September 26, 2003
Hej!
Orsaken till att jag avråder är inte för att jag generellt sett tycker att EL- Giganten är en dålig affär när man tex handlar TV eller andra grejer. Då har de ett bra utbud och prissättning tycker jag. Anledningen att inte köpa dator där är inte heller för att de datorer som de säljer är dåliga på något sätt. Ej heller för att det är märkesdatorer som de säljer vilket vissa är emot dock ej jag som själv äger en märkesdator inköpt på Siba nyligen. Vad är det då som är felet?
Jo de stjäl 1000kr från folk om man antingen handlar en dator utan skärm för att man redan har en skärm eller tänkt köpa den någon annanstans. Eller om man köper ett datorpaket men man byter den ingående 17" CRT skärmen mot en 15"-17" TFT som är 1000-2000kr dyrare än CRT skärmen.(De prisexempel som jag tar upp i detta inlägg handlar om Packard Bell iXstreme datorerna med Packard Bell skärmar men principen gäller alla EL-Gigantens datorer).
Ta den Billigaste iXstreme datorn som i paket med en CRT skärm kostar 8995kr att köpa. Kollar man på EL-Gigantens hemsida så ser man att den skärm som ingår i det paketet kostar löst 2995kr. Köper man dock endast dator utan skärm så måste man betala 6995kr dvs bara 2000kr rabatt vilket indikerar att skärmen är rabatterad med 995kr om man köper den i paket med datorn. Det låter väl bra eller hur?
Men problemet är att någon sådan rabatt ej existerar. Jag var för skojs skull i kontakt med Packard Bell själva för att höra det rekommenderade priset på den billigaste iXstreme datorn utan medföljande skärm och fick då reda på att den utan skärm bör kosta 6000kr vilket indikerar att det defakto ej finns någon rabatt på deras skärm om man köper den i paket. Vilket ej heller är förvånande då marginalerna på datormarknaden idag är dålig och man tvingas ta ut fullpris för alla komponeneter i systemet för att få det att gå ihop. Och eftersom El-Giganten säljer denna dator i paket med skärmen för 2995kr för totalt 8995kr vilket också är det rekommenderade paketpriset för denna dator enligt Packard Bell så indikerar det att El-Giganten följer det rekommenderade priset utsatt av leverantören. Detta indikerar att EL-Giganten borde sälja den till rekommenderat pris även utan skärm men det gör man inte utan man roffar åt sig 995kr extra då man köper datorn utan skärm. Detta gör mig förbannad då de lurar folk på detta viset!.
Det blir ännu mer absurt om man istället väljer att köpa datorn med Packard Bells 15" eller 17" TFT skärm. Dessa kostar lösa 3995kr-4995kr.
Men om man köper dem tillsammans med den billigaste iXstreme datorn vilket är modell 1007 SF så blir priset på den datorn mellan 10990-11990kr dvs 2000-3000kr mer än om man hade köpt den med CRT skärm. Eftersom CRT skärmen kostade 2995kr så innebär det att man betalar mellan 4995-5995kr för dessa skärmar dvs 1000kr mer än man betalar för dem löst. Det blir ju lite märkligt att man får betala 1000kr mer för en skärm när den ingår i ett paket särskilt med tanke på att man nyss om man valt CRT skärmen kunde bjuda på nästan 1000kr rabatt istället. Man borde ju då kunna erbjuda samma rabatt på TFT skärmen(marginalen på TFT skärmar är idag lika stor som på CRT) om man köper den i paket dvs att iXstreme 1007 SF borde kosta mellan 9995-10995 inklusive Packard Bells TFT skärmar(15"-17"). Istället så får man officiellt enligt El-Gigantens uppgifter betala originalpris då man väljer TFT trots att marginalen på dessa produkter är de samma som för CRT. Men egentligen eftersom EL-Giganten ljuger om rabatten på CRT skärmen så får man i realiteten betala 1000kr mer för TFT skärmen eller om man så vill för datorn då man köper den i paket. Mycket märkligt och framförallt oärligt gjort!
El-Giganten ljuger således om sina priser på Packard Bells datorer när man köper dem antingen utan skärm eller med TFT skärm istället. Detta gäller dock inte bara för Packards datorer utan för alla deras datorer.
Riktigt svinigt gjort!
För att göra en jämförelse med en anna stor kedja Siba så drar de av de riktiga värdet på skärmen om man köper utan skärm så att priset blir rätt om man tex väljer en dyrare TFT skärm. En annan skillnad som jag märkt är att på Siba så märker man ut priset för skärmen separat så att man tydligt ser vad den är värd och om man frågar vad datorn kostar utan skärm så drar de av det riktiga värdet för skärmen. Så skall det vara, ärligt!
[Edit] Såg nu på deras hemsida http://www.elgiganten.se att de sänkt priset på Packard Bells 15" TFT skärm med 400kr till 3590kr men att de ej sänkt paketpriset på iXstreme 1007 SF med denna skärm den kostar fortfarande 10995kr tillsammans med denna skärm. Detta innebär att man i ännu högre grad luras nu tjänar de ju 1400kr extra på att någon väljer paketet med TFT skärm istället. Riktigt vidrigt![/ Edit]
December 10, 2002
Ja, det är svinigt. Och jag tycker att du gjort en bra utredning =D... *detektivbyrå?* =)... nee, men bra att du informerar om denna sak, och med mycket info med och inte bara som vissa andra kan göra och slänga ur sig något utan någon som helst fakta.
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
September 18, 2002
"just därför MAN inte handlar paket"
hur många procent av sveriges befolkning tror ni klarar att sätta ihop,installera,tweaka osv sv en dator helt själv???
kan vi gissa på 5%?
min första dator var ett paket från expert, min andra dator satte en polare ihop, som jobbade på en data affär, men att få den första datorn i delar skulle ha varit helt otänkbart, så...
95% behöver då handla sina datorer ihopsatta och klara, men tyvärr att handla datorer från dom stora kedjorna känns som att köpa bilen på ica, dom vet inte vad dom säljer
October 22, 2002
vad är det du vill säga ??
alltså det ät en butik som vill tjänna in pengar.... och att göra så där som du beskrev är ett av sätten...
dem flesta butikerna du handlar ifrån på nätet tar ut en extra kostnad på frakten som du inte ser (dem brukar nämna detta i avtal köpvillkor)..men iaf, ska du oxå skriva en sak om detta eller ?
sedan så är faktist El-giganten den enda butiken som ger dig 200% pris garanti på att den saken du köper hos dem är billigast ennars får du 200% tillbaka i mellan skillnad..
då tex en tv kostar 10 000 kr och på siba kostar den 9 000 kr så får du alltså hela 2000 kr i fickan...
att ha affär/butik är att tjänna pengar.. och alla har sina sätt att göra det.. och att klaga på el-giganten som är smarta är inget argument...
eventuellt så är el-giganten billigast i sverige när det gäller elektronik grejer...(typ märkes datorer, tv, video, mobil och liknande)...
// Caso 09
EDIT: sedan måste du oxå förstå att det finns skillnad mellan packet pris och stycke pris (omdu nu tänker köpa olika saker)..
packetpris är ett erbjudande som endast denna affär erbjuder.. du kan inte klaga på något som en affär själv har lagt pris på..
ex: om du handlar olika dator delar från komplett för att bygga en dator kostar det 5000 kr.. men om du låter komplett bygga datorn åt dig kommer det kosta mer (typ 5500-6000, vete fan hur mycket dem tar)..
iaf.. samma sak gäller el-giganten, ju mer dem säljer ju bättre det är, att dem köper in 50 kompletta datorer och endast säljer burkarna så är det fan 50 skärmar över som jag knappast skulle tro att många skulle dit för att handla...:D
December 2, 2002
lär ju vara 15% iaf, du kan ju räkna på det 😛
ingen över 60
enstaka mellan 50-60
ett antal mellan 40-50
större antal mellan 30-40
ganska många mellan 20-30
ganska många mellan 15-20
ett antal mellan 10-15
ett fåtal mellan 5-10 (O_O)
antagligen ingen mellan 0-5
😛
ja nu är det ju svårt att säga, men sådär skulle jag GISSA på 😛
September 18, 2002
och nej ingen 200% längre, och VÄLDIGT luddiga regler på det, avstånd till affär, ej nät-baserad osv osv
och angående dom 5 magiska procenten...
jag som är lite äldre, 25+, kan me rak arm räkna upp hur många på min arbetsplats som skulle greja det inkl mig (utan hjälp) beställa, plocka ihop, installera osv osv, ca 2st! 30 personer räknade
och då säger jag att mer än 3/4 har dator hemma ändå, sen hur stor del av sveriges befolkning är över 25? kan det va iallfall 70%??
mellan 15-29 är det ca 775 000 i sverige, ca 10% (lite mindre , men bry på exakthet..)
och då antar jag att max 3/4 kan göra det vi pratar om, alla är inte data nördar som vi på som hönger på NH
så 15% låter väldigt mycket
det inlägga jag skapa från start var att tyvärr behövs SIBA, el-giggan, onoff, osv osv, för att nå ut till hela folket, men oxå att elgigantens reklam som går hela tiden "du tjänar si och så mycket på att handla här..." är bara jiddr om dom inte ligger till kablar och data produkter osv osv
September 26, 2003
CasO wrote: vad är det du vill säga ??
alltså det ät en butik som vill tjänna in pengar.... och att göra så där som du beskrev är ett av sätten...
dem flesta butikerna du handlar ifrån på nätet tar ut en extra kostnad på frakten som du inte ser (dem brukar nämna detta i avtal köpvillkor)..men iaf, ska du oxå skriva en sak om detta eller ?sedan så är faktist El-giganten den enda butiken som ger dig 200% pris garanti på att den saken du köper hos dem är billigast ennars får du 200% tillbaka i mellan skillnad..
då tex en tv kostar 10 000 kr och på siba kostar den 9 000 kr så får du alltså hela 2000 kr i fickan...att ha affär/butik är att tjänna pengar.. och alla har sina sätt att göra det.. och att klaga på el-giganten som är smarta är inget argument...
eventuellt så är el-giganten billigast i sverige när det gäller elektronik grejer...(typ märkes datorer, tv, video, mobil och liknande)...// Caso 09
EDIT: sedan måste du oxå förstå att det finns skillnad mellan packet pris och stycke pris (omdu nu tänker köpa olika saker)..
packetpris är ett erbjudande som endast denna affär erbjuder.. du kan inte klaga på något som en affär själv har lagt pris på..ex: om du handlar olika dator delar från komplett för att bygga en dator kostar det 5000 kr.. men om du låter komplett bygga datorn åt dig kommer det kosta mer (typ 5500-6000, vete fan hur mycket dem tar)..
iaf.. samma sak gäller el-giganten, ju mer dem säljer ju bättre det är, att dem köper in 50 kompletta datorer och endast säljer burkarna så är det fan 50 skärmar över som jag knappast skulle tro att många skulle dit för att handla...:D
Hej!
Jag ogillar i övrigt ej El-Giganten. De är bra och ärliga när det gäller Tex TV apparater och Videos och liknande. De är också konstigt nog ärliga om man köper utsatta PC-paket innehållandes originalskärm. Det är först när man köper antingen utan skärm eller med en annan dyrare skärm tex en TFT skärm som man blir lurad( I de exemplen jag tog upp melllan 995-1400kr extra i mellanskillnad tjänar dem).
Visst är det så att om alla datorer såldes utan sina respektive skärmar så skulle det bli massa lösa skärmar över som skulle behöva säljas löst. Dock ej så många som man skulle kunna tro. I genomsnitt så köper en kund originalpaketet i 80% av fallen vilket innebär att det blir 20% lösa skärmar kvar. Eller blir de det?
Svar nej!
När jag köpte min dator från Siba så var det en annan samtidigt som mig som pratade med en annan försäljare och jag såg att han köpte samma dator som jag själv men utan skärm för det hade han redan hemma. Jag frågade då min försäljare hur det kommer sig att han köpte den utan skärm. Jag var ej medveten om att man fick göra så då det ej gick sist jag var ute i datorköparsvängen för 4 år sedan. Då sa han att de vill ge sina kunder större valfrihet och att de nu är medvetna om att många redan har skärmar hemma och vill kunna spara pengar på det sättet genom att behålla sin gammla skärm samt att en del vill ha en annan bättre skärm tex TFT. Jag frågade då om det inte blir en massa skärmar som blir över som ej gick åt och då sa han att de numera räknar med att sälja färre kompletta paket innehållandes originalskärm och därför beställer 20% färre skärmar än datorer. Jag tror nog att El-Giganten gör likadant numera med tanke på det nuvarande läget på marknaden. Därav så blir det nästan alltid slutsålt på skärmarna trots att vissa köpt utan eller med annan skärm.
Jag var i kontakt med Packard Bell för att få reda på priset för bara datorn utan skärm som skulle vara 6000kr. Eftersom El-Giganten följer rekommenderat pris från Packard Bell när det gäller det kompletta paket så skall de också göra det när det säljs utan skärm. Dvs för 6000kr men istället tar man nästan en tusenlapp extra vilket jag fick reda på då jag besökte dem för några dagar sedan vilket är mycket fullt gjort. På Siba som jag nämde så drar de av de riktiga värdet för skärmen när man köper utan dvs det går att sälja datorn utan skärm till rätt originalpris med det rätta skärmvärdet borttaget. Finns ingen anledning av El-Giganten att ta ut större marginal än vad Siba gör!. Deras oärliga metoder vad gäller detta syns ju tydligt i och med att man sänkt priset på Packard Bells 15" TFT skäm med 400kr men behållt exakt samma pris på paketet med den skärmen vilket genererar 400kr extra i marginal som inte fanns bara för någon vecka sedan. Svinigt gjort helt enkelt!
Slutsats El-Giganten som skryter med sin billighet har ingen rättfärdigad anledning att ta ut högre marginaler på datorer med annan skärm eller utan skärm än vad Siba tillåter sig själva att göra.
Vad gäller den omtalade prisgarantin så är det visst inte mycket bevänt med den. Den har till och med kritiserats i bla PLUS då det visat sig att många av El-Gigantens produkter ej finns någon annanstans så att man ej kan utnyttja den. I de fall produkten finns någon annanstans så har man infört vissa undantag den gäller ju bara i konkurrens med de lokala handlarna på orten(ej nätpriserna) vilket effektivt minskar risken för El-Giganten. Det är mycket få kunder som kunnat utnyttja denna prisgaranti som gäller i 30 dagar efter inköp.
När det gäller skillnaden mellan paketpris och styckepris så är den skillnaden idag nästan helt borta! Det finns inte längre så stora marginaler på datorer som det fanns bara för ett par år sedan. Och när det gäller kostnaden för byggnation så är ju den redan inkluderad i priset på Märkesdatorer i det rekommenderade priset från leverantören då desssa redan är färdigbyggda när de når El-Giganten.
September 26, 2003
pops wrote: och nej ingen 200% längre, och VÄLDIGT luddiga regler på det, avstånd till affär, ej nät-baserad osv osv
jag som är lite äldre, 25+, kan me rak arm räkna upp hur många på min arbetsplats som skulle greja det inkl mig (utan hjälp) beställa, plocka ihop, installera osv osv, ca 2st! 30 personer räknade
och då säger jag att mer än 3/4 har dator hemma ändå, sen hur stor del av sveriges befolkning är över 25? kan det va iallfall 70%??
mellan 15-29 är det ca 775 000 i sverige, ca 10% (lite mindre , men bry på exakthet..)
och då antar jag att max 3/4 kan göra det vi pratar om, alla är inte data nördar som vi på som hönger på NH
det inlägga jag skapa från start var att tyvärr behövs SIBA, el-giggan, onoff, osv osv, för att nå ut till hela folket, men oxå att elgigantens reklam som går hela tiden "du tjänar si och så mycket på att handla här..." är bara jiddr om dom inte ligger till kablar och data produkter osv osv
Hej!
30% av befolkningen är barn under 18 år 70% är 18 år eller äldre.
Vad gäller andelen personer som skulle kunna klara av att bygga en dator själv så skulle jag uppskatta den andelen till ca 5% av datoranvändarna Om man antar att endast 1 av 10 datoranvändare över 14 år har tillräcklig kunskap och endast hälften har orken att sätta sig i det så kommer man fram till den siffran!. Därför låter nog de flesta datorleverantören dvs inköpsstället att bygga datorn åt dem. Drygt 70% föredrar dock fortfarande att köpa Märkesdator av den inom datorbranchen kallade kanalen dvs Siba,El-Giganten, OnOff osv
September 18, 2002
Joakim Ågren wrote: [quote=pops]och nej ingen 200% längre, och VÄLDIGT luddiga regler på det, avstånd till affär, ej nät-baserad osv osv
Hej!
30% av befolkningen är barn under 18 år 70% är 18 år eller äldre.
Vad gäller andelen personer som skulle kunna klara av att bygga en dator själv så skulle jag uppskatta den andelen till ca 5% av datoranvändarna Om man antar att endast 1 av 10 datoranvändare över 14 år har tillräcklig kunskap och endast hälften har orken att sätta sig i det så kommer man fram till den siffran!. Därför låter nog de flesta datorleverantören dvs inköpsstället att bygga datorn åt dem. Drygt 70% föredrar dock fortfarande att köpa Märkesdator av den inom datorbranchen kallade kanalen dvs Siba,El-Giganten, OnOff osv
🙂
September 18, 2002
pops wrote: och nej ingen 200% längre, och VÄLDIGT luddiga regler på det, avstånd till affär, ej nät-baserad osv osv
oh så dåligt jag stavar ibland 🙂
June 3, 2001
Hmm lite luddig inställning. Prissättningen fungerar ju på olika sätt. Undrar bara vad du anser om när tillverkaren sätter ett rek. ca. pris på 3000:- och butiken tar 2000:- för varan?? Är det då så att butiken blir lurad av tillverkaren?? Du bör strunta i hur de sätter priserna på de olika varorna och bry dig om vad du får lägga, och om du inte är nöjd med priset köp den från nån annan butik. För som sagt det finns en hel del olika sätt att basera sin prissättning på och du kan omöjligen veta vad som verkligen ligger bakom deras prissättning.
1 Guest(s)