Köpa Terry Brooks fantasyböcker om Shannara...|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpa Terry Brooks fantasyböcker om Shannara...
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 29, 2003 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Jag vill få tag på följande titlar inbundna och på svenska:

Shannaras Svärd
Shannaras Alvstenar
Shannaras Önskesång

Shannaras Ättlingar
Shannaras Druid
Shannaras Talismaner

Prequel to trilogy
Shannaras Första kung

Problemet är att de tydligen är slut på Bonniers som givit ut dem, så det kommer inga fler om de inte gör någon ny utgåva, och det kanske inte är så troligt för de är rätt gamla endel. Så, om någon vet någon bra internetsajt där man kan köpa dessa inbundna och på svenska eller om någon har beg. i bra skick vore jag tacksam om ni skrev en rad här...

Mvh

Keen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
493932
December 29, 2003 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Pröva

http://www.sfbok.se alternativt att gå in på deras affärer i Stockholm eller Göteborg.

Frågan är varför Terry Brooks. Finns bra mycket bättre författare av fantasy än den klåparn. I min mening förstås 🙂

Lauregos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 313
494000
December 29, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan också testa på http://www.adlibris.se/
eller http://www.bokus.se/
Dpm har det mesta, men sciencefictionbokhandeln har den nog

Håller med föregående talare, läs Sagan om Drakens Återkomst eller Sagan om Belgarion/Mallorea istället, de vet jag är bra, fast du kanske redan har läst dem.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
494336
December 30, 2003 - 2:30 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte, har inte läst så mkt fantasy direkt, men jag läste de när jag var yngre och fastnade för dem iaf. Hoppas de ni talar om inte är serier med 25 böcker som det kommer en ny varje år... Jobbigt. Började på Hitchikers guide till galaxen och den äv i min mening nog nästan det bästa jag läst 🙂

Tack för tipsen, ska kolla upp dem.

Keen
Siktar mot toppen
Medlem
494471
December 30, 2003 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

I övrigt så rekommenderar jag starkt att läsa på engelska om det är originalspråk. Vad gäller Terry Brooks så har jag läst alla och de är sjukt repetitiva. Inte lika illa som Eddings, men nära. I övrigt så är den första i serien en nästan rak kopia av lotr. Den enda av dem jag kan rekommendera är Wishsong of Shannara, IIRC, som anses vara den bästa.

Eddings, som nämnts (belgariad, mallorean mm.) är i min mening sjukt usla. De funkade väldigt bra när jag var 14 (de fick mig att börja läsa fantasy), men Eddings använder precis samma histora i alla sina böcker vilket är trist. Sen är de rätt så uselt skrivna också.

Jordan (sagan om Drakens återkomst eller Wheel of Time som den heter) skulle jag inte börja på ännu (finns 10 ute nu av planerade 13. Fast det slutgilitiga numret har stigit stadit ju längre tiden gått). Vänta tills serien är klar. Vidare så har kvaliteten, i min mening, sjunkit sjukt mycket i och med de senaste böckerna. Fast den diskussionen skulle jag helst undvika 🙂

Pröva istället George RR Martin's A song of ice and fire serie, som enligt mig är den bästa just nu. Den är dock inte heller klar, finns 3 böcker och den 4:e borde komma i år. Sedan är Steven Erikson's Malazan Book of the Fallen väldigt bra, dock ej klar (5:e av 10 kommer i mars) fast han är snabb, drygt en bok per år. R. Scott Bakkers the darkness that comes before är också sjukt bra, första delen i en trilogi. Kan vara svår att få tag på i Sverige dock.

Färdiga serier jag kan rekommender är:

Coldfire Trilogy - C.S Friedman
Memory, Sorrow & Thorn (- Tad Williams
Farseer Trilogy, Tawny Man trilogy - Robin Hobb
Raymond E Feist har sjukt många böcker ute som är rätt så bra. Inte så avancerade men många snäpp över Eddings och Brooks.
Om du tycker om Hitchhikers Guide... (hoppas du läste på engelska) så kan du pröva Terry Pratchett.
The Scar, Perdidio Street Station - China Miéville

Gå och låna några böcker på biblan är väl lättast.

Övrigt så undvik Terry Goodkind och Robert Newcomb som pesten.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
494879
December 30, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, tack för det. Tyvärr? läser jag Hitchhikers guide på svenska just nu. Är den mycket bättre på engelska? Stämmer det att den blir sämre i de tre/två sista delarna?

Keen
Siktar mot toppen
Medlem
497298
January 2, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst den på svenska men eftersom engelska är originalspråket så kan jag tänka mig att många skämt förlorar i översättningen. Däremot så har en polare läst båda och han säger att skillnaden är relativt stor.
Och ja, de 2 sista är inte lika bra som de första-

^Morbid^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
497769
January 2, 2004 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom finns på bibblan annars.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 300
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL