December 25, 2007
Hej
Jag har precis beställt delarna till en ny dator. Det enda som saknas är hårddisk (3.5 tum sata).
Jag trodde att det skulle vara den lättaste biten. Jag menar, hur svårt är det att hitta en hårddisk. Det visade sig dock vara en svår nöt att knäcka. Kanske kan ni hjälpa mig lite?
Jag vill ha en ganska liten disk, ca 75GB, att använda som systemdisk. Jag tittade först på Raptor eftersom den är väldigt snabb men jag tycker nog inte att det är värt priset. Då började jag kolla lite på andra diskar på prisjakt men det finns knappt några omdömen på diskarna i det storleksintervallet.
Kan inte ni som har diskar som ni är nöjda med i ungefär den storleken jag är ute efter tala om vad det är ni har? På så sätt har jag något att gå efter när jag gör mitt val.
December 25, 2007
Har fått för mig att det ska bli snabbare med två diskar. Stämmer inte det? Om man t.ex. vill ta en backup av systemet, är det då inte bättre/snabbare att ta backup från en liten hårddisk till en annan stor hårddisk än att ta backup från en liten partition till en stor partition på en enda stor hårddisk?
December 24, 2002
Kan bara påpeka att jag märkte den absolut största skillnaden när jag bytte till en raptor disk.
Märkte större skillnad mellan raptor och en vanlig 500GB
än vad jag märkte vid byte mellan P4 3,2GHz, 1GB DDR 400 och q6600, 3GB DDR2.
Raptorn är alltså det bästa jag köpt dom närmsta åren..
December 25, 2007
Fan vad skönt att höra!!! Som jag hållit på och velat fram och tillbaka om jag ska köpa Raptor eller inte. Nu hade jag bestämt mig för att inte göra det men efter din kommentar har jag ångrat mig! Nu ska jag ha en Raptor!!
Kan du tala om vilken modell det var du skaffade?
June 8, 2001
Raptorn ger fortfarande bäst accesstid eftersom den kör på 10.000rpm men vad gäller läs och skrivhastighet så har de senaste 7200rpm diskarna gått om i prestanda.
Och ja, två diskar kan vara väldigt mycket snabbare, om du t.ex. extraherar stora filer från ena fysiska hårddisken till den andra.
Jag har ena hårddisken som nedladdningsdisk, då störs inte windows och spelenheten av att andra hårddisken håller på och läser och skriver.
Laddar man ner till samma hd som används av windows så blir det ofta väldigt mycket segare samt att man sliter på disken mer.
December 25, 2007
Det var så jag tänkt ha det också. En liten systemdisk för windows + program. En annan, stor disk, för film. Hmm... är det då bäst att ha spelen på den lilla systemdisken eller på den andra disken? Även om lilla disken är snabbare kanske det är bättre att ha spelen på den andra disken...
January 22, 2006
annars kan du ju köpa 2st 80GB t.ex och köra dom i raid 0 blir mkt billigare så och du får rätt bra prestanda med det oxå. Där kan du sedan ha windows + massa program + mina dokument. Sedan köper du ngn 500GBs disk som du har och lagrar all porr på.
Blir ju mkt billigare så, raptorerna är ju ganska dyra faktiskt.
December 24, 2002
det kan vara krångligare att ladda drivisar till kontrollerkortet om man installerar windows på en raid-array.
plus att det är dubbelt så stor chans att systemdisken går sönder.
ang raptorn. Jag har märkt störst skillnad när man laddar windows och öppnar program. Zippar jag upp filer går det hyfsat snabbt. Mycket snabbare än med min gamla disk. Ni får tycka vad ni vill.. Jag anser fortfarande att en raptor som system och en 500gb som lagring..
2 Guest(s)