January 20, 2002
Vill köpa en ny dator som ska ha hyffsat bra prestanda, vara tyst och inte ta allt för mycket plats.
Har kikat lite på Gtek och de värkar ha gott om chassin.
Det kommer så mycket nytt nu så jag vet inte vilka komponenter som är de bästa tillämpade. Bör jag köpa AMD 64bit eller vad tror ni fungerar bäst för mina ändamål?
Vill köpa alla komponenter löst så jag kan bygga ihop den själv.
Det jag kommer att göra med datorn är:
- Lagra mycket filer (vill ha minst 2st 300gb S-ATA diskar).
- Spela upp högupplösta filmer.
- Ha ett stort musikarkiv som ska tugga dygnet runt i princip (förutom när jag kollar på film).
- Vill inte ha några problem att den hänger sig även fast jag kör mycket krävande program, Photoshop exempelvis (behöver ett bra nätagg?).
- Vill ha HTPC/Barebone chassi (samma sak?) som ska passa in bra i hyllan.
- Den måste vara riktigt tyst så jag kan ha den körandes dygnet runt.
- Grafikkort som ska fungera bra till att koppla den till TVn och jag kommer säkert att vilja köra utökat skrivbord.
- Vad för kablar bör jag använda ifall jag ska se film på TVn via datorn?
- Får jag tid över så kommer jag säkerligen slå upp en webserver på burken också.
Ni som har HTPC's kan gärna komma med förslag och visa hur erat system ser ut.
Andra kommentarer och förslag tar jag också gärna emot.
November 27, 2003
Ska den vara liten och tyst känns det ju nästan bäst att satsa på Pentium M eller Turion.
HTPC-chassi så är det Silverstone som gäller i min mening. Snygga, bra byggen och kvalité rakt igenom.
Båda dessa punkter drar ju upp priset en del dock, men i min mening är det det bästa.
I grafikkortsväg skulle jag satsat på ett passivt X1600 pga. AVIVO och ändå hyfsad spelprestanda.
Silverstone-chassina har i regel ett bra luftflöde som göra att man kan använda stora lågvarvande fläktar och ändå klara livhanken. Allt kablage du behöver följer med kortet.
//Andreas
January 20, 2002
Vad bör man tänka på ifall man vill ha en tyst AMD ?
Tysta diskar och en bra CPU fläkt?
Hade tänkt att köpa detta moderkort:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=318232
och sedan bygga på med delar på listan som finns nedan sen så ett nätagg och chassi från Gtek.
Någon som vet ifall detta chassi har uttag för CD/DVD enhet?
2 Guest(s)