August 16, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Vill du ha framtidssäkerhet så delar du upp pengarna i 5 lika stora högar, sätter in 4 av dem på banken på dit datorköparkonto å köper en dator för resterande. Nästa år slänger du ut den genom fönstret å tar en ny del av dina datorsparpengar.
jag skulle göra 3 lika stora högar, och sen köpa ny dator med 1.5 års mellanrum..
August 9, 2003
Ähhh
Se bara till och köp ordentliga saker med bra kvalitet. Speciellt på skärm, hd, ljudkort, högtalare, låda nätaggregat (gärna lite starkar än nödvändigt) och RAM. Det är ju alla saker som du antagligen kommer att ha kvar när du uppgraderar din dator till bättre proccessor eller grafik. Annars så skulle jag inte sattsa på de värsta grafikkorten, moderkortet och proccessorn, eftersom de ofta har ett mycket högt pris i jämnförelse med vilken prestanda man får. Köp det näst bästa och uppgradera om 1-2 år. Medan du då behåller hd och de andra sakerna som jag lsitade. + du kanske köper till lite ram (Du kan ju troligen ha kvar den gamla Ram:en) Och så skulle jag köpa PCIe.
May 19, 2003
Borde inte denna ligga i Köpguiden? *petig* 😉
Ja, för 34k får man ju en hel del. Men som tdigare talare så köp inte det bästa, för dom kostar så mycket mer. Jag menar, finns typ samma kort fast det kan skilja 1-2k. Moderkort är väl något som man kan braka på med, då det brukar man ha kvar ett litet längre tag (oftast).
Annars så är 35k på EN dator lite mycket, speciellt utan skärm. Så, lägg inte allt på en dator nu, utan spara lite. Bara onödigt att lägga så mycket på en gång.
October 7, 2002
Någon PowerMac Dual G5 med lite extragodis.
Om jag får i alla fall dubbla budgeten (aj) så hade det däremot blivit en Dual Opteron med SLI och vattenkylning och grejer eller nåt, plus ett rejält gäng diskar.
Ingen av de bägge ovanstående lär hända inom överskådlig tid, som det ser ut just nu planerar jag att använda mina nuvarande system åtminstone 2, kanske 3 år till utan några större uppgraderingar.
November 6, 2004
Jag tänker använda datorn till webb/grafisk formgivning, 3d, musik och till sist spel som avreagering efter allt det där kreativa. (:
Datorn kommer att åldras rätt fort, så jag halvera min budget till att börja med. Tack för tipsen, fick mej att tänka med lite perspektiv.
Nu har jag då en budget på runt 20k. Jag har aldrig byggt dator förut. Är det nåt man måste löda fast, etc. eller är det bara plug n' play style? Hur är det med sladdar? 🙄
Vore det helt fel om jag skulle köpa dator från alienware, dom erbjuder ganska bra delar och så blir det så skönt enkelt och snyggt.
Hur är det med ram-minnet när man har AMD, kan man inte ha 1gigs dual DDR2?
Nackdelar med alienware, är: dom har bara AMD FX55 inte +, erbjuder inte lösningar med 2x1024Mb Ram (amd har max 512Mb chip) och till sist max 2 HD till AMD.
Hur är det med dubbla processorer? Satsa på det?
Vad ska man satsa på?
Moderkort, vilket?
Processor, AMD (3200+ - 4000+ eller kanske FX-55/+ alt. dual Opteron. Vad/Vilken?)
Vätskekylning, det skulle jag gärna vilja ha. Vilken?
Grafikkort, 70% 3D - 30% spel (iaf. tills hl2 är avklarat. efter det minskar nog spelprocenten). Vad bör jag köpa för kort?
Ram-minne, det finns ECC reg, och olika mängd mhz... vilket är bäst just nu? 1gig kort!
HD, behöver en del lagringsutrymme, 4st vore rätt bra. hur stora hd kan man ha utan att dom blir ostabila?
Ljudkort, M-Audio 1010, vill jag ha. Så det är klart.
Tack i förväg.
August 16, 2002
Mobo - ska du klocka eller inte? överlag så är moderkorten baserade på nf3 250gb bra...
Prolle - 3500+ eller 3400+ skulle jag satsa på... de snabbare dyrare och mindre prisvärda
Vätskekylning ska du kanske vänta med till du har byggt ihop din dator om du inte har gjort det förut... fixa en trevlig fläns bara så länge
Grafikkort - 6800gt eller 6800ultra är bra val
Ramminne - återigen, ska du klocka eller inte? om inte, ta nåt billigt 400mhz... inte ecc och inte reg
HD - hårddiskar blir inte ostabila bara för att dom är stora, då skulle de inte säljas... 200 giggare ger idag mest för pengarna... du kan få en 200gb för typ 900, så 4st 200gb?
ljudkort - aja det skrev du redan..
puss
November 6, 2004
Keffing: Tack för åsikten/tipsen.
Finns det någon annan som har nåt att tillägga?
Hur är det med grafikkort för 3dmodellering? är dom inte separerade från varann? 3D och Spel?
F ö. så konfigurerade jag en Aurora hos alienware:
Aurora:
----------------viktiga-------------------
Operating System: Microsoft® Windows® XP Professional UK with SP2
Video Cooling: AlienIce™ Video Cooling System - Astral Blue
Processor: AMD Athlon™ 64 3500+ Processor with HyperTransport Technology
Motherboard: ABIT AV8 - VIA K8T800 Pro Motherboard (bra nog för att klara av uppgraderingar?!)
Memory: 1GB Dual Channel DDR SDRAM at 400MHz- 2x512MB
Video Card: ATI RADEON™ X800 XT 256MB DDR3 w/Digital and TV Out (eller Geforce 6800 GT, kostar lika mycket)
Hard Drive: 400GB Western Digital Caviar SE Serial ATA 7,200rpm (2x200GB) - RAID 0
Warranty: 2-Year AlienCare Toll-Free 24/7 Phone Support
----------------annat-------------------
Case: Alienware® Full-Tower Case with 480 Watt PSU - Space Black
Cable Management: Alienware® Cable Management System
Optical Drive One: 16/48x IDE DVD-ROM Drive - Black - w/Software MPEG-2 Decoder
Optical Drive Two: NEC® ND-3500 16x Dual Layer DVD±R/W Recorder
Network Card: Integrated High Performance 3Com® Gigabit Ethernet Adapter
Floppy Drive: 1.44 MB Floppy Drive - Black
Keyboard: Logitech Internet Keyboard UK - Space Black
Mouse: Microsoft® IntelliMouse Explorer USB 3.0 - Space Black
----------------extra-------------------
AlienInspection: AlienInspection - Exclusive Integration and Inspection - £50 Value - FREE!
AlienWiring: AlienWiring - Exclusive Internal Wire Management - £50 Value - FREE!
Free T-Shirt: Alienware® T-Shirt - Black - XL
Automated Support: AlienAutopsy: Automated Technical Support Request System
Pris: 2780€ - 24600kr till dörren. (Lite dyrt, men inte köper man chssi varje år. har inte avsikt att göra det ivf. blir 10k över till ev. uppgraderingar senare nästa år)
Nu undrar jag om det vore helt fel att köpa den här? Är skeptisk över moderkortet.
Kan AMD-moderkort ta in 1gigs ram kort eller är det limiterat till 512mb per slot?
För att jag skulle vilja ha 4gb ram senare, men med 512/slot så blir det "bara" max 2gb?
edit: Jag kan inget om klockning så det tar jag som en framtidsgrej.
April 29, 2004
Kolla på detta: http://www.komplett.se/k/ci.as.....?sku=10042
15 papp, bra delar. Det som skiljer är:
graffet är lite klenare
du får med XP Home och inte XP Pro
ingen floppy
ingen separat DVD-läsare
ingen mus
inget tangentbord
1 hårddisk
Men det skiljer 10 papp och du får samma prestanda plus att du kanske kan fixa om GT:n till ett Quadro vilket är betydligt bättre lämpat för 3D-program än ett ATI-kort.
November 6, 2004
Ooklamook: Joo, det skilljer väldigt mycket prismässigt, men så har vi det där med design. 10k för deignen är lite att ta i, då man kan få 2 tft-skärmar för den summan. Måste bara komma överens med mej själv om jag ska betala för design eller inte.
hur är det med dual-processorer? Opteron vs. Xeon. Är dom på väg in (ut med single?), eller spelar dom en helt annan stil? Som musikproducent så kräver jag mycket av prollen. Samt för 3D. oftast körs 5 men upp till 10 program samtidigt. Vore det inte mer lämpligt för mej att satsa på dual istället då?
Hur står sej Dual Opteron 1.6 vs FX55/+ ?
April 29, 2004
Angående design så är ju smaken som baken 🙂
Jag är inte så petig då lådan normalt inte syns hos mig, jag vill att lådan ska vara stadig och lättmeckad samt av bra kvalité, då är Chieftec ett säkert kort. Dock är dessa lådor inget man kånkar omkring mycket på. Den lådan som är med i paketet väger 16 kilo utan nätdel eller annat inuti. Och Fortron gör mycket bra nätdelar, så den kombon får två tummar upp från mig.
Ang. dual vs single, jag äger inte dual-system men de som gör det är väldigt nöjda med hur de känns i vardagligt arbete, man verkar kunna belasta datorn betydligt hårdare utan att det påverkar GUI:t.
Det man skulle kunna göra är att köpa ett Single socket 940-moderkort med en opteron 250 och invänta dual-core chipsen som ska komma under 2005. De ska enligt AMD vara helt kompatibla med dagens socket 940-moderkort och ska bara kräva en BIOS-uppdatering. Då kan du alltid köpa en dual-core Opteron och sälja av din 250.
Moderkort som klarar av två eller fler Opteron kostar rätt mycket (4000 kr +) och har en del egenheter. Ska man köra dual så är nog Xeon det "billigare" valet som ändå kan ge klart godkända prestanda. Dessutom är urvalet av moderkort större till Xeon.
Det finns ett moderkort som klarar dual opteron och är billigt (under 2500) men det ska vara ett riktigt monstermeck, skumma kylare och allmänt knepig och udda så det bör man helst skippa.
November 6, 2004
Tack Ooklamook, för flera bra svar.... (:
Men ändå så blir det här knappast lättare, aldeles för svårt för att jag ska kunna betstämma mej. alla dessa "dual-" etc. går pararellt med "single". förvirrar mej, totalt.
Ok! nu gör vi så här, för att jag inte ska riva håret av mej av frustration, så vill jag komma till rätta med dessa frågor.
#1: single, dual eller dual-core?
#2: intel eller amd? intel ligger före med, pci-e/sli samt flexibilitet med ram-minnet har jag för mej ivf. men amd är bättre i test.
#3: ram-minne! jag vill ha 1024mb-moduler, går det att få till amd-moderkort?
April 29, 2004
Oki, lite snabba svar
1. Om pengarna finns, Dual Opteron 250 på ett IWILL DK8N NFORCE3 PRO250 DUAL OPTERON E-ATX, du kan du köra Quad när om du behöver det senare. Annars en single AMD 64 3500+ på Socket 939 alternativt en single opteron på ett socket 940-moderkort i väntan på en dual-core opteron.
2. AMD är ett säkrare kort i nuläget, de ger bra prestanda alltid, kräver inte att applikationerna är bra skrivna. Framtida XP Pro 64 kan ge ytterligare prestandaökning.
3. Japp, såvitt jag vet så klara exempelvis Socket 940 2 GB:s moduler. Det moderkortet som jag tog upp har 8 minnesplatser och maxar vid 16 GB RAM. Det är dock viktigt att kolla upp moderkortstillverkarens hemsida för exakta specar för vad moderkortet klarar av.
PS. Jag brukar säga är att framtidssäkerhet är en illusion, du betalar en massa pengar som du troligen aldrig kommer att se röken av. Även om du tar en burk med PCI-E, DDR2 och annat trevligt så är det inte säkert att du inte måste byta ut allt du har till PCI-E v.2, DDR-3 och SATA4 när du väl ska uppgradera igen. Allt händer så fort nuförtiden, man ska köpa det som man är nöjd med idag, grejerna kommer faktiskt inte att bli långsammare pga ålder 🙂
Edit: En sak till, jag tycker att det är bra att använda ECC-minnen för en arbetsstation, enkla minnesfel korrigeras "on-the-fly" och svåra leder till säker terminering istället för till okända felaktigheter, alltså skulle jag rekommendera Socket 940 med ECC-minnen, beror på hur "allvarlig" du är 🙂
November 6, 2004
Ooklamook: Tackar och bugar, exemplariska svar. Nu känns det helt klart bättre och lättare när jag kan se konkreta val på bordet.
Nu är det då upp till mej att välja. Kommer att posta här sen när jag kommit fram till ett beslut,
men tills dess så får jag önska dej och alla andra här en riktigt god jul och ett gott nytt år. 🙂
2 Guest(s)