March 13, 2008
Hej! Jag har precis avverkat alla PS2-titlar av värde (enligt mig) och ser att det knappast kommer tillverkas några vettiga spel till den bortsett från barn- och sportspel. Därför ska den 8-årige trotjänaren göra plats för uppföljaren.
Mina frågor är följande;
Jag vill köra PS3 till min 22" TFT-skärm som dock enbart har VGA. Finns det någon vettig HDMI till VGA adapter? Då tillkommer dock en följdfråga, finns det enbart HDMI på PS3 eller använder den något annat skumt som sedan går till HDMI (som i sin tur ska kopplas till tv/skärm). Sedan, blir det någon kvalitetsförlust eller liknande? Med tanke på kabel och bildförhållandet som är större i TFT-skärmen (16:10) än i en widescreenTV (16:9).
Hur är det med bakåtkompabilitet? Inte för att det är någon stor grej, men det är skönt att lira gamla godingar utan att behöva plocka fram den gamla klossen för den sakens skull.
Är det någon särskild revision eller utgåva av PS3 man bör köpa, eller ska man bara ta den med störst hårddisk? Jag syftar på uppdaterade versioner, kanske finns några som drar mindre ström etc. som har förfinade tekniker.
Alla synpunkter är välkomna, såvida det inte handlar om att jag bör köpa en XBox 360 istället.
Tack på förhand,
Alexander
December 27, 2003
håll dig borta från 360 😉
Eftersom du inte får något ljud genom skärmen, måste du köpa en HDMI-VGA adapter (vet ej vilka som är bra) för bild, samt en passande adapter till ljudet (t.ex RCA-3.5mm)
Jag körde min PS3 på min 16:10 skärm ett tag. PS3:an verkade skala ganska bra i de spel som vara 1080p. 720p (alltså nästan alla spel) är värre, eftersom upplösningen är så låg. Antingen strecks bilden ut över hela skärmen och bilden blir ganska kornig, eller så får du en letterboxad bild.
Nya PS3 saknar PS2 BC, men kan spela alla PS1 spel.
Köp vilken som helst ny i affär. de ska alla vara 65nm Cell numera. dessa är svala och extremt tysta.
November 27, 2003
baronatom wrote: Jag vill köra PS3 till min 22" TFT-skärm som dock enbart har VGA. Finns det någon vettig HDMI till VGA adapter?
Det finns en VGA-kabel att köpa.
baronatom wrote: Då tillkommer dock en följdfråga, finns det enbart HDMI på PS3 eller använder den något annat skumt som sedan går till HDMI (som i sin tur ska kopplas till tv/skärm). Sedan, blir det någon kvalitetsförlust eller liknande? Med tanke på kabel och bildförhållandet som är större i TFT-skärmen (16:10) än i en widescreenTV (16:9).
Det finns en HDMI-utång och en proprietär kontakt. Den senare finns med VGA i andra änden. Alla konverteringar innebär förluster, men den kabeln borde innebära minsta möjliga. Aldrig provat 16:10.
baronatom wrote: Hur är det med bakåtkompabilitet? Inte för att det är någon stor grej, men det är skönt att lira gamla godingar utan att behöva plocka fram den gamla klossen för den sakens skull.
Är det någon särskild revision eller utgåva av PS3 man bör köpa, eller ska man bara ta den med störst hårddisk? Jag syftar på uppdaterade versioner, kanske finns några som drar mindre ström etc. som har förfinade tekniker.
Jag har den gamla 60GB-versionen som kan spela PS2-spel. Leta en sådan begagnad om du vill kunna göra det. De nya kan bara köra PS1, men de förbrukar också märkbart mindre ström.
baronatom wrote: Alla synpunkter är välkomna, såvida det inte handlar om att jag bör köpa en XBox 360 istället.
Tack på förhand,
Alexander
Köp för helvete inte en kräkbox.
//Andreas
February 12, 2003
Delph1 wrote: Det finns en HDMI-utång och en proprietär kontakt. Den senare finns med VGA i andra änden. Alla konverteringar innebär förluster, men den kabeln borde innebära minsta möjliga. Aldrig provat 16:10.
PS3 stödjer inte 16:10 ut, bara 1920x1080. Ser fint ut på min 1920x1200-skärm däremot.
March 13, 2008
Delph1 wrote: text
//Andreas
Ok, tack för informationen. Finns det någon lista på 720p resp 1080p-spel? Vore av stort intresse.
Alltså: Jag kan köra VGA direkt från PS3 till min TFT-skärm, men vissa spel skalas dåligt i 16:10 eller blir i letterbox-format (föredrar det senare). För ljud behöver jag en annan kabel samt adapter/konverterare till standard 3,5mm plugg. Har jag fattat det rätt?
1 Guest(s)