Köpa ny dator åt kompis, lite feeback behövs!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpa ny dator åt kompis, lite feeback behövs!
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 7, 2011 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Ska hjälpa en kille att köpa ny dator och bygga ihop den åt honom, fick en budget på 12-13k och har plockat ihop ett paket här men tänkte se om jag kan förbättra den på något sätt? Det ska bli en speldator som förhoppningsvis håller måttet iaf 2-3 år.

http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2011-05-07

Allt ska inhandlas från inet och tänkte bara se med alla andra om det finns några ändringar i paketet jag kan göra för att få det bättre till samma pris. Det där grafikkortet var mer eller mindre ett önskemål från person i fråga.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1265068
May 7, 2011 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

snålade du inte på nättagg lite? köper man så bra dator skulle jag aldrig köpt mindre än 750w, då det inte tappar värde relativt resterande delar...

ssd 120gb & 8gb ram är ju overkill... 80gb & 4gb klarar sig 99% med... fast overkill är ju inte negativt 😛

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1265073
May 7, 2011 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ingen anledning till att skaffa ett "större" nätagg till den datorn. Bra mycket smartare att spara in några hundra på nätagget och istället lägga det på större SSD tex.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1265076
May 7, 2011 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Disney;1265174 wrote: snålade du inte på nättagg lite? köper man så bra dator skulle jag aldrig köpt mindre än 750w, då det inte tappar värde relativt resterande delar...

ssd 120gb & 8gb ram är ju overkill... 80gb & 4gb klarar sig 99% med... fast overkill är ju inte negativt 😛

Snorch;1265179 wrote: Det finns ingen anledning till att skaffa ett "större" nätagg till den datorn. Bra mycket smartare att spara in några hundra på nätagget och istället lägga det på större SSD tex.

Tanken är precis som Snorch säger att spara in pengar, jag var inne på en Crossfire setup först och större nätagg men det här kändes mera prisvärt. Den kommer inte byggas ut eller liknande det enda som kan komma att hända är att han vill ha lite mer RAM-minne i framtiden.

Han som ska ha datorn är ingen entusiast eller hembyggare så datorn ska räcka ett tag framöver och tycker personligen att 8GB är ett krav idag vid ett nybygge från scratch, många av dagens spel är inte resurssnåla när det kommer till minnet och jag tror inte det blir bättre de kommande 2-3 åren. SSD:n diskuterade vi mycket runt men han vill ha plats med de spel han spelar mest så 120GB vart en rätt bra balansgång till slut. 80GB kändes för lite och 160GB för mycket.

Nu är ingenting framtidssäkert men det är tanken med bygget då han köper nytt vart ~3 år.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1265077
May 7, 2011 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

så att lägga ut 100:- extra för o få 750w är helt meningslöst?

tänk om 2år då han vill köra sli då får han lägga ut xxx kr mer och dator blir mycket tystare med större nätagg också.

och ssd tappar värdet väldigt snabbt, hittade en 80gb inteldisk för 500:- beg a 1000 timmar använd....

edit: läste ett test att det skiljer runt 1-5% mellan 4 & 8/16 gb ram i spel...(hade man 4stickor tog det 2sek långsammare o starta datorn också)

dock är det bra o ha mer ram då man inte ska ha pagefile osv med ssd.

Snorch
Member
Medlem
1265085
May 7, 2011 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom alla komponenter i listan ovan finns i lager så är det ju rätt dumt att byta ut nätaggen mot de som inte finns i lager, så nästa 750W nätagg i lager kostar 260kr (Corsair TX) och 275kr (XFX Black Edition) mer, det tredje dyrare 472kr mer.

Finns inget som säger att ett nätagg på 100W mer skulle ha så mycket bättre kylning att det "blir mycket tystare", det finns inte heller någon annan anledning att överdimensionera nätagget.

Så istället för att om ett år tycka SSDn känns för liten och istället sitta med ett överdimensionerat nätagg till ingen nytta kommer han ha mer nytta av den större SSD och samtidigt spara in några hundra på nätagget, och eftersom ingen uppgradering kommer ske är det är det helt rätt beslut. Även fast han får för sig att uppgradera grafikkortet om några år så kommer inte nätagget hindra honom från att göra det.
Tycker man SSDn är överdrivet stor och dyr kör på en billigare, men behåll 650W nätagget.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1265086
May 7, 2011 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Mindre än 8GB RAM skulle jag aldrig rekommendera till en ny dator idag. Det finns annat än spel, i spel hamnar det mesta i texturminnet på grafikkortet ändå, normalt sett kanske ett spel tar upp 1-2GB RAM. Lika dumt är det att köpa en dator med en mekanisk disk som systemdisk, det gör mer skillnad än något grafikkort någonsin gör vid normalt användande.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1265093
May 8, 2011 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Den här maskinen ska till någon som idag inte är insatt i datorer utan vill ha en bra spelmaskin så begagnad SSD och allt annat vad det heter är jag rätt hundra på att han inte vill ha. Låter som jag valt rätt komponenter i alla fall tack för hjälpen 😛

Mean Machine;1265192 wrote: Mindre än 8GB RAM skulle jag aldrig rekommendera till en ny dator idag. Det finns annat än spel, i spel hamnar det mesta i texturminnet på grafikkortet ändå, normalt sett kanske ett spel tar upp 1-2GB RAM. Lika dumt är det att köpa en dator med en mekanisk disk som systemdisk, det gör mer skillnad än något grafikkort någonsin gör vid normalt användande.

Jo det stämmer, tänkte mest på dåligt portade spel som GTA IV m.m men när jag väl spelar är det inte ovanligt att jag får slut på minne (4GB) då jag multitaskar en del så känns det ju inte helt bortkastat i alla fall med 8GB, dessutom är det så billigt att det känns dumsnålt att gå på 4GB idag. Det du säger om SSD stämmer helt och hållet, kommer aldrig gå tillbaka till en mekanisk systemdisk.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1265101
May 8, 2011 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Detta var nog en av dom roligaste inköpslistor jag sett på länge! Byta ut alla komponenter så här var tredje år? :roflmao: Alllvarligt köp ett gediget chassi som HAF X och ett nätagg på 850 - 1000w så behöver man inte byta dessa dom närmaste 10-15 åren. Då får man pengar över till annat och kan köpa en gedigen bildskärm som tex en 30 tumare eller byta ut innehållet i lådan vart tredje år för 10 kkr. Det är rätt bra med saker när endast viktiga saker byts ut.

Desutom gör man en insats för miljön varje gång en komponent överlever från en dator till en annan.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1265104
May 8, 2011 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1265207 wrote: Detta var nog en av dom roligaste inköpslistor jag sett på länge! Byta ut alla komponenter så här var tredje år? :roflmao: Alllvarligt köp ett gediget chassi som HAF X och ett nätagg på 850 - 1000w så behöver man inte byta dessa dom närmaste 10-15 åren. Då får man pengar över till annat och kan köpa en gedigen bildskärm som tex en 30 tumare eller byta ut innehållet i lådan vart tredje år för 10 kkr. Det är rätt bra med saker när endast viktiga saker byts ut.

Desutom gör man en insats för miljön varje gång en komponent överlever från en dator till en annan.

Han brydde sig inte om hur chassit såg ut och valde ut ett billigt. De andra punkterna får jag prata med honom om men som det ser ut nu tror jag inte pengarna räcker så långt med din plan 😛

Man gör en insats för miljön att sälja datorn vidare efter de där åren också 😉

Snorch
Member
Medlem
1265106
May 8, 2011 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

1000W är helt bortkastade pengar så det behöver du inte prata med honom om, men det tror jag du redan var inne på själv. 😉

Karl Jansson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1265129
May 9, 2011 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nätaggregatet är ingen ide att slösa pengar på, bättre att lägga dem pengarna på häftigare processor eller ssd hårdisk om ni frågar mig. 8g i ram däremot är jag lite tveksam över, brukar i de flesta fall vara onödigt så där kan du också spara några en del pengar. Byggde inte allt för längesedan en ny dator där jag beställde delarna från Proshop.se och den blev inte dyrare än ca 8000 kr och klarar av alla spel utan problem. Körde då på 4g ram lite mindre hårddisk men med bra proccesor och grafikkort. Så bygger man själv och är lite smart så får du enkelt en bra dator för under 10 000kr.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1265130
May 9, 2011 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Mhm, och du har inte kollat vad RAM kostar i dagsläget? Är ju i princip gratis.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1265138
May 9, 2011 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Han var inte intresserad av att uppgradera något längre fram så det vart till slut mitt paket vi tog tack för all hjälp!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL