January 22, 2003
Sitter och funderar på att byta ut hela skiten hemma nu. Så ett komplett nytt system tänker jag inhandla snart.
Så jag ber om lite hjälp från er om förslag på hur det nya systemet kan se ut.
Det ska alltså innehålla hela kitet: skärm, högtalare och burk.
Har kvar mus och tangentbord samt OS.
Monitor tänkte jag mig en Samsung 959. I övrigt är det viktigt att burken är tyst då den kommer stå i sovrummet. Så ett dämpat chassi är bra.
1024Mb ram. Spelar mkt så det ska den klara av.
Har en budget på ca 15000:-
Så, sätt igång och plocka ihop ett starkt och kraftfullt system
Peace!
/Waiden
September 19, 2002
Vad gäller chassi så säger jag bara Compucase 6A ultra silent. Försök att få köpa det utan nätagg av någon butik då det bara sitter ett 300W där. Det är iofs ett starkt 300, men det är nog ändå för klent för en a64. Sen kan du köpa ett av de mindre antec/tagan-aggen så bör du klara dig. Tagan ska väl vara lite tystare som jag förstått det.
Vad gäller cpu/moderkort/minnen så kan jag väl egentligen bara rekommendera det jag själv har(se sign) eftersom det är det enda jag testat.
March 15, 2002
http://www.datorbutiken.com/se.....rtId=59259
Twinmos minnen borde fungera bra. Sen kan du ju köpa en WD Raptor och ha som systemdisk om du vill att datorn ska rulla på snabbt. Passiv kylning till grafikkortet går också att skaffa. Den CPU fläkt som följer med processorn skall vara relativt bra så den duger nog. Högtalare får du välja själv :blink:
September 19, 2002
Nja... ska du ha datorn tyst så är det nog någonting i denna stil som gäller....
http://www.gtek.se/index.php?m.....0214b57b57
Liten mening att köra med ett tyst chassi/nätagg om du har högljudd kylare.
Samma sak gäller raptordisken, de viner på rätt bra. Vill du ha tysta diskar är det oftast seagate som gäller. MÅSTE du ha bra fart på diskarna så köp 2st mindre seagatediskar(om du vill spara pengar dvs) och raida dem istället. Typ 2st 120gb eller så.
March 15, 2002
Jo men meningen med en ljudisolerad låda är ju att man ska kunna köra relativt snabba grejor utan att det låter för mycket ändå, men visst vill man att datorn ska vara så tyst som möjligt så ska man ju köpa en seagate och inte en wd. Enligt tester så ska kylaren som följer med Athlon64 processorerna vara allt annat än högljudd men men..
September 19, 2002
MoNsTeR wrote: Jo men meningen med en ljudisolerad låda är ju att man ska kunna köra relativt snabba grejor utan att det låter för mycket ändå, men visst vill man att datorn ska vara så tyst som möjligt så ska man ju köpa en seagate och inte en wd. Enligt tester så ska kylaren som följer med Athlon64 processorerna vara allt annat än högljudd men men..
Okej? Visste jag faktiskt inte... När jag fick mina grejer så satte jag ju in vattenkylningen direkt, så jag hann aldrig testa kylaren som följde med. Antog bara att den inte skulle vara så tyst eftersom det trots allt är en standardkylare... 😉
January 22, 2003
Man tackar och bockar för era svar!! Mkt uppskattat kan jag säga...
Mer tips är välkomna! Har ju fortfarande den gamla kvar, så att så länge den finns kvar är det ju inte jättebråttom.
Men suget blir bara större och större efter ny burk.
Tomahawk: Vad är det för vattenkyning du har på din och vad kostar den?
Har hört att det ska komma en 2:a generationens moderkort snart som ska vara uppgraderade eller nåt sånt. Vet ni nåt om det?
Och vad är det för ändringar på dem isf? När är de beräknade att komma?
February 12, 2003
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=72446
Läs hela tråden... Är ett rejält system...
September 19, 2002
Waiden wrote: Man tackar och bockar för era svar!! Mkt uppskattat kan jag säga...
Mer tips är välkomna! Har ju fortfarande den gamla kvar, så att så länge den finns kvar är det ju inte jättebråttom.
Men suget blir bara större och större efter ny burk.
Tomahawk: Vad är det för vattenkyning du har på din och vad kostar den?Har hört att det ska komma en 2:a generationens moderkort snart som ska vara uppgraderade eller nåt sånt. Vet ni nåt om det?
Och vad är det för ändringar på dem isf? När är de beräknade att komma?
Då ska vi se, min vattenkylning består av följande:
1st Black Ice 2 Extreme Radiator (finns på gtek) med 4st Papst 120mm fläktar på.
1st Zalman vattenblock (passar socket 462, 478, 754, finns på gtek)
1st Aquacomputer vattenblock till mitt radeon (gtek)
1st Eheim 1048 vattenpump (gtek m.fl)
Silikonslang från Overclockers (Dyr som fan men också bra)
1st Dangerden vattentank från overclockers.
Det är väl som allt... Orkar inte kolla upp priserna just nu, men det blir lite pengar iaf. Om jag byter chassi till ett större nån gång i framtiden så kanske det blir att köra dubbla slingor så man slipper ha grafikkort & cpu på samma lina. Sitter på en chenbro gaming bomb just nu, det är så trångt att när jag monterat radiatorn så måste jag BANKA dit nätagget... Det ryms nästan inte. Skulle vilja byta till ett Tagan 480W eftersom det ska vara tystare än mitt anetc 480, men det ska tydligen vara nån millimeter längre, vilket får till följd att det inte ryms i mitt nuvarande chassi.... 👿
Angående de nya moderkorten, det som ska skilja dem från de nuvarande är först & främst saker som Pci express, låst pci/agp samt stöd för nya 64-socketen 939.
EDIT: Angående det du skrivit i din sign om att dina poäng i 3dmark skulle vara för lite. Det är helt enkelt så att din cpu är för klen för att driva ut grafikkortet. Skulle snarare säga att det är rätt schysst poäng för att vara med den cpu'n... När jag hade samma grafikkort som nu fast med en Barton 2800+ så fick jag runt 16500 oklockat, och bara genom att byta till a64'an så fick jag 20012p helt oklockat. Vad jag har märkt så är det oftast cpu'n som flaskhalsar mest då det gäller 3dmark2001. Många sitter med jättefeta grafikkort, men med typ en 1900+ palaminoprocessor som inte går att klocka, och sedan undrar varför de inte får ´lika höga poäng som alla andra..... 😉
January 22, 2003
Angående de nya moderkorten, det som ska skilja dem från de nuvarande är först & främst saker som Pci express, låst pci/agp samt stöd för nya 64-socketen 939.
Du har ingen aning om när de kommer ut på marknaden? Är det nåt som man kanske bör vänta på, istället för att köpa det som finns ute på marknaden nu?
Är inte helt på det klara vad allt du skriver om dem innebär för att vara ärlig heller
September 19, 2002
Waiden wrote: [quote=[ToMaHaWk]]Angående de nya moderkorten, det som ska skilja dem från de nuvarande är först & främst saker som Pci express, låst pci/agp samt stöd för nya 64-socketen 939.
Du har ingen aning om när de kommer ut på marknaden? Är det nåt som man kanske bör vänta på, istället för att köpa det som finns ute på marknaden nu?
Är inte helt på det klara vad allt du skriver om dem innebär för att vara ärlig heller
Pci express är det som ska ersätta nuvarande agpporten(och kanske även pci?) som jag förstått det. Låst agp/pci innebär att du inte rubbar agp & pci-bussfrekvensen när du bussklockar processorn. sock 939(?) är helt enkelt den socket som a64'an kommer att använda framöver.
1 Guest(s)