Köp av smart-tv|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köp av smart-tv
Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 12, 2013 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Letar efter en smart-tv med 200Hz frekvens, HDMI, USB och nätverksanslutning (dvs du kopplar in den på nätverket så att du hittar andra enheter). Vad får man ge för en sådan om det är 46 tum eller 50 tums?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1288570
April 13, 2013 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt tips är att du köper en vanlig TV och kopplar in en mediaextender istället. Finns att köpa för några hundralappar.

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
1288573
April 13, 2013 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1288730 wrote: Mitt tips är att du köper en vanlig TV och kopplar in en mediaextender istället. Finns att köpa för några hundralappar.

Vet inte vad det är! Jag kommer ha en trådlös router i lägenheten där jag kopplar in alla enheter via routern. Sen vill jag komma åt datorn via TVn och spela upp filmer.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1288574
April 13, 2013 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla här:
Mediacenter / Mediaextenders - Hitta de bsta priserna, information och omdmen
Man kan säga att det är det "smarta" i en smartTV i en låda utanför TVn.

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
1288576
April 13, 2013 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

OK men vad gör jag med den? Priserna varierar kraftigt, från 200 till 280 000 :). Filformaten ändrar sig lika ofta Zlatan byter fotbollsklubb. Den kommer vara ute om 2 år. Jag spelar alla möjliga format känns det som, allt från AVI till mkv eller AC3. Kan du koppla in TVn på nätverket slipper du vara bunden till filformat, funkar i obegränsad framtid.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1288579
April 13, 2013 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

HTPC kanske inte är så billig, men mer flexibel än en MediaExtender/MediaLåda. Jag testade att gå tillbaka till media extenders efter att jag hade haft en HTPC. 2mån senare köpte jag en ny htpc i frustration över alla problem jag haft. Vill du ha en liten låda och inte bygga efter itx standarden, så finns Intels NUC. Den kostar runt 3800kr komplett med alla delar man kan tänkas behöva.
ITX byggen blir oftast billigare än så, men då får man oftast en större låda också.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1288585
April 13, 2013 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Danielv;1288736 wrote: OK men vad gör jag med den? Priserna varierar kraftigt, från 200 till 280 000 :). Filformaten ändrar sig lika ofta Zlatan byter fotbollsklubb. Den kommer vara ute om 2 år. Jag spelar alla möjliga format känns det som, allt från AVI till mkv eller AC3. Kan du koppla in TVn på nätverket slipper du vara bunden till filformat, funkar i obegränsad framtid.

Precis som Ctrl säger så är ju en HTPC alltid att föredra.
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar. En Smart TV är en TV med inbyggd "meda spelare" som med hjälp av olika appar kan spela upp ljud och video. Det kan vara från lokala nätverket likväl som SVTplay, netflix eller spotify.
Mediaextendern är precis EXAKT samma sak, med den lilla skillnaden att det "smarta" sitter utanför TVn. Du kommer aldrig runt problemet med olika filformat och risken att din TV inte har stöd för just det filformatet du vill, är större än att motsvarande mediaextender gör det. Så istället för att yta TV om 2 år så kan du byta mediaexteder i så fall. men har du råd att skaffa en HTPC så borde du göra det (kan nog få ihop en för 3000-5000kr)

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1288587
April 13, 2013 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en Samsung med "smarta" funktioner. Inget jag valde, utan det råkade bara finnas. Men det är ganska meningslösa saker dessutom är gränssnittet så långsamt att jag vill hoppa ut genom fönstret varje gång jag använder det. Har datorn kopplad till TVn och kör "mediagrejer" på så sätt. Den enda funktionen jag använder är att jag har barnfilmer på en usb-sticka

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
1288588
April 13, 2013 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok tackar för den förklaringen! Känner mig helt lost i djungeln. Kollade en HTPC på Prisjakt, 3600kr för den billigaste. Men vad jag kan se i beskrivningen är det som en stationär fast i mindre format. Kan jag inte göra min stationära till HTPC i större format istället :), vad krävs för det?
Orkar inte ha en massa burkar som gör ungefär samma sak, känns onödigt.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
1288592
April 13, 2013 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan du men vad har du för grejer i den nuvarande? Om du har ATX så borde det vara bättre och snyggare om du bytte moderkort i alla fall, mATX är minimum om du ska bygga HTPC. Jag har byggt HTPC i ATX, mATX och mITX och ATX systemet var stort och passade inte in i någon modern TVmöbel. Och mediaextenders och "smart"TV är om något grymt begränsade och helt beroende på hur ofta tillverkaren uppdaterar, vissa gör det regelbundet i flera år, andra till nästa modell kommer veckan efter...

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
1288602
April 14, 2013 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

The Mutt;1288752 wrote: Det kan du men vad har du för grejer i den nuvarande? Om du har ATX så borde det vara bättre och snyggare om du bytte moderkort i alla fall, mATX är minimum om du ska bygga HTPC. Jag har byggt HTPC i ATX, mATX och mITX och ATX systemet var stort och passade inte in i någon modern TVmöbel. Och mediaextenders och "smart"TV är om något grymt begränsade och helt beroende på hur ofta tillverkaren uppdaterar, vissa gör det regelbundet i flera år, andra till nästa modell kommer veckan efter...

Jag har min stationära som arbetsdator, den kommer stå i ett litet separat rum på ca 4m2.
Den har följande:

6GB DDR2 Minne, Max 8GB
SSD 128GB
Intel Core2 Quad Q6600 2,4GHZ
Radeon HD 6900 IceQ, 2GB GDDR5
NExus 400W NX-4090

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL