October 14, 2002
Tre vanliga datorer med olika någorlunda nya versioner av Windows har jag för mig.
Kan passa på att fråga om det finns nån enkel remote access lösning man kan använda sig av också för att kunna använda Visma programmen mot servern även om man inte skulle vara på kontoret?
March 22, 2012
Okej, jag har för mig att det inte ska spela allt för stor rollen vilken windows versom du har, så länge de syns inom den lokala nätverket.
Svaret på din adnra fråga är lite svarare att besvara då det är mer komplex; det beror lite vilken roter du har (exempelvis behöver fördefinierad regler och vilka enheter som ska accepteras). Du skulle kunna ansluta dig via VPN men då vet jag inte om du behöver något fördefinerad eller om det räcket att du har användarnamnet och dess lösen ord (för att kunna kontakt med önskad dator lär du nog behöva mac address, ip address och så vidare (hämtas enklast via iponfig /all eller via routerns UI)).
Från det jag ser så är programmet webaserad vilket innebär att du kan logga från vilken data som helst. har du Droppbox eller liknade så att du alltid har tillgång till viktiga filer oavsett dator?
Jag vet att windows har "remote access" men jag vet inte hur det går till då jag inte har nån erfarenhet med det. I morgon ska jag till min chef och då kan jag fråga honom.
2 Guest(s)