October 11, 2011
Offlinehar tänkt köpa nya datadelar och vill dubbelkolla så allt är kompatibelt med varandra.
delar som köpes:
Modekort: MSI Big Bang Marshal REV B3
Processor: Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Minnen: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
(KHX1600C9D3K4/16GX)
PCU: Fractal Design Newton R2, 1000W modulär
SSD: Corsair SSD Force GT 120GB
CPU kylning: Corsair Cooling Hydro H100
Kontroller kort: HighPoint RocketRAID 2760 24P SAS III
Hårdiskar: 24x Western Digital Caviar® Green™ 2,5TB
(WD25EZRX)
Chassit har jag redan: Lian li 343b
och har 2x sapphire radeon hd 6780 ATI
kablar och annat sådant tillbehör har jag redan ink sas kablar.
Så till frågorna jag undrar över mest:
* Ram minnena, är de kompatibla med båda modekortet och processorn eller ska jag ta andra minnen, isf vilka (vill ha 4a gb minnen styck och fylla de 4a st ram platserna som finns på modekortet och vill att de ska funka bra ihop)
* är det ett bra val av processor eller finns det några andra bra alternativ?
* Finns det något annat jag behöver tänka på?
tacksam för olika förslag och idéer då datorn kommer gå på runda slängar 45 000 så inget man bara vill hasta ihop hehe
September 5, 2001
OfflineDet absolut lättaste du kan göra när du bygger en ny setup om du inte orkar sätta dig in i det är att kolla "uppgraderings paketen" och ändra det du vill och därefter ta kontakt med butiken, de har bra koll nuförtiden.
RAM minner kollar du på QVL hos moderkortstillverkaren, dvs vilka RAM minnen som prövats med moderkortet.
Jag hade köpt en i5:a om du absolut inte måste ha en processor som stödjer 8 trådar och sen köpt en Ivy Bridge processor nästa år.
Kolla platsen för vattenkylningen, så du har plats att montera.
Du vill säkert ha JA/NEJ svar men jag tvivlar på att någon annan orkar lägga ner tid att gå igenom QVL listor. Gör det själv. Det är roligare.
October 11, 2011
Offlinehehe jo jag har gått igenom de listorna, många gånger ^^
saken är den att många av de "kompatibla" märkena som står där är oftast endast 2 gb och jag vill ha 4a samt gärna över 1333 mhz.
jag tycker ändå att minnena borde vara kompatibla med modekortet då jag har flera gånger innan köpt minnen som inte har varit med i QVL listorna på andra modekort.
att kolla uppgraderingspaket är väll egentligen bara om man vill uppdatera datorn? jag vill byta ut stort sätt allt i datorn utom chassit och några sas kort typ.
japp vattenkylningen är det inga problem att få in i min dator 😀 mycket plats och får in ännu mer.
men när det gäller processorn så är jag nästan i behov av en I7 då jag delar upp processorns kärnor efter operativsystem (kör flera OS i datorn och delar ut processorns kärnor för att användas i de olika OS jag har)
jag tror att allt jag har satt ihop ska passa är egentligen bara mest osäker på ram minnena för vill ogärna köpa fel där 😉
September 5, 2001
Offlinemaz3;1270308 wrote: hehe jo jag har gått igenom de listorna, många gånger ^^
saken är den att många av de "kompatibla" märkena som står där är oftast endast 2 gb och jag vill ha 4a samt gärna över 1333 mhz.
jag tycker ändå att minnena borde vara kompatibla med modekortet då jag har flera gånger innan köpt minnen som inte har varit med i QVL listorna på andra modekort.att kolla uppgraderingspaket är väll egentligen bara om man vill uppdatera datorn? jag vill byta ut stort sätt allt i datorn utom chassit och några sas kort typ.
japp vattenkylningen är det inga problem att få in i min dator 😀 mycket plats och får in ännu mer.
men när det gäller processorn så är jag nästan i behov av en I7 då jag delar upp processorns kärnor efter operativsystem (kör flera OS i datorn och delar ut processorns kärnor för att användas i de olika OS jag har)
jag tror att allt jag har satt ihop ska passa är egentligen bara mest osäker på ram minnena för vill ogärna köpa fel där 😉
Problem med minnerna är spänningen, inte storleken. Har själv gjort misstaget att alltid köpa värsting minnen. Dessa kör en högre spänning än vad som är standard på moderkortet.
Edit: Yepp. Minnerna du har valt ligger i 1.65V vilket kan orsaka svart skärm när du bootar första gången.
Om en minnestyp stöds, och du väljer en 4gb sticka istället för 2gb om övriga specifikationer stämmer ska det inte vara problem. Jag kringick problemet med att boota upp med en 2gb sticka och höjde spänningen, stängde av och tryckte in de minnen jag skulle ha.
Ang. hastighet så kvittar det oftast. Jag märker ingen skillnad mellan 1600mhz och 1833mhz. Benchmarken visar liten höjning med. De minnen du har valt verkar helt okej!
i7 och i5 har samma antal kärnor dvs 4. Trådarna kan du mig vetterligen inte styra hur de ska jobba. Eller kan du? Jag har ingen koll där.
Sen hårddiskarna, ska du verkligen ha 24st 2.5TB?? 🙂
October 11, 2011
Offlinejapp jag ska ha 24 st hdd 2.5 tb styck och jag har redan 20 st 2 tb diskar men har fyllt dem ^^
det var riktigt smart där hawkie att sätta in 2 gb minne, boota öka spänningen sedan byta ut till de minnena man har valt. det var ingen dum idé 😀
jag ska kolla vidare lite på ram minnen och även kolla på de du föreslog ctrl =) alla förslag är välkomna 😀
July 30, 2010
Offlinemaz3;1270327 wrote: japp jag ska ha 24 st hdd 2.5 tb styck och jag har redan 20 st 2 tb diskar men har fyllt dem ^^
det var riktigt smart där hawkie att sätta in 2 gb minne, boota öka spänningen sedan byta ut till de minnena man har valt. det var ingen dum idé 😀
jag ska kolla vidare lite på ram minnen och även kolla på de du föreslog ctrl =) alla förslag är välkomna 😀
Kom inte och säg att det är semesterbilder på alla 20 2TB diskarna för det tror jag inte på
October 11, 2011
OfflineCtrl;1270319 wrote: Hur är det med Corsair vengance minnena? Jag kör LP versionen (de ned mindre kylfläns) och de fungerar bra för mig.
jag hittade ett par som såg ganska lovande ut
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=618011
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9
de går även uppdatera till 24 gb om man skulle i framtiden vilja det =)
kanske dem är något att ha 😀
nja... jag har nog min flickväns semesterbilder samt syrrans bilder från systemkameran också som fyller upp hela utrymmet ^^ 😉
March 10, 2003
OfflineTänk på att de minnena du länkar inte är LP versionen. Utan versionen med en mycket hög kylfläns. Bara så du vet och inte hamnar i problem om någon komponent är nära minnesplatserna.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 30, 2010
OfflineOm du ska ha höga minnen så rekommenderar jag en av Corsairs eller Antecs vattenkylning, då kan du utan problem ha vilka minnen som helst. Min AMD ligger på 25 grader idle med ett Corsair H80 kylning och har varit uppe på 38 grader som mest (enligt CoreTemp) när jag kört i 4GHz. Fick dock byta fläktarna till Noctua då originalet var skitkvalitet
September 5, 2001
OfflineJag har 8gb dominator random CL, tror det var 9.. och 1600mhz de fungerar mycket tillfredsställande, men som sagt. Skulle man behöva cleara cmos så är man körd om man inte har en "vanlig" 1.5v sticka. Jag ska pröva pressa dessa snart i lite mer än 1600.
Jag hade lätt kört på Vengance om man inte ska klocka. Tror tom man kan pusha dem också en bit. De brukar fungera från scratch.
Du bör tänka om på din 20 disk lösning. Jag har tre mekaniska sata diskar och dessa genererar mer värme än vad man kan tro. Ska köpa en NAS nästa månad och jag föreslår nog något åt det hållet för dig med.
October 11, 2011
Offlinejag e van med att datorn generar mycket värme.
hårdiskarna ligger på stabila 35 C vid mycket användning och rund 27-30 C när de inte används.
har mycket bra kylning i min dator och är van att bygga kylning i datorer för att maximera kylningen.
NAS kan man glömma när man ska sätta in 45 diskar lol 😛 ochom du kollar på lian li's 343b chassi så ser du också att det är en kub som har 2 avdelningar så värmen är väldigt lätt att extrahera från datorn =)
jag har inget behov av att klocka datorn då datorn ska vara media server för all typ av media och kommer inte användas till spel eller dylikt.
1 Guest(s)

Log In