February 10, 2008
Tjenare!
Är inne på att köpa projektor och duk. Men funderar på om det blir så bra lösning just i detta fallet?
Jag hade tänkt mig ha en duk som hänger en bit ut ifrån en vägg (ca 80 cm från väggen) eftersom jag har en byrå bakom som jag behöver ha där. Kommer bilden bli sämre än om jag hade haft den "på väggen"? Kommer byrån att synas igenom duken när jag tittar på film etc?
Hade tänkt ha den kopplad till datorn till att börja med, kanske box senare. På mitt grafikkort (8800gt) så är det 2 DVI och 1 s-video. Då är det väl bäst om jag använder mig av DVI? Så jag undrar vad ni har för åsikter ang. detta och vad ni rekommenderar för grejer, söker en billig och prisvärd lösning..
Projektorn kommer att sitta 250-280 cm från duken och duken kan max vara 180 cm bred.
Detta kommer kanske inte alls bli en bra lösning? Ska jag istället satsa på en tv? Kan ställa den på byrån, ytan på den är 60 cm bred och 40 djup. För att TV ska få plats så får den inte vara större än 80 i bredd.
Så vad tycker ni?
Tacksam för svar =)
February 10, 2008
November 22, 2001
Duk spelar inte så stor roll, kolla så att den fäster i taket bara.
Jag har inte riktig koll på vad som kommit ut på marknaden senaste tiden, men håll dig till de kända märkena och köp en med 1280x720 i upplösning (eller 1920x1080 om du vill slå på stort, men jag tror de är rätt dyra fortfarande). Googla o läs lite recensioner först.
February 10, 2008
November 22, 2001
16:9, om den ska vara till film o spel iaf. 4:3 är mer kontorsprojektorer.
Förr var iaf DLP rätt mycket dyrare men jag tror de gått ner i pris. De ska vara lite bättre vad jag förstått, men det finns risk att man ser "regnbågar" i bilden (individuellt, jag ser dem jättetydligt). Men det har säkert blivit bättre oxå.
Full-HD är ju bättre, men kostar därefter. HD-ready duger gott.
Försök hitta butiker där du kan få se projektorerna "live". Spana in prisjakt/minhembio forumen oxå, folk där har garanterat koll på de nyare modellerna och vilka som är bra och prisvärda.
Glöm inte kolla vad en ny lampa kostar och vad normal livslängd är. Det kan skilja ett par tusen för lampor till olika projektorer.
February 10, 2008
Har tittat lite nu och fick syn på Epson tw700: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=134590
Är det något att rekommendera? Eller mer prisvärd projektor finns inte?
Sen tror du att jag kan zooma upp det så stort som 72" när projektorn inte hamnar längre än 2,5 m bort?
November 22, 2001
Svenn3SaataN wrote: Har tittat lite nu och fick syn på Epson tw700: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=134590
Är det något att rekommendera? Eller mer prisvärd projektor finns inte?
Sen tror du att jag kan zooma upp det så stort som 72" när projektorn inte hamnar längre än 2,5 m bort?
Det är en bra projektor, lite gammal, den var ny när jag köpte min projje för 2 år sedan.
Jag funderade på just den, men lampan kostade nästan 5k jämfört med 2k till min hitatchi. Dock är epsonen ljusstarkare och bättre om du inte kan släcka ner helt.
Edit: Vet inte riktigt hur stor bild den ger på visst avstånd, borde finnas på hemsidan eller så.
1 Guest(s)