som ser ditt chassie mest.
Torde med lätthet klara alla spel av idag och det närmsta halvåret.
Dock ingen klockvänlig historia procentuellt ifall du nu skulle använda den för sådant..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 3, 2008
nepp skärm skall ej ingå 🙂
Anledningen till att ja inte vill ha amd är för att dom bara har duo just nu, och tror att en fyrkärning proccesor kmr vara lite längre utan att behöva upgradera 🙂 men vet ju inte riktigt så mycket om det 😛
Ps vet ni var man kan fixa dom billigaste delarna nämnda? DS
nilco wrote: nepp skärm skall ej ingå 🙂
Anledningen till att ja inte vill ha amd är för att dom bara har duo just nu, och tror att en fyrkärning proccesor kmr vara lite längre utan att behöva upgradera 🙂 men vet ju inte riktigt så mycket om det 😛
Ps vet ni var man kan fixa dom billigaste delarna nämnda? DS
Överlag så är väl http://www.datorbutiken.com billigast av vad jag sett, jag handlar iaf mestadels där numera.
BTW, det finns AMD quad i handeln också: AMD Phenom 9600 Quad-Core 2.3GHz 4x1MB (L2+L3) 95W Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2+ t.ex..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Snackar vi dual-core är AMD likgod prestanda/frekvens, men Phenom är långsammare än Q6600 så det känns som ett tveksamt köp, speciellt eftersom det kommer bättre och mindre buggiga Phenoms redan nu i vår.
Dustinhome, Komplett och Datorbutiken är de tre bästa butikerna.
//Andreas
Måste bara flika in att jag knappast är någon förespråkare för AMD's Phenom faktiskt. Jag ville bara nämna att AMD hade en quadcore på marknaden.
Quadcore är för övrigt inget jag anser värt att lägga pengarna på i dagsläget, såvida man inte är en hardwarefreak som absolut MÅSTE ha det värsta och senaste. Vid normalt användande av datorn har du ingen som helst nytta eller glädje av en sådan, eftersom det knappt finns program/spel som ens nyttjar dual för "Svenssons". Skillnaderna är för övrigt marginella och försumbara om man ser till prisskillnaderna.
Den dag du väl får användning av alla 4 kärnorna kommer din Quadcore iaf att vara hopplöst gammal och uttjänt och med stor sannolikhet utbytt till någon annan bättre processor.
Kolla bara på fenomenet 64-bitars processorer som lanserades för kan det vara 4-5 år sedan nu? Det är väl först nu som det finns användning för dom.
nilco wrote: okok 🙂 ehm tittade lite på hårdiskar precis det finns ju många olika "modeler" tex sat-ata 3.5 lr nåt sånt, vilken hårdisk skulle ni rekommendera?
S-ATA2, 3,5" är väl antagligen det du bör kika på eftersom jag fått uppfattningen att det är stationär dator som avhandlas.
November 27, 2003
Radeon 3870 eller rent av Radon 3850 i CrossFire finns alltid att titta på.
Som gamer har du kanske mer att tjäna på högre frekvens än fler kärnor. Det enda spel jag kan komma på på rak arm som faktiskt visat sig tjäna något i någon nämnvärd omfattning på quad-core är Supreme Commander. Crysis t.ex. (som sades vara optimerat) har visat sig vara högst enkeltrådat.
//Andreas
August 18, 2006
nilco wrote: okok 🙂 jag har aldrig riktigt förstår skillnaden på quad och intels nya extreme grejer, hade någon kunnat förklara skillnaden 🙂
Samt har man en budget på 10.000kr så kan man överge en Extreme processor på samma gång med tanke på att priserna för processorn börjar på en 8000kr
1 Guest(s)