January 5, 2006
Skulle gärna vilja ha några kommentarer på denna Dell XPS 600 dator jag funderar på att beställa.
Intel® Pentium 4 Prosessor 650 med HT (3.40GHz, 800MHz FSB, 2MB cache)
nVidia® nForce4 chipset
1024MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x512MB)
160GB (7200rpm) SATA Harddisk med 8MB DataBurs cache
3.5in 1.44MB diskettstasjon
Dual 256MB nVidia GeForc 7800GTX Grafikkort
16x max. DVD+/-RW & 48x CDRW
Sound Blaster X-Fi Xtreme Music card, PCI Dolby Digital, 7.1 Speaker Surround
Är främst inte ute efter att höra om den är prisvärd eller inte, jag är medveten om att det är en märkesdator och att man säkerligen kan "sätta i hop den själv" till en billigare peng.
Är mest intresserad av om det är en vettig spel maskin som kommer att hålla ett tag? Är förövrigt heller intresserad av överklockning och liknande.
Vad sägs, är det att skjuta sig själv i foten eller kan det vara en bra maskin?
Tacksam för svar.
January 5, 2006
January 5, 2006
November 27, 2003
AMDs processorer har konsekvent presterat bättre än Intels i spel sedan de lanserade Athlon 64 i stort sett. Arkitekturen som sådan lämpar sig bättre för det helt enkelt. Du skulle märka skillnad, det är inte fråga om -/+ någon enstaka % utan 10-20% i vissa fall.
//Andreas
January 6, 2006
Tyvärr så är Dells datorer väldigt dåliga på spel. Deras "speldator" XPS får alltid usel kritik i alla tester då den anses vara väldigt slö och på tok för dyr för den prestandan man får. Om man nu vill ha en spel dator så får man bygga en själv, (om man då inte är svin rik så man kan köpa alienware, för de datorerna är grymma, men dock du betalar för så mycket du aldrig kommer att använda).
Jag råder dig att bygga en dator själv, kanske med hjälp av någon annan. Och här har jag lite tips på vägen
1. Vänta tills slutet av Januari, mycket teknik kommer då t ex. AMD, Intel, ATI och Nvidia kommer lansera mycket nytt vilket gör att priserna på marknaden kommer att förändras.
2. Det kankse är en bra investering att köpa AMD AM2 variant så du har ett framtidsäkert system.
3. Köp inte dual-core det är alldeles för dyrt till ingen nytta, visst det är snabbare men det finns inte mjukvara som stöder detta än så prestanda mässigt är det bara att kasta pengarna i sjön. Så håll dig till singel core tills 2007-2008 i alla fall.
4. När det gäller grafikkort så får du allt bestämma själv. ATI eller Nvidia, det är ju tycke och smak vilket som är bäst. Rekommenderar mellanklassen på grafikkorten typ ATI 800+ serie, eller nya 1600xt kortet (inte pro) eller Nvidia 6800+ korten.
Hoppas det hjälper dig att välja rätt dator.
January 6, 2006
Oj jag läste inte riktigt hela ditt inlägg så jag förstod vad du var ute efter.
Nej dell xps är inte en bra speldator, och inte framtidsäker heller.
Jag tycker du ska titta runt lite på information och tester på olika grafikkort, processorer innnan du bestämmer dig så att du inte som sagt köper grisen i säcken.
March 10, 2003
Vill du inte bygga ihop den själv kan du oftast få företaget du beställer ifrån
montera den för en tusenlapp.
Dells datorer är inte dåliga pga av hårdvaran, det är mjukvaran.
Dell installerar massor med program som är mycket svåra att få ut.
Dessutom så tar dom programmen ca: 20-30% av din prestanda.
Finns en artikel på Hardocp som berättar bättre vad jag menar.
https://www.nordichardware.se/.....30053.html
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 29, 2001
Rekommenderar inte en Dell som speldator.
Dom har gjort en del kompromisser för att få ned priset, bland annat så brukar det sitta långsamma minnen på grafik kortet och detsamma med RAM minnet.
Sen så är det i princip omöjligt att klocka upp cpu pga Dell's egna BIOS.
1 Guest(s)