December 31, 2001
Jo det är så att jag har tänkt att inhandla en systemkamera.
Har tittat lite på Nikon D40 och D60
D40 ligger på ca 3000kr medans D60 runt 4000kr.
Jag har ingen större erfarenhet av systemkameror alls och vill ha lite utlåtande av er vilken jag ska ta och om det är värt de extra slantarna det Kostar för att ta en D60.
Eller finns det någon annan kamera som rekomderas för ungefär samma peng? Tex en canon eller sony?
March 23, 2003
Du ska vara medveten om att om du köper D40 eller D60 så måste du köpa Nikons AF-s -objektiv om du vill ha autofokus. Det är nämligen så att dessa kameror inte har någon autofokusmätare i kamerahuset utan man får ha objektiv som är lite dyrare.
Självfallet funkar det att ha andra objektiv till kameran, men då får man ratta fokus själv.
Det är dock de enda systemkameror jag vet i den prisklassen, så har man bara dom slantarna så finns det inte mycket val.
Jag har en D40 och är helnöjd bortsett från det där med autofokussensorn/processorn.
December 31, 2001
Tjejen har vart inne på elgiganten och fått lite information, säljarens argument var att D60 är rappare mellan bilderna?
Menade alltså att man inte behöver vänta på något sparande eller blixt som skulle laddas upp utan man kunde fyra av nästa bild direkt första var tagen.
Sen påstod även tjejen som säkerligen inte kan ett skit om det här att hennes förra D60 hadde auto funktion som inställning i kameran, vet inte om det är den samma sak som du nämner nu men värt att påpeka i fall det är något annat 🙂
Väntar med iver på svar 🙂
December 8, 2005
Kolla även på Canon 1000d
Tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=314315
så får man Canon 1000d + 18-55/3,5-5,6 IS som har bra prestanda/pris och även stabilisering för 3990kr vilket är ganska schysst pris. Med canon så behöver inte oroa sig för att sakna AF motor i huset då dessa finns i alla deras objektiv.
December 24, 2002
Death On Wings wrote: Tjejen har vart inne på elgiganten och fått lite information, säljarens argument var att D60 är rappare mellan bilderna?
Menade alltså att man inte behöver vänta på något sparande eller blixt som skulle laddas upp utan man kunde fyra av nästa bild direkt första var tagen.
Sen påstod även tjejen som säkerligen inte kan ett skit om det här att hennes förra D60 hadde auto funktion som inställning i kameran, vet inte om det är den samma sak som du nämner nu men värt att påpeka i fall det är något annat 🙂
Väntar med iver på svar 🙂
Ja det finns autofokus fast den sitter direkt i objektivet inte i kamerahuset.
Canon har denna i kamerahuset.
November 27, 2003
D60 är egentligen bara en snäppet uppdaterad D40, men jag ser egentligen inte varför man ska ta D40 över D60 när prisskillnaden inte är större.
Det finns andra än Nikon som har AF i objektivet, men de är dyrare än utan AF de med så klart.
Sitter själv och sparar till en D90 just nu 😉
//Andreas
December 8, 2005
Du borde även kolla på Sony A200 som ligger i samma prisklass
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=265306
1 Guest(s)