December 28, 2003
Hej, det är så att vi åker på studieresa till USA på måndag, och jag är riktigt sugen på en systemkamera,
har även funderingar på en billigare hårddisk baserad videokamera, har ni några tips?
Men då är frågan:
-Vad ska man ha?
-Vad ska man tänka på?
Systemkamera
Har ingen erfarenhet alls av systemkameror, vill ha en schyssta kamera som tar fina kort nästa av sigsjälv 😛
Samt även möjlighet att lära sig mer med tiden om fotografering 🙂
-Vad ska man ha för objektiv? (Vilket avstånd är vanligtast att man använder vid vanlig fottning av personer osv?)
-Är det värt att köpa objektiv där? Mycket billigare?
-Är det objektivet som medföljer bra?
-Blixt? (Någon att rekomendera? Vad ska man tänka på?). Mycket billigare där?
-Minneskort?
Ingenaning vad som är en rimlig budget där men.
Upp till 3500kr för kamera, plus ev. tillägg som blixt objektiv.
Upp till 2000 för videokamera.
Gör inget om någon skulle vara lite dyrare.
Övriga tips på vad man borde köpa i staterna?
Tack så mycket på förhand 🙂 //Robin
December 3, 2005
Ett tips är ju att lägga krutet på objektiven...
Någon av kamerorna nikon d40/d40x/d60 eller canon eos400d/450d skulle nog vara bra.
Ett bra grundobjektiv är 18-50mm elle liknande..
Kolla ut innan du åker på http://www.fotosidan.se vilka som fått bra kritik.
Canon/nikons original objektiv är lite dyrare än t.ex sigma och tamron men är inte alltid(oftast dock) bättre. Har själv ett 18-50mm sigma objektiv jag tycker är ruggigt bra.
Ta ett med en bra autofokus(af) och gärna en med bildstabilisering(vr för nikon is för canon)
Se till att objektiven passar till kameran du väljer också..
Kitobjektiven är inge vidare oftast...
Blixt räcker det nog att börja med den medföljande.. annars kostar dem inte så mycket.
Minneskort.. ta ett så snabbt du kan... 20/30/40 mb/sekund i skrivhastighet.. in case of.
1-2gig räcker bra..
Och ja det är mycket billigare där borta. Hade mer än gärna skickat med en beställning på ett objektiv jag vill ha:p
Av egen erfarenhet... Kamera är mycket mer värt än en videokamera.
1 Guest(s)