February 13, 2002
Då var det dags att äntligen rusta upp datorn lite.
Har för tillfället en gammal A64 3200+, Geforce 6600EE, 1,5 gb ram och ett DFI Lanparty UT moderkort. Skärm, chassi, ljud, hdd osv är näst intill nytt så är nöjd på den fronten.
Men vad ska man välja i dagens läge? Var länge sugen på AMDs nya Phenom men den nådde ju inte riktigt upp till föväntningarna så blir kanske att jag satsar på Intel, och i så fall Quad core där, eller ska man satsa på en Phenom 9600 Black Edition? Det är en ren djungel där ute tycker jag...
Vad ska jag välja? Det jag behöver är:
Moderkort
Processor
Grafikkort
Minne
Ev nytt nätaggregat
Budgeten har jag satt till max 10000:-.
Finns här någon vänlig själ som vill hjälpa mig med ett bra system?
January 8, 2005
just nu ?
då hade jag valt:
Grafikkort: 8800gt
Moderkort: något med x38
Minne: välj själv, men minst 4gb.
Processor: Inte Quad Core
Nätagg: tagan eller liknande... inget NorthQ iaf 🙂
sen kanske värsta kortet från ATI är att föredra, inte så haj på ATI's sida... men 8800gt är det enda som är värt att köpa från Nvidias sida... samt att du kanske bör ta 2 st ? 😛
aja du kommer utan tvekan under 10,000 🙂
best regards, pole
February 12, 2003
Polekatt wrote: sen kanske värsta kortet från ATI är att föredra, inte så haj på ATI's sida... men 8800gt är det enda som är värt att köpa från Nvidias sida... samt att du kanske bör ta 2 st ? 😛
Låter ju väldigt dumt att köpa två 8800GT till ett mobo som inte har SLI-stöd.
Nej, själv hade jag nog kört något sånt härnt:
CPU: Q6600 - 2300:-
Mobo: Abit IX38 QuadGT - 1800:-
Powercolor HD3870 PCS x2 - 2050:- x2 = 4100:-
Crucial Ballistix PC8500 2x1GB - 850:- alt. 2x2GB OCZ nVidia SLI PC6400 - 950:-
Vill man spara 500:- kan man ta den vanliga varianten av HD3870, men jag valde Powercolor PCS för att de kommer med Zerothermkylare från fabrik. Ett vettigt nätagg på 500W+ bör klara att driva allt detta. Justja, alla priser är ungefärliga och från Komplett.
January 14, 2008
Skulle garanterat satsa på 8800GT eller nya 8800GTS med 512mb ram
Inte versionerna på 320 eller 640 då de är äldre.
AMD/ati 3870 är utmärkt med.
Vad gäller moderkort så skulle jag rekomendera ett asus då de har varit de enda som har hållt i min ägo, ett x38 eller det billigare p35. Skiljer inte så mycket mellan dem.
Skulle dock satsa på ett som stödjer DDR3, skaffa 2*1gig minne o så är man framtidssäkrad att skaffa 2 gig till så småningom. Men 4 gig är overkill just nu.
Processor rekomenderar jag först intel E6850, dubbelkärnig på 3ghz, bättre arbetshäst för spel än så länge, i andra hand Q6600. Båda ligger på drygt 2000.
Vilket agg du än skaffar så rekomenderar jag bara, snåla inte på det och stirra dig inte blind på watten. Satsa på ett bra märke istället.
Slutligen, lägg gärna ett par procent extra o köp från en seriös sida som dustin eller komplett, annars kan man sitta med skägget i brevlådan om det strular.
1 Guest(s)