September 3, 2003
http://www.datorbutiken.com/se.....=AC1522LMI
Skärm 15" TFT
Processor AMD Athlon 64 3000+
Minne 512Mb
Hårddisk 40Gb
Floppy Nej
Optisk enhet Ja, 2x DVD-RW
Grafik GeForce FX Go5700 64Mb
TV-utgång Ja
Ljud Ja, Line-Out, Mic-In
Nätverkskort Ja, 10/100/1000Mbit + Wlan 802.11b/g
Modem Ja
Portar 1xFirewire, 4xUSB2.0, 1xInfraröd, 1xVGA Out
Operativsystem (förinstallerat) Windows XP Home
Batteritid 2.5h
Dimensioner (BreddxDjupxHöjd) 361x292.5x47.3mm
Vikt 3.6kg
Övrigt Kortplats för 1 type II eller 1 type III , SD/MMC, Memory Stick, SM
January 2, 2003
http://www.webhallen.com/prod......;ref=Buggy
Den datorn är riktig stor o klumpig.
Checkat in Acer 4502wlmi, eller Asus AMD64 bärbara priser från ~12000.
March 27, 2003
Den ser ju kanon ut.
Dock är 40GB inte så mycket i dagens läge. (Övrig prestanda vittnar om att Word inte kommer vara ända programmet installerat)... Eller?
3.6 kg är mycket. Jag vet att det blikr svårt att hitta den prestandan med mindre vikt, det är en avvägning!
Batteritiden 2.5 ska du nog ta med en nypa salt.....
September 7, 2003
<_<;;
Detta är en sak jag inte förstår så var vänlig förklara för mig. Varför skall man köpa en bärbar dator om den slukar ström, är varm så man kan värma fryst köttfärs på den om man är hungrig och väger så mycket att man ändå inte tar den med sig till vardags..
Jag kan medge att resten av datorn verkade okay rent spec.messigt men varför en A64? Varför den onödigt dyra grafiken? Kan säga att 2.5h är ditt absoluta max, vilket i praktiken kommer ligga mellan 1½-2h.
Min laptop väger 2.2kg och kan säga att det är störande nog om man drar på den tillsammans med en massa böcker och annat.
Skall man göra annat än att knacka kod eller göra labbraporter så vill man väl ändå göra det på en stationära dator?
July 18, 2003
Adam wrote: Den ser ju kanon ut.
Dock är 40GB inte så mycket i dagens läge. (Övrig prestanda vittnar om att Word inte kommer vara ända programmet installerat)... Eller?3.6 kg är mycket. Jag vet att det blikr svårt att hitta den prestandan med mindre vikt, det är en avvägning!
shu... jag har 17 gig 😛 (skol dator) annars lika som den, dock ej A64
November 22, 2001
HLC wrote: <_<;; Detta är en sak jag inte förstår så var vänlig förklara för mig. Varför skall man köpa en bärbar dator om den slukar ström, är varm så man kan värma fryst köttfärs på den om man är hungrig och väger så mycket att man ändå inte tar den med sig till vardags.. Jag kan medge att resten av datorn verkade okay rent spec.messigt men varför en A64? Varför den onödigt dyra grafiken? Kan säga att 2.5h är ditt absoluta max, vilket i praktiken kommer ligga mellan 1½-2h.
Min laptop väger 2.2kg och kan säga att det är störande nog om man drar på den tillsammans med en massa böcker och annat.Skall man göra annat än att knacka kod eller göra labbraporter så vill man väl ändå göra det på en stationära dator?
Därför att man inte vill flytta datorn varje dag, men ändå ha möjligheten att ta den med sig? Att man inte orkar flytta en stationär dator för att tex lana och inte har så enorma krav på grafik?
Att man vill ha en smidig dator hemma som inte tar upp för mycket plats?
Visst är det bra med lång batteritid, men de flesta jag känner som argumenterar för lång batteritid sitter änd aldrig mer än någon meter från ett el-uttag. Batteriet i min dator räcker ca 1½ timme och jag har aldrig känt något större behov av att det skulle räcka längre.
Dessutom kanske man inte nöjer sig med en liten 12" skärm.
September 7, 2003
I dunno... använder datorn nästan varje dag i skolan och min 14" med 1400*1050 i upplösning duger utmärkt.. Jag håller dock fortfarande fast vid att bärbara är till för mindre arbete och definitivt inte för någon mer avancerad användning som FPS-spelande om man kräver bra FPS och dylikt. Den här datorn pallar HL2 på halvdugliga inställningar iofs så säg aldrig aldrig.
Min poäng låg dock i att man borde tänka sig för vad man vill använda sin bärbara till... oavsett vad andra säger så kommer den aldrig kunna ersätta en stationär dator perfekt. Det är lätt att se saker som att processorn är en A64 3000+ o.dyl och tro att man kan slänga sin gamla stationära och ersätta den med en bärbar.. Är man bara beredd på detta så är det självklart inga problem ~_~
Denna datorn kändes som en halvsak. Den är inte bra nog att prestera som en stationär dator då den saknar RAM, HDD och delvis grafikprestanda.. Dock är den helt klart överdimensionerad när det gäller grafik och processor prestanda om man vill att den skall fungera som en något mer avancerad skrivmaskin eller en labbdator ~_~
Mina egna åsikter dock
March 27, 2003
Dry_Ice wrote: [quote=Adam]Den ser ju kanon ut.
Dock är 40GB inte så mycket i dagens läge. (Övrig prestanda vittnar om att Word inte kommer vara ända programmet installerat)... Eller?3.6 kg är mycket. Jag vet att det blikr svårt att hitta den prestandan med mindre vikt, det är en avvägning!
shu... jag har 17 gig 😛 (skol dator) annars lika som den, dock ej A64
!7 gig duger fint. Bara de att med den konfigen som återfinns i översta inlägget vittnar om att datorn skall användas till spel och kanske Cad osv...
Men som sagt; 17 gig bör räcka i en bärbar.
September 7, 2003
Cezar wrote: Datorn är ju BRA (snabb) i sig. Jag själv tycker 40gb är för lite. Har 320gb själv så den där laptopen skulle vara utesluten för mig med dem där komponenterna. Lite mer RAM skulle inte heller vara fel...
40GB är ganska så standard för bra bärbara numera.. och det skall vara 5400rpm och inte 7200.. I nuläget kan man väl trycka in 200GB i en bärbar om jag inte minns fel.. 1*100GB standard och 1*100GB genom en konverterare man använder istället för DVD-ROMen. Detta kostar självfallet en hel del. (runt 4000)
Man kan köra på externa hårddiskar dock, men den lösningen är i min åsikt lika opraktiskt.. har man en stationär dator och hyffsat bredband så kör med ett bra server-system, så kan man koppla upp sig emot sitt enorma fil-system hemma istället. Visst går det inte alltför snabbt men bra mycket billigare
1 Guest(s)