August 15, 2004
Jo det är så att jag behöver skaffa in en bra router, som ska användas för LAN (mest vänner) där det kan vara ca 15 - 20 pers. Routern ska klara av minst 100Mbps ut mot WAN och 100Mbps inom LAN. Den får kosta max 2000kr.
Att bygga om min dator i sign till en router/DHPC-server/server av olika slag, har jag inte uteslutit helt då jag ska skaffa en ny burk vid sommar.
Routern ska klara av så många klienter utan att behöva extra kylning (som jag stött på tidigare), den behöver alltså inte ha 15+ portar då hela bunten av folk ska köras via en Switch som sedan är kopplad till routern.
Väldigt tacksam och öppen för alla förslag.
March 10, 2003
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 15, 2004
Adam wrote: Att bygga om den bruken till router känns som lite slöseri. Okey att det behövs en bra maskin om du ska köra 15+ datorer men............
Eller har jag fel?
Nope, du har inte fel. Det vore slöser ifall jag _enbart_ skulle ha det som en router. Jag ska bygga ihop en switch och datorn i en gemensam låda, som ska vara filserver, spelserver, webbserver, router samt DHCP-server dock inte allt på samma gång ;]
Tack Ctrl! ^^ You rule 😛
Hmm... frågan är bara var man kan köpa den =/
Edit: "Enligt Stefan Nilsson, som är marknadsansvarig på svenska D-Link, fortfarande är oklart om produkterna kommer att lanseras i Sverige. " :cy:
Produkterna är då DGL-4100 och DGL-4300, skillnaden är WLAN-stöd.
August 15, 2004
picks2 wrote: Tror att bygga om en dator så att säga är ända lösningen om du vill ha en router med så hög genomströmhastighet för 2k.
Hmm, verkar som att jag får ta och göra det.
Ctrl: Fick svar från Mycom... de sa att produkten finns i USA men det är inte säkert om den kommer lanseras i Sverige.
2 Guest(s)