December 6, 2005
Hej.
Jag har lite beslutsångest i frågan om vilken dator som uppfyller mina behov bäst - en smidig, portabel (inte flyttbar) dator med "helt okej" prestanda för 3D-applikationer, pris runt 10'000:-.
Vilka grafikkretsar passar bäst för 3D CAD-applikationer och fotorendering, något som kommer vara prio ett för denna dator...? Är GeForce 9300M GS ett bra kort för detta, eller finns det bättre/mer prisvärda?
Det var ett tag sedan jag var insatt i hårdvarumarknaden, och utbudet på bärbara är i det närmaste oändligt, känns det som...
Kan tillägga att jag inte vill ha en Acer. 😛 Men vad ska jag ha? Typ, en sånhär; http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=353658
Hoppas någon vis människa någonstans kan hjälpa mig! 🙂
/Vipp.
November 4, 2001
Dubbelkollar så jag förstår det hela rätt... Du vill ha en bärbar dator som du kan fara runt och cada på? Det är inte så att du vill ha en ny dator för att CADa men samtidigt behöver en laptop till andra saker än just CAD?
Rent generellt så är en laptop inte lämpad för CAD-arbete. Sitta långa stunder framför en laptop är inte speciellt skönt. Kostnadseffektivt är det heller inte. Om du lägger stor vikt vid just CAd och bildredigering så tror jag heller inte att du kommer vara nöjd men en vanlig TN-panel.
Om du inte behöver vara mobil när du arbetar med ACD skulle jag nog rekommendera en väldigt billig laptop och en stationär dator för CAD/bildredigeringen.
Om du nu måste ha en bärbar till allt så är det i huvudsak cpun och minnet du behöver fokusera på. Se dock till att grafikkortet stödjer de funktioner som programmen använder. Om programmen kräver ett visst OpenGL stöd så måste du ha detta på grafikkortet osv. Flerkärnig är bra att ha när man rendererar så det är något att satsa på. Möjligheten att uppgradera med mera minne i framtiden är också bra. Se till att datorn kommer med någon/några lediga platser för minne.
December 6, 2005
Ja, jag vill ha en bärbar dator som jag kan cada på. Har idag en stationär burk, som börjar bli gammal. Den har hängt med i ca 4 år, och trots en del uppgraderingar går det inte överdrivet snabbt vid fotorendering till exempel. Vill ha en bärbar som ersätter denna.
Hur menar du med att det inte är kostnadseffektivt att cada på en bärbar?
Jag kommer att ha en stor skärm (22") och vanlig mus + tangentbord vid mitt skrivbord, där jag kommer att docka den bärbara. Så de längsta stunderna kommer jag sitta vid en "stationär" arbetsplats, men vill ha möjligheten att ta med mig den bärbara vid exempelvis kundbesök o dyl.
Har hört en del skräp om GF 8400-serien, att det skulle bli väldigt varmt med detta kortet och därmed gå sönder ofta osv. Stämmer/stämmer ej?
December 6, 2005
Det gör vi väl inte? Tyckte det framgick ganska tydligt var min budget ligger någonstans i första inlägget, och för de pengarna vill jag ha den mest prisvärda datorn som jag kan få, för mitt ändamål. Sen att detta är långt under det bästa som går att få, det är jag fullt medveten om.
August 18, 2006
KoolaVippen wrote: Det gör vi väl inte? Tyckte det framgick ganska tydligt var min budget ligger någonstans i första inlägget, och för de pengarna vill jag ha den mest prisvärda datorn som jag kan få, för mitt ändamål. Sen att detta är långt under det bästa som går att få, det är jag fullt medveten om.
Å jag säger att du kan kasta bort dom tankarna på att du får en bärbar dator för CAD och 3D applikationer för 10lax. Du får lägga på minst en 10-30.000kr för detta.
1 Guest(s)